Milyen az ideális megtakarítási forma? Egyre többeknek fontos az öngondoskodás
2012.10.17
A hazai pénzügyi piacon néhány éve egyre nagyobb figyelem fordul a vagyonos privát banki és a lakossági ügyfélszegmens között elhelyezkedõ prémium ügyfélkörre. A jelentõs növekedési potenciált hordozó ügyfélkör a bankok számára is kiemelt jelentõségû, többek között külön számlacsomag, személyes tanácsadó és vagyontervezési szolgáltatás is könnyíti az ügyfelek mindennapi életét, ha a megtakarításaik kezelésérõl van szó- véli Takács András, az OTP Bank Vagyonkezelési és Befektetési Szolgáltatások Igazgatóságának ügyvezetõ igazgatója.

{{BANNER}}Az ideális megtakarítási forma kiválasztásánál meghatározó, hogy milyen korban, élethelyzetben vagyunk, melyek rövid, közép- és hosszú távú céljaink illetve, milyen idõtávban gondolkodunk. Emellett fontos az is, hogy mekkora hozamot szeretnénk elérni és ennek eléréséhez mekkora kockázatot vagyunk képesek illetve tudunk felvállalni. Bár nincs általános recept, egy szakértõ sokat tud segíteni abban, hogy a különbözõ célokhoz igazodó befektetések esetében mekkora várható hozammal számolhatunk és milyen hosszú idõre tervezzünk. Különösen fontos lehet az õ szerepe a hozam és a kockázat összefüggések tisztázásában.

„Aranyszabály, hogy nem érdemes mindent egy lapra feltennünk, igyekezzük megosztani a megtakarításainkat az idõtáv és a kockázat mértéke szerint. Így nagyobb eséllyel járunk jól az egyikkel, ami kárpótolhat, ha egy másik a várakozásunk alatt teljesít”- hangsúlyozta Takács András.

A hazai pénzügyi piacon néhány éve egyre nagyobb figyelem fordul egy speciális, már érzékelhetõen körvonalazódó ügyfélkör felé, amely a vagyonos privát banki réteg és a lakossági ügyfélszegmens között helyezkedik el. Ez az ügyfélkör jelentõs növekedési potenciált hordoz, ezért a bankoknak az célja, hogy releváns, az ügyfélkör speciális igényeihez illeszkedõ ajánlatot nyújtsanak számukra. Emellett az egyéni igényekre szabott befektetési tanácsadást és befektetési termékeket is kínálnak számukra.

„A bankok számára a privát banki szegmens egyre inkább telítõdik, az itt megszólítható 20-30 ezer családdal szemben a prémium ügyfélkörben 300 ezernél is több család érintett a szolgáltatásban. Való igaz, hogy a bankok korábban már a szolgáltatási kereteket lerakták a középsõ lakossági szegmensben, azonban még komoly ügyfél- és állomány növekedési lehetõség van ezen a téren, mivel a magyar háztartások alapvetõen rövid betétben görgetik a megtakarításaikat, ez a helyzet azonban lassanként megváltozhat a csökkenõ kamatkörnyezetben.”- mondta Szabics Zsolt, a portfolio.hu elemzõje, a Portfolio.hu Öngondoskodás 2012 konferenciája moderátora.

Takács András szerint sok esetben nehéz kiigazodni a számos ajánlat és termék között, ilyenkor a szakértõi segítség nagyban megkönnyítheti az ügyfelek számára a befektetési döntések meghozatalát. A tanácsadás során a szakértõk felmérik az ügyfelek pénzügyi céljait, lehetõségeit, kockázatvállalási hajlandóságát, majd egy személyre szabott, az élethelyzetünknek és befektetési igényeinknek megfelelõ, rövid-, közép- és hosszú távon is optimális megoldást jelentõ portfoliót ajánlanak figyelmünkbe.

A vagyontervezés során ajánlott portfoliók kialakításánál nem csak kell figyelembe venni, hogy az ügyfeleknek mikor és mennyi pénzre lesz szükségük, hanem az adókedvezmények és állami támogatások lehetõség szerinti igénybe vételével is számolni kell.

„A szakértõi segítség mellett a vagyontervezés másik nagy elõnye, hogy kényelmes is, mert az ügyfeleknek nem kell folyamatosan nyomon követniük a banki ajánlatokat.” – tette hozzá az OTP Bank ügyvezetõ igazgatója.