Adatbányászat: óriási lehetõség a biztosítók számára
2011.06.27
Az adatbányászat óriási lehetõségeket rejt magában a biztosítók számára: a kockázatok csökkentésétõl az új piacok meghódításáig – hangzott el az International Insurance Society idei biztosítási szemináriumán, Torontóban.

Az idei IIS konferencia egyik központi témája az adatbányászat biztosításszakmai alkalmazhatósága volt, amely a jövõben mindinkább a kockázatfelmérés, a döntési folyamat részévé válik – legalábbis ez derült ki a szemináriumon részt vevõ szakemberek körében végzett felmérésbõl.

Ma a vállalatoknak minden korábbinál részletesebb, sokféle típusú és egyre több forrásból származó adatokat kell feldolgozniuk és elemezniük, amely alól a biztosítók sem jelentenek kivételt. A nemzetközi szakirodalomban \"Big Data-ként\"emlegetett techonológiák ezen adatok komplex feldolgozását és elemzését teszik lehetõvé. Kérdés, hogy az így kinyert adatokat, információkat miként tudják a biztosítók üzletileg hasznosítani.

A fenti kérdést feszegette elõadásában Jamie Yoder, a PricewaterhouseCoopers szakembere is, aki legújabb kutatási anyagát (Future of Insurance 2020) mutatta be. A szakértõ öt lehetséges szcenáriót mutatott be adatbányász technológiák lehetséges alkalmazását illetõen. A két szélsõséges lehetõség, hogy a biztosítók teljesen elzárkóznak az új technológiáktól, mondván, így is bõséges adatmennyiséggel vannak ellátva, vagy az adat-vezérelt döntéshozás válik elterjedtté a szakmában.

A konferencia részt vevõi körében végzett felmérés szerint a biztosítók 49 százaléka versenyelõnyként tekint a szofisztikált adatelemzés alkalmazására, 14 százalékuk azonban még ennél is tovább ment: szerintük a jövõben az adatelemzési módszerek olyan szintre fejlõdnek, hogy szinte automatizálni fogják a döntéshozást. Az eredmények alapján tehát abban szinte mindenki egyetért, hogy a rendelkezésre álló adatdömping - értékesítési adatoktól, az új típusú adatokig, így például a közösségi médiából származó adatokig – óriási lehetõségeket rejt a biztosítók számára. Az üzleti döntéshozóknak azonban stratégiával kell rendelkezniük arra vonatkozóan, hogy mit kezdenek ezzel a mennyiségû adattal.

A nemzetközi piacokon az új generációs információmenedzsmentet már taktikai döntéshozatalban is használják. Léteznek például olyan amerikai áruházláncok, amelyek az idõjárás függvényében határozzák meg az alkalmazottak munkabeosztását, hiszen esõs idõben kevesebben vásárolnak. Az ilyen jellegû taktikai elemzésekkel óriási összegeket tud megtakarítani egy vállalat.

Az információs technológia és az internet rohamos fejlõdése szintén elõsegíti a biztosítók információhoz jutását. A PwC szakembere az új trendrõl, az “Internet of Thingsrõl” is szót ejtett elõadásában. A kifejezés a különféle tárgyakon, például árucikkeken, mobiltelefonokban, autókban elhelyezett vonalkódok, vagy RFID chipek, szenzorok hordozta információk automatikus leolvasását, internetes információs hálózatba rendezését, és a megfelelõ személyhez a megfelelõ idõben történõ eljuttatását jelenti. Ezzel a tárgyak és a velük kapcsolatos internethez kötõdõ információk elválaszthatatlan kombinációja egy teljesen új, intelligens környezetet teremt.

Az Arab Insurance Group vezérigazgatója szerint a technológia fejlõdése elõsegíti az iparág globalizálódását is. Yassir Albaharna szerint a mobiltelefonokon történõ biztosításértékesítés például óriási penetrációnövekedést eredményezhez. Segítségével ugyanis személyre szabott ajánlatokkal képesek a biztosítók megtalálni ügyfeleiket, ráadásul olyanokat is, akiket a hagyományos csatornákon keresztül szinte lehetetlen volt elérni.