Ezeket a tanácsokat érdemes megfogadni a gondtalan nyaraláshoz!
2012.07.10
A nyaralási szezon elérkeztével európaiak milliói kelnek útra az Unió határain belül és azon kívülre. Van azonban néhány utazással kapcsolatos tudnivaló, melyet minden uniós polgárnak érdemes figyelembe vennie. Legyen szó akár az egészségbiztosításról, az utazásszervezõvel való utazási nézeteltérések megoldásáról, vagy háziállattal történõ utazásról, ezek a tippek hasznos betekintést nyújtanak abba, miként nyújt segítséget az Európai Unió az uniós utazóknak.

Kitõl kérhetek segítséget, ha sürgõs orvosi ellátásra van szükségem?

Az EU területén belül, vagy Izlandra, Liechtensteinbe, Norvégiába vagy Svájcba szeretne utazni? Akkor ne mulassza el magával vinni az európai egészségbiztosítási kártyáját! A kártyával idõt, veszõdséget és pénzt takaríthat meg, ha külföldön megbetegszik vagy baleset éri. A kártyát a nemzeti egészségbiztosítást nyújtó szerveknél lehet – díjmentesen – igényelni. A kártya ugyanolyan feltételek mellett, ugyanolyan áron (néhány országban ingyen) jogosít sürgõs kezelés igénybevételére, mint azokat, akik az adott országban vannak biztosítva.

Egy praktikus útmutató elmagyarázza, hogyan kell a kártyát használni a 27 EU-tagállamban, valamint Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában és Svájcban, és most okostelefon-alkalmazásként is rendelkezésre áll. Megtalálhatók benne a kártyára vonatkozó általános információk, a vészhelyzet esetén hívható telefonszámok, a biztosítás által fizetett kezelések, az árak, a visszatérítés igénylésének módjai, valamint az, hogy kivel kell felvenni a kapcsolatot a kártya elveszítése esetén. Az alkalmazás 24 európai uniós nyelven érhetõ el.

Töltse le az „európai egészségbiztosítási kártya” alkalmazást okostelefonjára:

Kit hívjak veszély esetén?

A 112-es szám az egységes európai segélyhívószám, mely az EU egész területén díjmentesen elérhetõ, vezetékes és mobiltelefonról egyaránt. A nap 24 órájában elérhetõ 112-es számon keresztül érkezõ hívásokat az illetékes segélyszolgálatnak (helyi rendõrség, tûzoltóság vagy mentõszolgálat) továbbítják. A 112-es számot az EU határain kívül, például Horvátországban, Montenegróban és Törökországban is használják.

Európán kívülre utazom, de országom ott nem rendelkezik nagykövetséggel vagy konzulátussal. Kivel vegyem fel a kapcsolatot, ha segítségre van szükségem?

Mivel Ön egy EU-tagállam polgára, automatikusan uniós állampolgárnak minõsül, mellyel az Unió területén kívül jogosult konzuli támogatásra – abban az esetben is, ha saját országának nincs ott képviselete. Bármely más EU-tagállam konzulátusát vagy nagykövetségét felkeresheti és segítséget kérhet, ha például letartóztatják, komoly balesetet szenved, illetve fontos papírokat veszít el.

Krízishelyzetekben is jogosult támogatásra: az EU-tagállamoknak kötelességük, hogy szükség esetén saját állampolgáraikhoz hasonlóan az uniós polgárokat is kimenekítsék.

Az Európai bizottság konzuli védelemrõl szóló weboldaláról megtudhatja, hogy utazási célállomásán az Ön országa képviselve van-e.

Kihez forduljak, ha a gyermekem eltûnt?

Az Európai Unió megegyezett egy közös segélyhívó számban (116 000), amelyen a gyermekek eltûnése az EU 27 tagállamán belül bárhol bejelenthetõ. A szülõk, akiknek gyermeke eltûnt, vagy az elveszett vagy elszökött gyermekek, illetve olyan személyek, aki információval tudnak szolgálni az eltûnt gyermekekrõl, ezt a telefonszámot hívhatják, és ezen keresztül felvehetik a kapcsolatot egy tapasztalt szervezettel, amely pszichológiai, jogi vagy adminisztrációs támogatást és gyakorlati segítséget nyújt számukra.

