PwC: mi lesz a biztosítókkal 10 év múlva?
2012.04.11
A PwC jelentése is erre keresi a választ, pontosabban, hogy miként fog kinézni nyolc év múlva a biztosítás világa, és milyen stratégiákat kell alkalmazniuk a társaságoknak a túlélés érdekében.

A következõ 10 évben olyan változások várhatók, amelyek a biztosítókat, az alkuszokat de még a kockázati modellezõket is kényszer helyzetbe hozhatja, ha nem tartanak lépést a korral. A „Insurance 2020: Turning change into opportunity” címet viselõ jelentésben a PwC szakértõi a társadalmi, technológiai, gazdasági, környezeti és politikai dimenziók mentén meghatározták az a 32 tényezõt, amelyek hatással lesznek a biztosítási iparágra a következõ években.

A tanácsadó cég szerint ezek mindegyike hatással lesz az iparág összes ágazatára, és sajnos nem mindegyik pozitív hatással.

A gazdasági növekedés például rövid- és középtávon a feltörekvõ piacokon jelentõsebb lesz, azonban az elõretekintõ biztosítók a fejlett országokban is növekedni tudnak, amennyiben kihasználják a szocio-demográfiai és technológiai trendeket, ezzel egyidejûleg pedig a feltörekvõ piacokat is megcélozzák – állítja a jelentés. Hasonlóan a feltörekvõ országok biztosítóinak is lehetõségük van a biztosítási termékek helyi piaci igényeknek megfelelõ átalakítására, miközben tevékenységüket igyekeznek kiterjeszteni globális színtérre is.

A PwC szerint öt „megatrend” lesz hatással a biztosítási ágazatra, ezek a következõk:

1. Társadalmi: A hatalmi egyensúly az ügyfelek felé fog tolódni
2. Technológiai: Olyan szoftver és hardver újdonságok jelennek meg, amelyek az úgynevezett big data, vagyis óriási mennyiségû adatokból az ügyfélszokásokba betekintést engedõ információkat állítanak elõ.
3. Környezeti: Az egyre súlyosabb és gyakoribb katasztrófa események következtében bonyolultabb kockázati modellek és kockázat megosztási eszközök jelennek meg a piacon.
4. Gazdasági: Növekvõ gazdasági és politikai hatalom a feltörekvõ piacokon.
5. Politikai: A biztosítási piac harmonizációja, szabványosítása és globalizációja megy majd végbe a következõ években.

A felsorolt változások közül néhány már ma is érezteti a hatását, hiszen a mobil alkalmazások, valamint a közösségi média következtében már ma is nagyobb beleszólást enged az ügyfelek számára. A PwC elõrejelzése szerint ez a trend nagyobb lendületet fog venni az egyre növekvõ ügyféligény és fogyasztói tudatosság miatt. Amely társaságok készen állnak az innovációra, azokat a változások sem fogják érzékenyen érinteni.

Az ügyfelek mobilitás, valamint gyorsabb szolgáltatások iránti igénye miatt a társaságok kénytelenek lesznek mobil- és interaktív technológiákba fektetni, a multimédiás tartalmak elõállítása és terjesztése, valamint a digitális platformokon történõ tranzakciós lehetõségek kihasználása szintén elengedhetetlen lesz a jövõben.

A biztosítótársaságok vezetõi körében végzett felmérést a Celent is, amely megállapította, hogy a mobil alkalmazások fejlesztése teszi ki a legnagyobb szeletet a technológiai beruházásokon belül a biztosítók körében, és az a jövõben csak fokozódni fog. Az Ernst and Young fogyasztók körében végzett online felmérése szintén hasonló eredményre jutott: a megkérdezettek 93%-a elvárja, hogy egy cég jelen legyen a közösségi médiában. A fogyasztók egyre inkább elfordulnak a hagyományos információforrásoktól, és inkább a többi fogyasztótól várnak tanácsokat, ajánlásokat egy-egy szolgáltatás kapcsán.

A PwC jelentése szerint ez azonban semmiképp sem tekintendõ negatív fejleménynek, már ha a biztosítók képesek saját javukra fordítani a rendelkezésre álló rengeteg információt. A közösségi média figyelemmel követése, monitorozása és a cég virtuális hírnevének ápolása mellett ez még hasznos is lehet a társaságok számára, hiszen az online fogyasztók jelentõs vásárlóerõvel rendelkeznek.

Óriási adathalmaz, óriási lehetõségek

A jelentés azt is megállapította, hogy 2020-ig a strukturálatlan adatok (például közösségi médiából származó adatok, a video és audio adatok) használata válik jellemzõvé a strukturált adathalmazok mellett, amely lehetõvé teszi a biztosítók számára, hogy stratégiai döntéseket hozzanak a jövõre tekintve.

A biztosításközvetítõk számára ez aggodalomra ad okot, mivel a PwC szerint a disztribúció dominanciája megszûnik, és az automatizált szerzõdéskötésé a jövõ, az összes biztosítási ágazatot tekintve.

A jelentés szerint a globalizáció is jelentõsen befolyásolja a társaságokat, amire fel kell készülniük. A hatalom a fejlett országok felõl egyre inkább a feltörekvõ országok kezébe kerül, amely tendenciát a gazdasági válság csak felerõsített.

A PwC azt jósolja, hogy a biztosítók többsége arra fog kényszerülni, hogy globálisan gondolkodjon, amit a szabályozás liberalizációja csak fokozni fog.

A jelentés szerint a következõ évtizedre a korrelációt nem mutató katasztrófák lesznek jellemzõek, amelyek csökkentik a biztosítók kapacitását, és növelni fogják a díjakat. Az új elõrejelzõ, érzékelõ és monitorozó technológiák, valamint a kockázat megosztási mechanizmusok azonban tompíthatják a biztosítók ebbõl származó veszteségeit.

A jelentés szerint a globalizáció is jelentõsen befolyásolja a társaságokat, amire fel kell készülniük. A hatalom a fejlett országok felõl egyre inkább a feltörekvõ országok kezébe kerül, amely tendenciát a gazdasági válság csak felerõsített.

A PwC azt jósolja, hogy a biztosítók többsége arra fog kényszerülni, hogy globálisan gondolkodjon, amit a szabályozás liberalizációja csak fokozni fog. A jelentés szerint a következõ évtizedre a korrelációt nem mutató katasztrófák lesznek jellemzõek, amelyek csökkentik a biztosítók kapacitását, és növelni fogják a díjakat. Az új elõrejelzõ, érzékelõ és monitorozó technológiák, valamint a kockázat megosztási mechanizmusok azonban tompíthatják a biztosítók ebbõl származó veszteségeit.