Mi közük a biztosítóknak a filmgyártáshoz?
2012.04.13
A filmeket mindenki szereti, különösen az amerikaiak, akik tavaly mintegy 1,2 milliárd mozijegyet vásároltak, mintegy 10,2 milliárd dollár értékben. Ez óriási üzleti lehetõséget jelent azon cégek számára is, akik hajlandóak biztosítani a produkciók mögötti kockázatokat.

A hollywoodi filmek vezetõ biztosítója, a Fireman’s Fund Insurance Company (FFIC) szerint a Stieg Larson svéd író bestsellere alapján, Rooney Mara és Daniel Craig fõszereplésével készült film volt a legkockázatosabb a tavalyi évben mozikba került produkciók közül.

A filmet nemzetközi helyszíneken: Svédországban, Svájcban és az Egyesült Királyságban forgatták, amely számos kockázatot magában hordozott, beleértve a forgatási kellékek, díszletek, jelmezek szállítását, valamint az idegen országokban bekövetkezõ esetleges betegségek kezelését is. Emellett a motorkerékpáron száguldástól, a gördeszkázáson át, a harcot és kínzást bemutató jelenetek forgatása is számos kockázatot hordozott magában.

A filmek biztosítására szakosodott cégek tanácsadói szoros együttmûködésben dolgoznak a filmstúdiókkal a különféle akció és kaszkadõr jelenetek elemzésében, a biztonsági intézkedések szükséges meghozatalában, valamint a szereplõk és a stáb biztonságának garantálásában.

Hagyományos fedezetet nyújtó filmes biztosítás az Egyesült Államokban számos biztosítótársaságnál elérhetõ, azonban a kockázatosabb, egzotikus produkciók biztosításában a világ egyik legrégebbi biztosítója, a Lloyd’s is részt vesz.

Egy film – különösen egy nagy költségvetésû film – biztosítása nem ér fel egy egyszerû vagyon-, illetve felelõsségbiztosítással, a FFIC ezért speciális fedezetet biztosít a 200 millió dollárt meghaladó költségvetésû filmek esetében. Ha a forgatás a stáb egyik kulcsfontosságú tagja, vagy egy szereplõ sérülése, betegsége miatt elcsúszik, az akár dollármilliókba is kerülhet a produkció számára, amely egy nagyobb költségvetésû film esetében naponta akár 250 ezer dolláros költséget is jelenthet.

A filmbiztosítások számos kockázatra fedezetet nyújtanak, így a szereplõk biztosítása a gyártó cég számára fedezetet nyújt forgatás-kiesés esetére, amennyiben egy színész a fedezetbe vett kockázatok – így például betegség, baleset vagy halál - okán nem tud megjelenni a forgatáson, azonban börtönbe, vagy elvonóra kerülés jellemzõen nem tartozik a fedezett kockázatok közé.

A kellékek, díszletek és a jelmezek biztosítása azok elvesztése, megsérülése, vagy megsemmisülése következtében felmerülõ károk megtérítésére nyújt fedezetet, amely általában „kamera elõtti” tárgyakra vonatkozik.

Az egyéb, „kamera mögötti” berendezésekre is köthetõ biztosítás, például a kamerák, hangosító berendezések, világítás sérülésével, megsemmisülésével kapcsolatosan. Szokás a harmadik fél tulajdonának megsérülését fedezõ biztosítást is kötni, amely a biztosított fél jogi kötelezettségei alapján az általa az ingatlanokban (forgatási helyszínekben) okozott károkra nyújt fedezetet.

A filmbiztosítás általában nem csak a forgatás során jelentkezõ kockázatokat fedezi, hanem a nem szándékosan alkalmazott hibás nyersanyag, hibás felszerelés (kamera, hangosítás), hibás labormunka, és a vágó nem szándékos, a nyersanyag károsodását okozó hibás vágása miatt szükséges újraforgatásból, vagy javításból adódó károk esetére is fedezetet nyújt.

Az úgynevezett befejezési garancia-biztosítás (bond) a film befektetõjét, megrendelõjét védi a filmgyártás pénzügyi kockázataival szemben, vagyis abban az esetben fizet, ha a film nem az elõre kitûzött idõpontra, vagy a költségvetést túllépve készül el. Ezt ma már a videójátékok gyártói is rendszeresen igénybe veszik.

A technológia fejlõdése nem csak a filmek gyártására, de azok terjesztésére is hatással volt, amely egyúttal újabb kockáztok megjelenését is magával hozta. A cyber kockázatok is elérték a filmipar, elég ha arra gondolunk, hogy hackerek feltörik azt a szervert, amelyen a még meg nem jelent filmet tárolják, és még moziba kerülés elõtt feltöltik az internetre.