Szívesebben járnánk magánorvoshoz - mindenki elégedetlen az állami ellátással!
2012.08.28
Szinte mindenki elégedetlen az egészségügyi ellátási szolgáltatásokkal - derül ki az Union Biztosító idén nyáron az aktív munkavállalók körében végzett reprezentatív, országos piackutatásából

Az elmúlt egy évben az aktív munkavállalók háromnegyede vett igénybe szakorvosi vagy kórházi ellátást, illetve komolyabb kivizsgálást (MR, CT, Pet-CT, Cardio-CT). A megkérdezettek az iskolai ötös skálán 1,89-re értékelték a hazai egészségügy mûködését - mutatott rá az Union legfrissebb felmérése.

A \"kettes alá\" önmagában is éles kritika, de ha a tendenciát nézzük, akkor az is kiderül, hogy sajnos az irány sem pozitív - mondta Bóna Katalin, az Union Biztosító életbiztosítási ügyvezetõ igazgatója. A biztosító által 2008-ban elvégzett hasonló kutatás akkor még azt mutatta, hogy egy fél osztályzattal (2,33) jobb volt a megítélés, pedig már az sem az elégedettséget tükrözte - tette hozzá.

Az ellátással elégedetlen mindenki

A legnagyobb problémát a szakorvosi ellátás színvonalának, mûködésének terén látják a megkérdezettek, 98 százalékuk szerint szükséges elõrelépés ebben a tekintetben, ráadásul döntõ többségük (85 százalék) szerint komoly változás, fejlõdés kell. (A kutatásból az is kiderül, hogy szakorvoshoz egy év alatt egy ember átlagosan két-háromszor fordul.)

Az Union Biztosító szerint az emberek a legfõbb problémát a szakorvosi rendelésekkel kapcsolatban a várakozási idõvel, a körülményekkel és az orvos-beteg kapcsolatban látják. A várakozási idõ két dimenzióban is megjelenik. Egyrészt abban, hogy a jelentkezõ panaszaihoz képest hetekkel késõbbre kap csak idõpontot a beteg, másrészt abban, hogy a vizsgálat napján, a megbeszélt idõponthoz képest is várni kell, átlagosan háromnegyed órát, amíg a szakorvosi rendelésre behívják a pácienst.

A körülményekkel kapcsolatos problémák terén a megkérdezettek a rendelõk komfortosságában, illetve felszereltségében látnak hiányosságokat, amellyel kapcsolatban kétharmaduk fogalmazott meg kritikát.

A rossz kommunkációt kifogásolják a betegek

Az orvos-beteg kapcsolatot érintõen a fõ kritikák a szakorvosok beteggel való kapcsolatára, illetve világos kommunikációjának hiányára vonatkoznak. Ráadásul ezek a problémák rávetülnek a páciensek azon véleményére, amelyet az ellátás szakmai színvonaláról alkotnak, pedig egy átlagember valószínûleg nem is tudja reálisan megítélni az orvos szakmaiságát az ellátás során - jegyzik meg a kutatás készítõi.

Az Union szerint a fenti kritikák egyértelmûen az állami ellátás színvonalával kapcsolatosan fogalmazódtak meg. A megkérdezettek 95 százaléka nyilatkozott úgy, hogy állami/körzeti/önkormányzati szakrendelõben dolgozó szakorvoshoz szokott fordulni, 63 százalék kizárólag ilyen rendelésen volt, 37 százalék veszi igénybe magán szakorvosok rendeléseit is, ezen belül csupán 5 százalék az, aki kizárólag magán szakrendelésre megy, ha szükséges.

Túl drága a magánellátás

A megkérdezettek 95%-a nyilatkozott úgy, hogy állami/körzeti/önkormányzati szakrendelõben dolgozó szakorvoshoz szokott fordulni, 63% kizárólag ilyen rendelésen volt. 37% veszi igénybe magán szakorvosok rendeléseit is, ezen belül csupán 5% az, aki kizárólag magán szakrendelésre megy, ha szükséges.

Valós alternatívaként létezik már olyan – magánemberként vagy a munkáltatón keresztül elérhetõ – privát egészségbiztosítás, amely a körülményeiben színvonalasabb és több emberi odafigyelést, valamint várakozás-mentességet ígérõ szakorvosi ellátást (legyen az magán vagy állami) elérhetõ közelségbe hozza. „A szolgáltatás alapú egészségbiztosítás egyénileg, vagy munkavállalói juttatásként is megoldást kínál a fenti problémákra” - tette hozzá Bóna Katalin.