Az egészségeseknek sokkal olcsóbb a biztosítás?
2012.07.16
A válság hatására egyértelmûen nõtt a magyarok öngondoskodási hajlama és az öngondoskodás iránti igény is, az unisex tarifák alkalmazása újból megnehezítheti a kockázati életbiztosítások értékesítését – vélik piaci szereplõk.

A Napi.hu-nak nyilatkozó Aegon szakértõk szerint egyre markánsabbá válik a kockázati életbiztosítások és a kockázati kiegészítõ biztosítások iránti igény a piacon, így az elkövetkezendõ idõszak termékfejlesztéseinél rugalmas, moduláris, erõs kockázati elemekre épülõ, de befektetési elemekkel is bõvíthetõ termékben kell gondolkodniuk a biztosítóknak.

A kockázati életbiztosításoknál komoly ösztönzõt jelenthet a potenciális ügyfelek számára, hogy ezek a konstrukciók - és kiegészítõ elemeik - továbbra is adó-, illeték- és járulékmentesek mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára; ez a szigorodó szabályozói környezetben feltétlenül növeli vonzerejüket - hangsúlyozzák a társaságnál.

Kótiné Somfai Ágnes, az ING Biztosító marketing és kommunikációs igazgatója szerint a kockázati biztosítások azért sem lettek népszerûek Magyarországon, mert az ügyfelek sokszor befektetésként értékelnek minden életbiztosítást, s nem látják szívesen, hogy semmit sem kapnak vissza a befizetett pénzbõl, ha nincs káresemény.

A kockázati biztosításoknak pár éves aranykort hozott a lakossági jelzáloghitelezés felfutása, ám ez a piac a hitelezési volumennel párhuzamosan jelentõsen visszaesett az utóbbi években - mondja Garamvölgyi Zoltán. A Groupama élet- és bankbiztosítási ügyvezetõ igazgatója szerint a kockázati életbiztosítás önálló termékként való elterjedéséhez szemléletváltozásra is szükség van, amellett, hogy általában növekedjen a biztosítási védelemre elkölthetõ jövedelem is.

A kockázati életbiztosítások értékesítése a válaszoló társaságok szinte mindegyikénél növekedést mutat bár, ahogy Bárdos Tamás, a Signal életbiztosítási fõosztályvezetõje megjegyzi, az tagadhatatlan, hogy a növekedés ütem messze elmaradt a slágerterméknek számító unit linked termékek növekedési üteme mögött.

A lakáshitelhez kapcsolt termékek megjelenése a piacon alaposan leverte a kockázati életbiztosítások díját. Emellett - miként arról Kósa Zoltán, az AXA Biztosító vezérigazgatója beszélt - minél jobban tudja egy biztosító szegmentálni az ügyfeleit, annál inkább tudja lejjebb vinni a kockázati életbiztosítások díjait. Paál Zoltán, a Generali vezérigazgató-helyettese mindehhez hozzátette: a termékeknél egyfajta szegmentáció indult el, mint például a \"nemdohányzó\" tarifa bevezetése. Általános, hogy az egészségesebb ügyfelek sokkal alacsonyabb díjakkal számolhatnak. Ez a Nyugat-Európában már elterjedt, ún. preferred-life biztosítások elõfutára lehet, amelyeknél a kockázatfelmérés során nem csak azt nézik, hogy az ügyfél az átlagnál betegebb-e, hanem hogy az átlagnál egészségesebb-e. Például aki rendszeresen sportol, odafigyel az étkezésre, stb, olcsóbban köthet biztosítást.

A kedvezõ tendenciákat ugyanakkor a piac szerint derékba törheti az Unisex tarifák megjelenése. Bárdos Tamás szerint a Gender törvény bevezetésével sokkal inkább a díjak emelkedésére kell felkészülni.