Az elõadása során az uniós szabályozások közül a Szolvencia II-rõl, a biztosításközvetítõkre vonatkozó IMD 2 irányelvrõl, illetve a lakosságnak kínált úgynevezett csomagolt befektetési termékekre (packaged retail investment products - PRIPS) vonatkozó irányelvrõl beszélt részletesen a fõosztályvezetõ. Utóbbi két szabályozás célja, hogy újjáépítse a fogyasztói bizalmat a pénzpiacok felé, amely Gordos szerint sajnos a szakmaiság hiányát is maga után vonja.
Mint azt a fõosztályvezetõ elmondta, rendszeresek a szakmai egyeztetések az IMD II-vel kapcsolatban is a biztosításközvetítõk és a jogalkotók között, melynek megvitatása épp tegnap kezdõdött el Brüsszelben.
A biztosítókra vonatkozó új tõkekövetelményeket szabályozó Szolvencia II keretirányelvet elfogadták, a második szintû keretrendelkezések is készen állnak, de a háromoldalú egyeztetéseken a Parlamentnek felmerültek aggodalmai, melynek tárgyalása lassan halad, és kifuthatunk az idõbõl – mondta Gordos. Az Omnibus 2-ben próbáltak határidõt módosítani, majd egy újabb irányelvvel ismét eltolták a határidõket, melynek értelmében 2013. július 1-jétõl kell bizonyos szabályokat végrehajtani, de itt is elképzelhetõ újabb határidõcsúszás.
A Parlament kifogásai elsõsorban az úgynevezett matching prémiummal, anticiklikus prémiummal, illetve az átmeneti rendelkezésekkel kapcsolatosak, utóbbiakat a Parlament rövidítené, a szakma hosszabbítaná.
Az európai biztosításközvetítési irányelv (Insurance Mediation Directive- IMD ) felülvizsgálatára azért van szükség Gordos szerint, mert a 2002-es irányelv hagyott nyitott kérdéseket, és a válság is azt mutatta, hogy a fogyasztóvédelmet hangsúlyosabban elõtérbe kell helyezni. Ugyanakkor az új javaslatok között számos kérdéses terület fordul elõ, így például az is, hogy miért vonatkozik az a kárszakértõkre, kárfelmérõkre is? A tanácsadás fogalma szintén túlzottan elnagyolt, nehéz eligazodni a feltételek között. Gordos szerint az elsõ irányelv talán minõségileg jobb volt, még ha voltak is benne lyukak.
A tájékoztatásra és javadalmazásra vonatkozó szabályok a biztosító alkalmazottjára is vonatkoznak, amit Gordos érthetetlennek vél. Az IMD II azt is kimondja, hogy független tanácsadás esetén csak a megbízó fizetheti a közvetítõt, kérdéses azonban, hogy mi számít független tanácsadásnak?
A tegnapi, elsõ brüsszeli ülés benyomásairól Gordos elmondta, hogy a többi tagállam részérõl is nagyjából hasonló hangsúlyos kérdések merültek fel, kivételt képeztek az angolok és belgák, akik látszólag megbékéltek a tervezettel.
Jelenleg a tanácsi megbeszélések zajlanak, amibe késõbb a Parlament is bekapcsolódik, elfogadására várhatóan néhány éven belül sor kerül, de 3 éven belül nem valószínû, mivel nem tudni, hogy a következõ elnökség (a ciprusi után) milyen prioritást ad a kérdésnek – közölte Gordos.
Az új Bit. körvonalai
Az új biztosítási törvény 2013 elsõ felében várhatóan megjelenik, a Szolvencia II bevezetése miatt is, de a folyamatos csúszás miatt itt is csúszás van, jelenleg az egyeztetések is szünetelnek.
A lényegesebb kérdések között említette Gordos az átmeneti rendelkezéseket, az irányítási rendszert, mivel az EU szabályok csak keretfeltételeket írnak elõ, hogy meglesznek-e idõben a végrehajtási rendelkezési csomagok, vagy újabb csúszás várható?
A jelenleginél részletesebb felszámolási szabályok várhatók az új Bit-ben , szektorspecifikus tényezõket is figyelembe véve. A PSZÁF következetes intézkedési rendszerének kialakításáról jelenleg egyeztetések folynak.
KGFB-liberalizáció
A liberalizáció kapcsán Gordos elmondta, hogy nem önállóan módosul a törvény, csak bizonyos részei módosulnak. A legfõbb változás a liberalizáció melynek egy része valósul meg, ha elfogadják a javaslatot (várhatóan október elején), miszerint: évente többször hirdethet díjat a biztosító, akár naponta is. Ezzel kapcsolatban azonban követelmény, hogy minimum 60 napra elõre meg kell hirdetni az új díjat.
Díjhirdetés módja is változik: a PSZÁF honlapon, saját honlapon és a MABISZ honlapon kell közzétenni õket, eltérés esetén a felügyeleté az irányadó.