Ha késik a repülõ vagy a vonat, vagy törölték a járatot…

Amennyiben problémái adódnak egy menetrend szerinti vagy charterjárattal (például járattörlés vagy késés esetében), a légi utasok jogairól szóló uniós rendelet alapján Önt különleges jogok illetik meg.

További információk a légi utasok uniós jogairól:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/hu/03-air.html

Amennyiben a vonatok indulásával kapcsolatban problémái adódnak az idõbeli változtatásokkal vagy a törlésekkel, az EU vasúti forgalomban utazók jogairól szóló rendelete alapján Ön különleges jogokban részesül. Nemzetközi vasúti szolgáltatást igénybe vétele esetén az EU-n belül érvényes közös jogok illetik meg.

További információk a vasúti forgalomban utazók EU-s jogairól:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/hu/13-rail.html

Ha a buszos utazással vagy a hajóúttal akad gond…

Az utasok buszos utazással és hajóutazással kapcsolatos új EU-s jogait már elfogadták, az elõbbi 2012 decemberében, az utóbbi pedig 2013 márciusában lép érvénybe. Jövõ nyáron tehát már olyan jogokat élvezhet, melyek a légi és vasúti szektorban érvényes jogokhoz hasonlíthatók.

Amennyiben több segítségre van szüksége, forduljon országának fogyasztóvédelmi szervezetéhez tanácsért. Az elérhetõségek listája megtalálható a következõ weboldalon:
http://ec.europa.eu/consumers/empowerment/cons_networks_en.htm#national

Amennyiben nem tudja egy másik EU-s országban mûködõ céggel kapcsolatos panaszát megoldani, az Európai Fogyasztói Központ segít az ügyben az Ön hazájában.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata egy unió-szerte mûködõ hálózat, melyet a Bizottság és a tagállamok közösen támogatnak. A hálózat 29 központtal rendelkezik: a 27 EU-tagállam mindegyikében, valamint Izlandon és Norvégiában. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata jogi és gyakorlati tanácsokkal szolgál, segít tárgyalni a másik európai országban mûködõ cégekkel, illetve más megoldásokat javasol.

Tudjon meg többet az Európai Fogyasztói Központok Hálózatáról, valamint az elérhetõségekrõl:
http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Ha van okostelefonja, letöltheti az utasok jogait magában foglaló alkalmazást, és bármikor rendelkezésére állhat minden információ: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/hu/mobile.html

Lefoglaltam egy szervezett utazást, de az utazásszervezõ csõdbe ment. Kaphatok visszatérítést?

A szervezett utazást szabályozó irányelv megvédi a nyaralni induló európai fogyasztókat, és fedezi az elõre lefoglalt szervezett utak költségeit, az alábbiak közül legalább kettõt beleértve: 1) utaztatás, 2) szállás, 3) egyéb idegenforgalmi szolgáltatások, például városnézés (a csomag részeként értékesítve).

Az irányelv által biztosított védelem a katalógusokban közölt információkra, a szankció nélküli útlemondásra, a szolgáltatásokért viselt felelõsségre (pl. elvárt színvonal alatti hotelek) és az utazásszervezõ vagy a légitársaság csõdje esetén szükséges védelemre terjed ki.

A nyaralásra szánt pénzem nagy részét felemésztik a rendkívül magas telefonszámlák. Hogyan tudom csökkenteni a telefonköltségeket az utazás alatt?

2012. július elsején lépett életbe a mobiltelefonos roaminggal kapcsolatos új szabályozás. A legfontosabb újdonság a mobilinternetes roaming esetében az ársapka. Ez az okostelefon-generációra vonatkozó roamingot jelenti. A fogyasztóknak azonban óvatosan kell megválasztaniuk az adatforgalmi ajánlatokat. A korlátlan roaminghasználat például napi 2–3 euróért nagyszerû ajánlatnak tûnik, azonban a vásárlóknak mindenképpen ki kell fizetniük ezt az összeget attól függetlenül, hogy élnek-e a lehetõséggel vagy sem. Ezért az ársapka a biztonságos megoldás azoknak, akik kevesebb adatot töltenek le. A hívások és a szöveges üzenetek díjai szintén csökkentek – alacsonyabbak, mint a normál hazai költségek. Az új szabályok szerint a díjak a következõk:

  • a híváskezdeményezés díja percenként legfeljebb 29 cent + áfa;
  • hívásfogadás percdíja: 8 eurócent plusz áfa,
  • szöveges üzenet küldésének díja: 9 eurócent plusz áfa,
  • külföldi adatletöltés és internetes böngészés díja megabájtonként (egy kilobájtos számlázási egységgel): 70 eurócent plusz áfa.

