Íme az ING stratégiája: jövõre jönnek az új termékek
2012.10.04
A dél- és közép-európai régióban a GDP lassú növekedése mellett a megtakarítási hajlandóság kismértékû növekedésére számít az ING Biztosító a következõ öt évben. Az egyelõre alulbiztosított kelet- és közép-európai régió növekedési potenciálját jól jelzi, hogy az egy fõre jutó biztosítási díjbevétel csak az európai szint hetedét éri el, a biztosítási díjbevétel GDP-hez viszonyított aránya Magyarországon pedig jelenleg csupán harmada az európai átlagnak.

Mindezek mellett ma Magyarországon a fogyasztói bizalmi index is kirívóan alacsony, ám éppen ezért közép- és hosszú távon nagy növekedési potenciállal és tartalékokkal rendelkezik mind Magyarország, mind a régió országai. „A társadalom megtakarítási szintjének emelésére a régióban több külsõ tényezõ is nyomást gyakorol; az elbizonytalanító nyugdíjperspektívák, az idõsödõ korösszetétel problémáinak felismerése, összességében lendületet adhat a megtakarítások, közöttük a biztosítási tartalékok növekedésének. A lakosság számára a pénzügyileg stabil jövõ megteremtése a cél, így felértékelõdik a nyugdíjcélú megtakarítások szerepe” – összegzett Cornelia Coman, az ING Biztosító vezérigazgatója.

Az ING biztosító is zsúfolt nyarat tudhat maga mögött, most került ugyanis kidolgozásra a társaság következõ öt éves stratégiája, melynek megalkotását különösen nehézzé tette a jelenlegi bizonytalan gazdasági környezet. Az egyik legsúlyosabb kérdést ugyanis továbbra is az jelenti, hogy felbomlik-e az euróövezet. Amennyiben megszûnik a közös valuta, úgy akár 10%-os GDP csökkenés sem elképzelhetetlen, ami hazánkban akár még jelentõsebb lehet, kis nyitott ország lévén. Az ING azonban inkább abban bízik, hogy fennmarad a valutaunió, ami 2013-tól lassú javulást eredményezhet - tette hozzá Cornelia Coman. Miután az életbiztosítási ágazat és a gazdaság között szoros korreláció áll fenn, így a változás 6-8 hónap késéssel a bruttó díjbevételekben is megmutatkozhat.

Ami a hazai kilátásokat illeti, az idei évre még csökkenést prognosztizál az ING az életbiztosítási piacon, méghozzá a második negyedév eredményei ismeretében 7%-ot meghaladó csökkenést, ami az új szerzések esetében még jelentõsebb, akár 20%-os is lehet, fõként az egyszeri díjas biztosítások miatt. 2013-ban azonban már csekély mértékû, 1-2%-os növekedést prognosztizál a biztosító.

A régióban a megtakarítások alakulását erõsen befolyásolja a magas munkanélküliségi ráta, a jelzáloghitelek és hosszú távú hitelek magas aránya, a nemzetgazdaságok stagnálása, vagy a várakozásokhoz képest alacsonyabb növekedési üteme. Mindezeknek köszönhetõen lemorzsolódás tapasztalható az életbiztosítások szintjében is. A magyar piac eredményeire az utóbbi idõszakban rányomta a bélyegét a folyamatos díjak stagnálása és a nagyon rövid távú egyszeri díjas befizetések magas aránya, amely utóbbi nem a hosszútávú öngondoskodás eszköze. Az ING a rendszeres megtakarításokat tartja az ügyfelek számára hasznos és megalapozott megoldásnak, a nagyon rövid távú egyszeri díjak terén nem kíván az ügyféligényeken túlmenõen részt venni a versenyben. Míg a piacon az egyszeri és eseti díjas biztosítások aránya jelenleg a díjbevétel egyharmadára rúg, ez az arány az ING ügyfelei esetében nem éri el a díjbevételek tizedét sem. 

