Mibe fekteti megtakarításait a lakosság?
2012.07.11
Rövid lejáratú állampapírokba, külföldi és magyar részvényekbe fektették megtakarításaikat a magyar magánszemélyek - derül ki az MNB adataiból. A BÉT-es papírok immár 8,1 százalékát tartják kezükben; májusban több mint 12 milliárd forint értékben vásároltak – írja a Napi Gazdaság.

Egyre elfogadottabb befektetési termékké válik idehaza is a részvény, a lakosság szinte minden hónapban aktív vásárlóként jelenik meg a pesti tõzsdén. A háztartások májusban több mint 12 milliárd forint értékben vásároltak a BÉT-en jegyzett papírokból, miközben a legnagyobb szereplõnek számító külföldi játékosok már a második hónapja az eladói oldalt erõsítették. A kitartó vételeknek köszönhetõen részesedésük a piaci kapitalizációból az egy évvel korábbi 6 százalékról 8,1 százalékra emelkedett.

A magyar háztartások a lefelé tartó árfolyamok miatt immár ötödik hónapja buknak pozícióikon, májusban például veszteségük meghaladta a 61 milliárd forintot. Az elmúlt hónapokban a magyar lakosság egyre inkább nyitott a nemzetközi tõzsdék felé, a KBC Securities adatai szerint a friss befektetésre szánt pénz több mint fele külföldi, elsõsorban amerikai részvényekbe áramlik.

A lakosság körében a legnépszerûbb értékpapírnak természetesen az állampapír számít, a hónap során 36,4 milliárd forint értékben vásároltak hitelpapírokat a központi kormányzattól. Ennek ellenére az állam által kibocsátott papíroknak még mindig csak 5,4 százaléka van a lakosságnál, a 16 ezer milliárdnyi állomány bõ fele külföldi kézben található.

A háztartások a látványos marketingkampány ellenére nem tolongtak az éven túli lejáratú államkötvényekért, májusban 300 millió forint erejéig nettó eladónak bizonyultak. Továbbra is közkedveltek viszont a rövid lejáratú konstrukciók, ebbõl több mint 30 milliárdot vásároltak a magánszemélyek, amivel a teljes állomány több mint 20 százalékát birtokolták.

A befektetési jegyeket a végtörlesztés idején két marékkal szórták ki a háztartások, mostanság ismét kezdik felfedezni õket, májusban 11 milliárd forintot fektetett ilyen termékekbe a lakosság. A háztartások számottevõ mennyiséget, közel 6 milliárd forintnyit csak jelzáloglevelekbõl adtak el