Mit kell tudnom, ha a háziállatomat (macska, kutya vagy vadászgörény) magammal szeretném vinni, amikor az Unióban nyaralok?

EU-állampolgár utazása az Unión belül: Az Unión belül lehetséges a háziállattal történõ utazás: csupán néhány dolgot kell szem elõtt tartania. Az állatútlevélben érvényes veszettség elleni védõoltásnak kell szerepelnie amikor kutyájával másik uniós országba utazik. Amennyiben az Egyesült Királyságba, Írországba, Finnországba vagy Máltára utazik, a háziállatnak parazitaellenes kezelésen is át kell esnie. Ezek a szabályok kizárólag kutyákra, macskákra és vadászgörényekre vonatkoznak. Fiatal kutyák, macskák vagy egyéb háziállatok esetében ajánlatos az adott EU-tagállam illetékes hatóságainál megérdeklõdni, mik a háziállattal történõ odautazás különleges feltételei.

A háziállatoknak állatútlevélre van szükségük az Unió tagállamai között való utazáshoz, illetve az Unión kívüli országokból történõ hazatéréshez. Az utazási célállomástól függõen elõfordulhat, hogy a veszettség elleni oltáson túl a háziállatoknak további vizsgálatokon kell átesniük, és három hónapot kell várniuk az EU-ba való belépés elõtt.

Amennyiben Ön Andorra, Horvátország, Izland, Liechtenstein, Monaco, Norvégia, San Marino, Svájc vagy a Vatikáni Városállam lakosaként rendelkezik állatútlevéllel a háziállata számára, jogosult arra, hogy a háziállatával utazzon az EU területén belül.

További információ:
http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/index_en.htm

Hozhatok haza húst vagy sajtot a külföldi nyaralásomról?

Egy nem uniós országból való hazatéréskor tilos behozni bármilyen húsipari vagy tejterméket, akár saját magának szánja, akár másoknak adná ajándékként.

Néhány szomszédos ország ez alól kivétel. Amennyiben Ön Horvátországból, a Feröer-szigetekrõl, Grönlandról vagy Izlandról tér haza, bizonyos állati eredetû termékek esetében 10 kg-nál kevesebbet behozhat. Léteznek egyéb kivételek is: ilyen például a csecsemõknek szánt tejpor és gyermektápszer, illetve az egészségügyi okokból indokolt különleges élelmiszerek vagy különleges kisállat-eledelek. Ezeket a termékeket azonban zárt csomagolásban kell szállítani, súlyuk nem lehet több 2 kilogrammnál, vagy le kell õket hûteni felbontás elõtt.

Halat és bizonyos kagylókat is hazahozhat, amennyiben súlyuk nem haladja meg a 20 kg-ot; a Feröer-szigetek és Izland esetében nincs érvényben súlybeli korlátozás. Más állati eredetû termékek, például a méz esetében szintén 2 kg-os súlybeli korlátozás áll fenn.

Az EU tagállamain belül az állati eredetû termékek szállítására ezek a szabályok nem vonatkoznak. Nem érvényesek abban az esetben sem, ha Ön Andorrából, Liechtensteinbõl, Norvégiából, San Marinóból vagy Svájcból érkezik.

Harmadik országban megjelenõ fertõzõ állatbetegségek esetén további korlátozások lehetnek érvényben.

Kétség esetén ajánlott egyeztetni az Unióba történõ belépés helyszínén (repülõtér, kikötõ, út, stb.) lévõ állat-egészségügyi szolgálattal.

Fontos szem elõtt tartani, hogy ezek a szabályok az Ön egészségének megóvása, valamint az EU állatállományának a komoly állatbetegségektõl való megóvása érdekében vannak érvényben.

További információkért látogassa meg az „Utazás – Európa Önökért” weboldalt!

Még több gyakori kérdés a következõ weboldalon található:
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/faq/index_hu.htm#need-help