Adóelkerülés életbiztosítással: már a gazdag svájciaknak sem kell?
2012.05.08
A Swiss Life csökkenõ díjbevételekrõl adott számot az idei elsõ negyedévre vonatkozóan, mivel a gazdagabb ügyfeleket megcélzó üzletága csökkenést szenvedett el, valamin a német vagyonkezelési üzletágának forgalma is csökkent.

Svájc legnagyobb életbiztosítója mai bejelentése szerint díjbevétele 4%-kal, 6,3 milliárd svájci frankra csökkent az elsõ három hónapban. Svájcban, a cég legnagyobb piacán a díjbevételek továbbra is emelkedni tudtak (2%-kal), azonban ez nem volt elég a második legnagyobb piacnak számító Franciaország 10%-os esésének ellensúlyozására. Az adóoptimalizálást keresõ gazdag ügyfeleknek biztosítást értékesítõ üzletág szintén 29%-os esést szenvedett el, így 419 millió svájci frankra csökkent díjbevétele.

Ez az üzletág néhány éve még virágzott, köszönhetõen az olaszországi adóamnesztiának, amely azóta lejárt, így a növekedés üteme folyamatosan csökkent.
A Swiss Life úgynevezett csomagolt biztosításokat (insurance wrappers) értékesít, amely olyan életbiztosítási kötvény, amelybe a rendkívüli vagyonnal rendelkezõ ügyfelek részvényeiket, és egyéb forgalomképes értékpapírjaikat fektetik, alacsonyabb adókulccsal adózva ezáltal vagyonuk után.

A svájci hatóságok már 2010-ben vizsgálták, hogy ezek az életbiztosítások mennyiben alkalmasak a pénzeszközök adóhatóságok elõli elrejtése, ezáltal adóelkerülésre, miután a nemzetközi nyomásnak engedve már felpuhították a svájci banki titoktartást, a hatóságok egyre szigorúbb vizsgálatokat folytatnak, a magas vagyonkezelési díjak pedig szintén elriasztják a befektetõket.

Egyes elemzõk szerint a Swiss Life-nak reformokra van szüksége a teljesítménye javításához, amely akár a csomagolt életbiztosítási üzletág értékesítését is jelentheti. A társaság vezetõje, Thomas Buess a Reutersnek azonban azt nyilatkozta, hogy nem áll szándékukban kilépni errõl a piacról, mivel még mindig nyereségesnek tartják az üzletágat.

A Swiss Life által 2008-ban felvásárolt pénzügyi tanácsadó cég, az AWD számára szintén nehezen kezdõdött az év. A német média erõsen kritizálta az AWD értékesítési taktikáját, túlságosan agresszívnak titulálva azt, ez pedig nem kedvezett az üzletágnak. Az év elsõ három hónapjában 18%-kal, 111,1 millió euróra csökkent a társaság forgalma.