Testhõvel fûtött irodaház - gyakorlati megoldások az éghajlatváltozás ellen
2012.10.09
Connie Hedegaard, az Európai Unió éghajlat-politikai biztosa egész Európára kiterjedõ kommunikációs kampányt indított el, amelyben több mint 70 különbözõ európai szervezet mûködik együtt a Bizottsággal. A „Ha az éghajlatról van szó, rólad is van szó.” jelmondatot hordozó kampány az éghajlatváltozással kapcsolatos gyakorlati megoldásokra szeretné felhívni a figyelmet, bemutatva, hogy a klímavédelem hogyan járulhat hozzá az európai polgárok jólétéhez amellett, hogy gazdaságilag is nyereséges.

Európa-szerte számos olyan intelligens és innovatív éghajlatkímélõ találmány létezik, amely csökkenti a szén-dioxid-szennyezést és javítja az emberek életminõségét. Például a Stockholm központi vasútállomásán keletkezõ emberi testhõt egy szomszédos irodaház fûtéséhez használják fel. Ez nemcsak a kibocsátásokat csökkenti, hanem a kérdéses épület fûtésszámláját is leszorította 20–25%-kal. A dániai Horsens város egyik kerületi iskolája évi 30 000 eurót takarít meg a napenergiának köszönhetõen. Az iskolánál így felszabaduló összeget az oktatás színvonalának javítására tudják fordítani.

A kommunikációs kampány, amelyet Hedegaard biztos a londoni városházán indított útjára, az ilyen, minden szempontból elõnyös megoldásokat helyezi az elõtérbe, amelyekkel pénz, idõ és üvegházhatást okozó kibocsátás takarítható meg.

„Választanunk kell: Vagy teszünk valamit az éghajlatváltozás ellen, vagy tétlenül nézzük, ahogy romlik a helyzet. Mindkét lehetõség pénzbe kerül. Úgyhogy miért ne alkotnánk meg azt a világot, amit szeretnénk, azzal a klímával, amit szeretnénk – amíg még lehet? Ez a kampány arra szolgál, hogy a megoldásokra irányítsuk a figyelmet, és megvizsgáljuk, mi akadályozza ezek alkalmazását.” – nyilatkozta Hedegaard biztos.

A kampány alapja egy webes felület, ami hamarosan mind a 23 uniós nyelven elérhetõvé válik. Olyan platformként szolgál, amelyre magánszemélyek, vállalkozások és helyi csoportok is tölthetnek fel adatokat saját alacsony szén-dioxid-kibocsátású vagy kibocsátás-csökkentõ megoldásaikról, megismertethetik és ütköztethetik elképzeléseiket, és találmányukat benevezhetik a legjobb és legötletesebb megoldást keresõ európai versenybe.

A kampányban központi szerephez jutnak a hasonló gondolkodású szervezetekkel létrehozott partnerségek. Több mint 70 partner igazolta eddig vissza részvételét, köztük üzleti szövetségek, egyetemek, civil szervezetek és kormányhivatalok is. Szándékunk szerint a kampány során egyre többen fognak csatlakozni a kezdeményezéshez.

„Ön milyen világot szeretne?” hangzott a kérdés a megnyitón, ahol Hedegaard biztos és az Egyesült Királyság energia- és éghajlatügyi minisztere, Ed Davey is csatlakozott a felszólalókhoz, valamint a partnerszervezetekhez és meghívottakhoz egy vita erejéig. Az eszmecserét a kampány Facebook oldalán élõben közvetítik, és Twitteren is részt lehet venni.

A késõbbiekben több rendezvény kerül még megszervezésre, 2012-ben és 13-ban Bulgária, Olaszország, Lengyelország és Portugália ad majd otthont a következõ megmozdulásoknak.

A kampány 2013 végéig fog tartani. Célja olyan kipróbált és költséghatékony megoldások bemutatása, amelyekkel elõsegíthetõ a 2050-re kitûzött uniós kibocsátás-csökkentési cél elérése, vagyis a légtérbe jutó üvegházhatású gázok 80-95%-os visszaszorítása.

„Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, versenyképes gazdaság 2050-ig történõ megvalósításának ütemterve” címû, 2011. márciusi bizottsági közlemény elõrevetítette a fõ gazdasági ágazatokban végrehajtandó jelentõs mértékû, de költséghatékonyan megoldható kibocsátás-csökkentést. Az ütemterv szerint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság megteremtéséhez növelni kell a tiszta technológiákba irányuló beruházásokat, valamint az egyes infrastruktúrák, például az intelligens elektromos hálózatok fejlesztésére szánt összegeket, viszont rengeteg pénz takarítható meg az olaj- és gázimporton.

Középtávon, vagyis 2020-ra az EU-nak 20%-kal kell csökkentenie üvegházhatást okozó gázkibocsátását, 20%-kal kell javítania az energiahatékonyságot, és 20%-ra kell növelnie a megújuló energiaforrások arányát a teljes energiafelhasználásban. Jelenleg az uniós kibocsátások már több mint 17%-kal visszaestek 1990-hez képest.
A kampány internetes oldala: http://world-you-like.europa.eu. Itt sajtóanyagok és fényképek is elérhetõk.