Cybertámadások: tízszeresére nõhet idén a bejelentések száma!
2012.10.16
2011-ben 51 jelentõs cybertámadást jelentettek 11 európai uniós országból, ez az adat azonban jövõre akár tízszeresére is nõhet a kötelezõvé vált éves jelentések miatt– írja az Európai Hálózatbiztonsági Ügynökség (European Network and Information Security Agency, ENISA) egy friss jelentésében.

Az EU telekommunikációs irányelvének értelmében az EU tagállamok kötelesek éves jelentést írni az ENISA-nak és az Európai Bizottságnak a jelentõsebb üzemszünetekrõl, leállásokról.

Az 2011-es cybertámadásokról számot adó beszámolók idén májusban futottak be az ENISA-hoz. A 2012-ben regisztrált számadatok várhatóan tízszeresére nõnek majd, hiszen a kötelezõ jelentési procedúra a legtöbb tagállamban már hatékonyan mûködik.

A jelentés szerint a cybertámadások 47 százalékát hardware- vagy software-meghibásodás okozta, míg 33 százaléknál harmadik fél volt a hibás.

A jelentés további kulcsfontosságú megállapításai a következõk:

  • 11 országból 51 jelentõsebb esetet jelentettek, 9-bõl nem érkezett bejelentés, bár ennek valószínûsíthetõ oka az, hogy ezeken a területeken még a hagyományos, nemzetileg elfogadott kárbejelentõ sémákat használták 2011 végén.
  • A felhasználók száma ebben a 20 tagállamban 166 millió volt. A becslések alapján a káresetek száma 2012-tõl tízszeresére növekedik majd az új, EU-s követelményeknek megfelelõ kárbejelentõ elõírásoknak köszönhetõen.
  • A legtöbb bejelentés (mintegy 60 százalék) mobiltelefonhoz, illetve mobilinternethez kapcsolódott.
  • A mobiltelefonnal vagy mobilinternettel kapcsolatos cybertámadások voltak a legtöbb felhasználóra kihatással (körülbelül 300.000-re), köszönhetõen a rendkívül széles körû felhasználásnak.
  • A legtöbb kárt hardware/software meghibásodás okozta, illetve valamilyen külsõ, harmadik fél hibája.
  • A természeti jelenségek által kiváltott esetek és károk átlagosan 45 óráig tartottak. (Ide tartoznak az árvizek, viharok, stb.)
  • A természeti jelenségek (viharok, árvizek, havazás) jelentõs kihatással vannak a szolgáltatók áramellátására. Az ilyen üzemleállások átlagosan pár órán át tartanak.
  • A bejelentésekbõl kiderül, hogy a telefonszolgáltatók nagyban függnek az áramszolgáltatóktól. Mint köztudott, a 3G bázisállomások akkumulátor-kapacitása mindössze néhány óra, emiatt egy több órás áramkiesés komoly kommunikáció-elakadást okozhat.
  • A mobilkommunikációs üzemfennakadások leggyakoribb oka valamilyen hardware vagy software hiba, méghozzá jóval nagyobb százalékban, mint a nem mobiltelefonok vagy nem mobil-internetszolgáltatások esetében. Ennek oka a modern internet hálózatoktól (pl. 3G) való nagyobb függés, illetve pusztán az a tény, hogy a modern internethálózatok olyan hardware-ekkel illetve software-ekkel dolgoznak, amelyek egyelõre kevésbé hatékonyak és megbízhatóak.