Csúszásmentes útburkolat: végre biztonságos lehet a fékezés!
2012.11.27
Az elmúlt hónapok során a Generali a Biztonságért Alapítvány öt helyen adott át innovatív technológián alapuló, csúszásgátló burkolattal bevont útszakaszt az országban. Az Alapítvány szándékai szerint a nemrég elkészült két belvárosi budapesti útfelület is nagymértékben hozzájárulhat majd a biztonságosabb téli közlekedéshez. Az egyenként 2 millió forint értékû új technológia a féktávot akár a felére is csökkentheti, ami különösen fontos lehet az elkövetkezõ hónapokban, amikor a téli idõjárás még több odafigyelést igényel a gépjármûvezetõk részérõl. A csúszásgátló útburkolat tapadását Szalay Balázs autóversenyzõ tesztelte a budapesti Kós Károly sétánynál.

A 2011 évi baleseti statisztikák szerint 788 gázolás történt gyalogátkelõ helyen, melybõl 20 halálos áldozatot is követelt. Az ilyen balesetek elkerülése érdekében támogatja a Generali a Biztonságért Alapítvány idén az ország több pontján csúszásmentes útfelületek megépítését. A szabadalmi oltalom alatt álló LIVING ROAD felület vészfékezéskor akár 50%-kal csökkentheti a féktávot, emellett speciális felületi érdességének és vörös színének köszönhetõen 70%-kal jobban észlelhetõ is az átkelõhelyek elõtti terület, ami a korai sötétedés miatt a táli hónapokban nagy segítség lehet. Az Alapítvány már Szolnokon, Tatabányán és Nyíregyházán is átadott hasonló útszakaszokat az idei évben. Az elmúlt hetekben elkészült a két budapesti – a Teréz körúton és a Kós Károly sétányon található – beruházás is, melyekkel már ötre emelkedett a Generali által finanszírozott biztoság-technikai eszközök száma az országban. Utóbbit Szalay Balázs autóversenyzõ is tesztelte.

„Az Opel Dakar Team évek óta együttmûködik a Generalival, több közös kezdeményezésünk is volt már, így kifejezetten szoros és jó a kapcsolatunk a biztosítóval. A most átadott útszakasz tesztelését is örömmel vállaltam, hiszen fontosnak tartjuk, hogy ezzel is felhívjuk az autósok figyelmét a biztonságos közlekedés fontosságára.

Örömmel tapasztaltam ma én is, hogy a most átadott útfelület valóban hatékony, érezni fékezés közben a különbséget eközött és a hagyományos aszfalt között. Nemcsak a versenypályákon vagy a sivatagban, de a közutakon is komoly baleseteket szenvedhetünk a nem megfelelõen megválasztott sebesség, vagy a rosszul kalkulált féktáv miatt. Ráadásul a közúti közlekedésben ezzel gyalogosakat is veszélyeztetünk, nemcsak saját magunkat és versenytársainka, mint a versenyeken. Ezért is tartom nagyon jó kezdeményezésnek a LIVING ROAD burkolatok kihelyezését, remélem, hogy egyre több ehhez hasonló útszakasz lesz még az országban.” – mondta el véleményét Szalay Balázs autóversenyzõ.

A beruházás a téli hónapokban lehet különösen nagy hatással a közlekedésre, hiszen ilyenkor a közúti balesetek jelentõs része az idõjárási hatások miatt lép fel. A csúszós útfelületen a féktáv a sokszorosára is nõhet, ami különösen a keresztezõdésekben, gyalogosátkelõk megközelítésnél és az éles kanyarokban veszélyes. A környezeti viszonyok, mint például az esõ, a jegesedés és az ezekbõl adódó féktávolság megnövekedése komoly baleseteket okozhat, a magas súrlódású útburkolat a hagyományos útaszfalttal szemben ugyanakkor a csapadéktól és jegesedéstõl függetlenül megõrzi a felületi érdességét.

„A közlekedés biztonsága és a fiatalok védelme kiemelt célja a Generali a Biztonságért Alapítványnak. Tapasztalataink szerint az õszi idõszakban a legtöbb gondot a változékony felületû és tapadású útburkolat, illetve a romló látási viszonyok okozzák. Emiatt is fontos, hogy autónkat megfelelõen készítsük fel a megváltozott körülményekre, és tudatosítsuk magunkban, hogy vezetési stílusunkon is érdemes változtatni. Koccanások, ütközések természetesen még így is történhetnek, ezekben az estekben pedig nagy segítséget jelenthet a megfelelõ biztosítás” – mondta Simon Zsolt, a Generali gépjármû-biztosítási igazgatója.

A gépjármû téli felkészítésében az egyik legfontosabb a téligumi-csere, azonban ezen kívül is érdemes még néhány apróságot elvégezni a hidegebb idõjárás közeledtével. A fagyállót is tartalmazó szélvédõmosó folyadék alkalmazása, a hûtõfolyadék fagyáspontjának és szintjének ellenõrzése és az akkumulátor állapotának megvizsgálását mindenképpen javasolt elvégezni a hidegebb idõjárás megérkezésekor.

Balesetek természetesen még a legjobban felkészített gépjármûveket is érhetik, akármilyen körültekintõen és az útviszonyoknak megfelelõen vezetünk is. A Generali Biztosító például csak ütközéses károkra több mint 3 milliárd forintot fizetett ki eddig 2012-ben, ami összesen a kötelezõ és a casco biztosításokat együtt tekintve 13.000 esetet jelentett ez év elsõ 10 hónapjában. A téli hónapok ráadásul a gyalogosokat érintõ személysérüléses balesetek szempontjából is veszélyesebbek. A KSH adatai szerint – több évre visszamenõ tendencia alapján is – például 2012-ben januárban 227 gyalogost érintõ baleset volt, addig a nyári periódusban csak átlagosan 173.

Az ütközések esetében külön veszélyt jelent az autóban ülõk sérülése, vagy az, ha a korai sötétedés miatt az autósok gyakrabban találkoznak az útra váratlanul kiugró vadállatokkal. Az idén ezért a Generali kifejezetten ezekre a kockázatokra is kialakított néhány ezer forintért elérhetõ kiegészítõ biztosításokat, melyek a közúti balesetek szempontjából veszélyes téli idõszakban is jelentõs segítséget nyújthatnak az autósoknak. Az „önvédelem” biztosítás például az ütközések esetén a károkozó számára is térítenek. A „bennülõk balesetbiztosítása” a károkozó gépjármûben utazók számára jelenthet megnyugtató megoldást, míg a „vad- és háziállatkár” kiegészítõ biztosítás pedig a gépjármû azon töréskáraira nyújt segítséget, melyek az állatokkal történõ, a téli idõszakban a rossz látási viszonyok miatt gyakori ütközésekbõl adódnak.