Számos felmérés igazolja, hogy a fiatal, tizenéves vezetõk veszélyesebbek a volán mögött. Az amerikai közlekedésbiztonsággal foglalkozó kutatóintézet, az AAA Foundation for Traffic Safety nemrégiben készített videó felmérése mélyebb betekintést enged az okok mögé. A telefonálás, smsezés, szépségápolás, vagy a különbözõ tárgyakért nyúlás tartoznak a leggyakoribb figyelemelterelõ tevékenységek közé – legalábbis ez derült ki azokból a videófelvételekbõl, melyeket a fiatal, tizenéves autóvezetõkrõl készítettek, vezetés közben.
Ezzel a felméréssel a valódi okokat sikerült kideríteni, amelyek a fiatal vezetõk által okozott halálos balesetek nagyobb számát magyarázzák.
Az Észak-Karolinai Egyetem (UNC) Közlekedésbiztonsági Kutatóközpontjának kutatói azt vizsgálták, hogy miként hat a fiatal vezetõkre gyors kanyarodás, kemény fékezés, vagy gyorsulás közben ha zavaró körülmények között, a vezetéstõl elvont figyelemmel végzik el ezeket a manõvereket, illetve, hogy egyáltalán milyen gyakran végezek figyelemelterelõ tevékenységeket.
Az eredmények alapján a leggyakoribb figyelemelterelõ tevékenység a különbözõ elektronikus eszközök használata, amely az elemzett videofelvételek mintegy 7%-án láttak a kutatók. Meglepõ módon ezt a nõk körében csaknem kétszer gyakrabban figyelték meg, mint a férfi vezetõknél. Szintén közel 10%-kal nagyobb valószínûséggel figyelhetõ meg nõk körében a többi figyelemelterelõ tevékenység, úgy mint a különbözõ tárgyakért nyúlás az autóba (közel 50%-kal nagyobb valószínûséggel), vagy az evés-ivás (csaknem 25%-kal gyakrabban). A férfiak nagyjából kétszer akkora valószínûséggel fordulnak hátra vezetés közben, és nagyobb valószínûséggel beszélgetnek valakivel az autón kívül.
Az AAA Foundation elnök-vezérigazgatója, Peter Kissinger elmondta: „a kutatásból kirajzolódó nemi különbségek a figyelemelterelõ tevékenységek terén felhívják a figyelmünket néhány pontra, amelyet a jövõben alaposabban ki szeretnénk vizsgálni. A vezetõk viselkedésébe történõ betekintés lehetõséget teremt számunka új kockázatkezelési stratégiák kidolgozására.”
A felmérésben mintegy 50, fiatal kezdõ vezetõt tartalmazó család vett részt, akik autóira már akkor felszerelték a kamerákat, mikor a fiatal még tanuló vezetõként vezetett, így a szülõk és fiatalok vezetési szokásai egyszerre megfigyelhetõk voltak. A DriveCam által készített video- és audiofelvételek, valamint a gyorsulásmérõ adatok olyan információkat is rögzítettek, amelyek a legtöbb biztosítási esemény bekövetkezése során jellemzõek, mint a hirtelen fékezés, vagy hirtelen fordulás. A kamerák ismét visszakerültek az autóra arra az elsõ hat hónapra, amikor a fiatalok már felügyelet nélkül vezettek, hiszen ez a legveszélyesebb idõszak az új vezetõk esetében.
A jelenlegi tanulmány errõl az önálló vezetés kezdeti idõszakáról készült felvételek és adatok alapján készült. Mivel az autók az esetek egy részében a szülõkkel, idõsebb testvérekkel közös használatban voltak, így a gyakorlottabb fiatal vezetõkrõl is rendelkezésre álltak adatok a kutatók számára. Összesen 228 hónapnyi anyag került feldolgozásra.