Az Európai Bizottság éppen ezért módosításokat fogadott el a bennfentes kereskedelemrõl és a piaci manipulációról szóló rendeletre és – a vonatkozó büntetõjogi szankciókat tartalmazó – irányelvre. A ma elfogadott módosítások egyértelmûen tiltani fogják a LIBOR-hoz és az EURIBOR-hoz hasonló referenciakamatlábak manipulálását, és bûncselekménnyé minõsítik az ilyen jellegû tevékenységet.
Viviane Reding, a Bizottság alelnöke és a jogérvényesülésért felelõs uniós biztos a következõket nyilatkozta: „A bankközi hitelezés kamatlábainak manipulálásával kapcsolatos legutóbbi botrányok nyomán nagyot zuhant az állampolgárok bizalma. A bankok tevékenységével összefüggõ bûncselekmények megfékezéséhez uniós intézkedésekre van szükség, a büntetõjog pedig komoly visszatartó erõvel bírhat e tekintetben. Ilyen megfontolásból terjesztünk ma elõ az EU egészére kiterjedõ szabályokat a piaci visszaélés ezen formájának kezelése és az esetleges szabályozási kiskapuk bezárása érdekében. Ha sikerül gyors megállapodást elérni e javaslatokról, sikerülhet végre helyreállítani az állampolgárok és a befektetõk bizalmát e létfontosságú gazdasági ágazat iránt.”
Michel Barnier, a belsõ piacért és a szolgáltatásokért felelõs biztos kijelentette: „A LIBOR kamatláb manipulálásával kapcsolatban folyó nemzetközi vizsgálatok a bankok botrányos magatartásának újabb példájára világítottak rá. Gondoskodni akartam arról, hogy a piaci visszaélésre vonatkozó jogalkotási javaslataink teljes mértékben tiltsák meg az ilyen gaztetteket. Erre törekedtem az Európai Parlamenttel folytatott tárgyalásaim során, és ezért léptem gyorsan a javaslataink módosítása ügyében: biztosítani akartam azt, hogy a referenciakamatlábak manipulálása minõsüljön egyértelmûen törvényellenesnek, és minden országban büntetõjogi szankciókat vonjon maga után.”
Miket javasol az EB?
Referenciaérték alatt olyan üzleti indexet vagy közétett számadatot kell érteni, amelyet egy képlet felhasználásával számítanak ki egy vagy több mögöttes eszköz értékébõl vagy olyan árakból – ideértve a becsült árakat, kamatlábakat vagy egyéb értékeket –, illetõleg felmérésekbõl, amelyekre vonatkoztatva egy pénzügyi eszköz alapján fizetendõ összeg megállapításra kerül. A referenciaértékekben hivatkozott mögöttes eszközök vagy árak kamatlábakat, vagy árupiaci árakat (pl. olajárat) is tartalmazhatnak, amennyiben ezek határozzák meg egy pénzügyi eszköz, például egy származtatott eszköz alapján fizetendõ összeget. A Bizottság ma két módosított javaslatot fogadott el. Az elsõ a bennfentes kereskedelemrõl és a piaci manipulációról szóló rendeletre vonatkozó, a Bizottság által 2011. október 20-án elfogadott javaslathoz kapcsolódóan az alábbi módosításokat vezeti be:
- a referenciaértékekre való kiterjesztéssel a rendeletjavaslat hatályának módosítása;
- a fogalommeghatározások módosítása a referenciaértéknek a pénzügyi eszközök piacairól szóló rendeletre irányuló javaslatban alkalmazott meghatározásának kibõvített változatára alapozva;
- bevezetésre kerülnek az olyan referenciaértékek, mint a kamatláb és az árupiaci referenciaértékek;a piaci manipuláció fogalmának módosítása (8. cikk) annak érdekében, hogy a fogalom lefedje a referenciaértékek manipulálását és az erre irányuló kísérletet is; továbbá
- a preambulumbekezdések módosítása a hatálynak és a piaci manipulációnak a referenciaértékekre történõ kiterjesztése indokolása céljából.
Ezzel egyidejûleg a Bizottság elfogadta a bennfentes kereskedelem és a piaci manipuláció büntetõjogi szankcióiról szóló irányelvjavaslatot az alábbi vonatkozásokban módosító javaslatot is:
- a fogalommeghatározások módosítása a referenciaérték fogalmának bevezetése céljából;
- a piaci manipuláció fogalmának módosítása annak érdekében, hogy a fogalom lefedje a referenciaértékek manipulálását is; továbbá
- a „felbujtás, bûnsegély és kísérlet”, mint bûncselekménynek minõsülõ magatartásoknak a referenciaértékek manipulálása tekintetében történõ értelmezésére irányuló módosítása.
A bizottsági javaslat a büntetõjogi szankciók fajtáira és szintjeire vonatkozó szabályozási minimumokat egyelõre nem tartalmaz, de a Bizottság minden tagállam részére elõ kívánja írni, hogy nemzeti jogszabályaikban rendelkezzenek a referenciaértékek manipulálásának büntetõjogi szankcióiról. Az eredetileg elõterjesztett irányelvjavaslatban a Bizottság az irányelvnek a hatálybalépéstõl számított négy éven belüli felülvizsgálatát javasolta, különös tekintettel a büntetõjogi szankciók fajtáira és szintjeire vonatkozó közös szabályozási minimumok bevezetésének célszerûségére.