Biztosítási csalások: már megjósolni sem lehetetlen õket!
2012.09.03
A jelenlegi, kihívásokkal teli piaci környezetben egyetlen biztosító sem engedheti meg magának, hogy a kárkifizetések közel tizede csalók kezére jusson, mintegy a szokásos üzletmenettel járó veszteségként elkönyvelve azokat. Eljött az idõ, hogy olyan technológiákat is bevessenek a társaságok, amelyek nem csak azonosítják, de meg is jósolják a csalásokat!

Elsõ pillantásra bármelyik baleset hétköznapi autóbalesetnek tûnhet, késõbb azonban gyakran kiderül, hogy mindkét ütközõ autó egy jó elõre megtervezett, biztosítási csalásra épülõ baleset résztvevõje volt. A biztosítási csalások történetében sajnos sokszor az elkövetõk gyõzedelmeskednek.

A csalások manapság egyre gyakoribbak, a legtöbb pedig felderítetlen marad. Rengeteg formája és elkövetõ típusa létezik: a szervezett bûnözéstõl kezdve az elkeseredett lakástulajdonosok által elkövetettekig, akik nem tudják kifizetni a hitelüket.

A biztosítási szektor sajnos túl sokáig úgy tekintett a csalásokra, mint szükséges rosszra, ami az üzlettel együtt jár – állítja friss, a biztosítási csalásokat, és az azok ellen folytatott küzdelmet bemutató jelentésében az IBM. Ahhoz, hogy egy biztosítási kárbejelentést csalás szempontjából alaposan kivizsgáljanak, korábban rendkívül sok munkaórára volt szükség, amely sok esetben pénzügyileg nem térült meg. A biztosítási kárhányadok jóval 100% fölé emelkedésével, a mûködési költségek szinte lehetetlen szintre faragásával, továbbá a rendkívül alacsony kamatkörnyezet miatt megcsappant befektetésbõl származó jövedelmek miatt a biztosítók ma már nem engedhetik meg maguknak a csalások miatt keletkezõ veszteségeket.

Hála a technológiai fejlõdésnek és azok megfizethetõvé válásának, valamint a biztosítási csalások kárhányadra gyakorolt negatív hatásának, ma már a biztosítótársaságok is másként tekintenek a csalás elleni küzdelemmel járó költségekre, illetve azok szükségességére.

A csalások tettenérése, és ami még fontosabb, megelõzése ma már nem csak lehetséges, de egyenesen elengedhetetlen is. A biztosítók ma már olyan technológiákat is képesek bevetni, melyek régebben csak a mélyen a zsebükbe nyúló, a bûnmegelõzéssel komolyabban foglalkozó szervezetek számára voltak megfizethetõek. Ennek megfelelõen a nem életbiztosítási és fõleg a gépjármû-biztosítási területen tevékenykedõ társaságokkal folytatott beszélgetésekbõl egyértelmûen kiderül, hogy a csalás-felderítéssel kapcsolatos befektetések top prioritást élveznek 2012-ben.

Az elõrelátó biztosítótársaságok kénytelenek lesznek átgondolni csalás-felderítési, és kezelési stratégiáikat, és kicsit holisztikusabb megközelítést alkalmazni: vagyis megelõzni, ahol lehetséges, lehetõleg már a megtörténtekor észlelni és hatékonyan kivizsgálni és eljárást indítani, ha szükséges.