Ami a régiós országokat illeti, Lengyelországot nem érintette annyira a válság, mint a többi kelet-közép-európai országot, így az ING továbbra is a legnagyobb biztosítónak számít a nyugdíj piacon, míg az életbiztosítási piacon az ötödik legnagyobb szereplõ. Hazánkhoz hasonlóan azonban Lengyelországban is ingadozó az egyszeri díjas termékek volumene. Az értékesítési csatornálk közül Lengyelországban a kizárólagos képviselõi hálózaton keresztül történik a legtöbb értékesítés, de a bankbiztosítás és a brókeri értékesítés is felfutóban van. Csehországban a korábbi tervek szerint a nyugdíjreform keretén idén került volna bevezetésre a 2. pillér, erre azonban végül még sem került sor. A piacot itt a brókerek dominálják. A legígéretesebb piacnak az ING szempontjából Törörország számít, ahol szinte egyáltalán nem érezhetõ a válság: a gazdaság töretlenül növekszik, a lakosság demográfiai szerkezete szintén kedvezõ az életbiztosítók számára. 2009-es piacra lépése óta az ING itt a hatodik legnagyobb piaci szereplõ az önkéntes nyugdíjbiztosítási piacon, míg az életbiztosítási üzletág kiépítésére 2010-ben kapta meg az engedélyt, így ott egyelõre 15. helyen állnak.

Új generációs termékek

„Az ING ötéves stratégiájában a termékek és szolgáltatások ügyfélközpontú innovációjára helyezzük a hangsúlyt. Stratégiánkban kiemelten fontos szerepet szánunk az önkéntes nyugdíjpénztárnak, mely területen szintén bõvülni kívánunk.”

A Szolvencia II, az IDM II, valamint a PRIP-ekrõl szóló irányelvekben megtestesülõ szigorodó szabályozás, az egyre erõsödõ ügyfélvédelem a transzparencia iránti igényeket tükrözi mind szabályozói, mind ügyféloldalról Magyarországon is. „A magyarországi biztosítási piacon az ügyfelekre és élethelyzeteikre szabott megoldásokkal lehet sikereket elérni, ám erre csak azok a szereplõk képesek, akik megfelelõ válaszokat tudnak adni a szabályozói és ügyfélelvárásokra”- emeli ki Cornelia Coman. A piacvezetõ ING a leginkább innovatív és ügyfélbarát szolgáltatóként kívánja megkülönböztetni magát a piacon. Ennek megfelelõen az ING Biztosító bármely, az ügyfelek által kiválasztható csatornán elérhetõ kíván lenni a közeljövõben, igényre szabható, sokrétû szolgáltatást kínáló termékekkel. Amint azt Coman kiemelte, a piac átláthatóbbá tételét szolgáló jogszabálymódosítások az értékesítési csatornákra is igen nagy hatással lesz a jövõben, fõként 2014-tõl. Éppen ezért az ING nagy hangsúlyt kíván fektetni a megfelelõ brókercégek kiválasztására is, hogy a jelenlegi 9%-os brókeri díjbevétel arányt 2017-re 17%-ra növelje.

A stratégia által kitûzött célok között szerepel, hogy az ING öt év alatt az önkéntes nyugdíjpiacon 2-3%-os növekedést érjen el, és az elsõként választott biztosító legyen Magyarországon. Ennek érdekében új generációs termékeket kíván bevezetni, úgy ügyfélszolgálati modellel megtámogatva. Jelenleg épp a gender direktívának megfelelõ termékátárazás folyik, ezért az új termékek csak jövõre jelennek meg a piacon. Egyelõre a egyszerûsíteni igyekeznek a termékeket és csak a legjobbakat árazzák át, termékváltoztatás nélkül.

2013-ra két új koncepciót is kidolgozott a biztosító. Mivel az önkéntes nyugdíjpénztárakat tartják a legjobb megtakarítási terméknek a piacon - alacsony költségeinek, alacsony vagyonkezelõi díjainak, a rájuk vonatkozó adókedvezményeknek köszönhetõen - ezért elsõsorban erre fognak koncentrálni a jövõben. A termék esetében szoros ügyfélkapcsolatot szeretnének kialakítani, ezért kizárólagos hálózattal kívánják azt értékesíteni. A szoros ügyfélkapcsolat, illetve ügyfélelégedettség érdekében bevezettek egy ügyfélvisszajelzési folyamatot, a Net Promoter Score-t, amely valamennyi ügyfélkapcsolat végén visszajelzést szolgáltat az ügyfél elégedettségérõl.

Cézanne életmûvet is elhozzák Budapestre

Az ING Biztosító társadalmi szerepvállalása keretében az ING hazai tagvállalataival együtt fõtámogatója a hónap végén a Szépmûvészeti Múzeumban nyíló, Cézanne életmûvét bemutató kiállításnak.