{{BANNER}}Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkezõ ügyfelekre fókuszáló üzletág sztenderd elemei az idõpontfoglalás lehetõsége, a soronkívüliség, az egyéni tanácsadó megléte, a prémium számlacsomag, valamint a kiemelt ügyfélkiszolgálás, a jövõben pedig még személyre szabottabb szolgáltatások válhatnak jellemzõvé. A következõ években a prémium banki piac fejlõdése elsõsorban az ügyféligény alapú kiszolgálásban, az összetett termékek közérthetõbb bemutatásában és az ügyfelek számára is hatékonyabb kiszolgálásban fog testet ölteni.
Dinamikus fejlõdés elõtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, a mérete a három-négyszeresére nõhet a következõ években – derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég frissen ismertetett piacfelmérésébõl. Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkezõ ügyfelekre fókuszáló szegmens mérete napjainkban 800-1200 milliárd forintra tehetõ, azonban ennél jóval nagyobb potenciál van benne.
A myClient piacelemzése szerint hazánkban a prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehetõ, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkezõ család teszi ki. „A 4000 milliárd forintra tehetõ piac 75-80 százaléka a következõ években fog ügyfélszerzõdésekben testet ölteni.
Fontos kiemelni, hogy nem újonnan keletkezõ vagyontömegrõl, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történõ leszerzõdésérõl van szó” – mondja Kolossay Balázs, a myClient szakértõje. Meglátása szerint a prémium banki szegmens fejlõdésének jövõbeli dinamikáját a legvagyonosabb ügyfeleket kiszolgáló privát banki üzletágak eddigi bõvüléséhez lehet majd mérni. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bõvülése közel 140 százalékponttal elõzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.
„A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelõtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplõ van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással” – mondja Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetõje. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetõen még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése elõtt áll, míg egy másik piaci szereplõ a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsõbb ügyfélszegmenst.
A Bankmonitor.hu vizsgálata szerint jelenleg a prémium banki szegmensen belül minimumelvárásnak számít a prémium bankszámlacsomag, emellett sztenderdnek mondhatók az olyan szolgáltatások, mint az idõpontfoglalás, a soronkívüliség, vagy a tanácsadó személyének állandósága. Az egyedi termékskála (például a lakossági ügyfeleknek nem elérhetõ befektetési termékek), ügyfélrendezvények, vagyon- és portfólió tervezés már eltérõ mértékben és mélységben van jelen az egyes bankoknál. A hiteleknél elérhetõ kamatkedvezmények, magasabb hitelkeret és egyéb árelõnyök (egyedi devizaárfolyam) vonatkozásában a piac kínálata még inkább szóródik. Széles körben tetten érhetõ a bankok kínálatában a kiegészítõ, nem banki szolgáltatásokra kiterjedõ klubtagság típusú kedvezmények megteremtésére irányuló törekvés, amely meglehetõsen szórt minõségben valósul meg: egyes bankoknál tudatosan felépített, jól kiválasztott partneri kör szolgáltatásai jelennek meg árengedménnyel, míg más esetben a partneri szolgáltatóknál kevésbé érezhetõ a prémium minõség.
A myClient szakértõinek megítélése szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsõsorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetõk fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következõ öt év vívmányai között találhatjuk majd nagy valószínûséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történõ beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylõ ügyintézés lehetõségét is. „A hasonló szolgáltatások megfelelõ kifejlesztése és bevezetése kardinális lesz a bankok számára, ugyanis a kiépülés korai fázisban lévõ prémium piacon meghatározóak lesznek a következõ évek a hosszú távú piaci részesedések kialakításában” – véli Kolossay Balázs, a myClient szakértõje.