A téli útviszonyok elsõsorban az eltérõ hõmérséklet miatt eltérõ tapadást eredményeznek, amihez alkalmazkodni kell, és a nyári gumikat télire kell cserélni. A gumik nemcsak mintázatukban, hanem anyagukban is eltérnek, így képesek a kemény mínuszokat is kezelni, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen gumit választunk.
„Van néhány olyan ismérv, amit a gumikon már új korukban is nagyon szépen lehet látni és érdemes megvizsgálni, még mielõtt az ember megveszi vagy felteszi az autóra.”- mondta a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora.
A szakértõ szerint a guminak két nagyon fontos ismérve van, ami az állapotáról árulkodik. Az egyik a profilmélység, ami egy új guminál 8-10 mm-között van. A használat során ez a mélység csökken. 4 mm alatt a gumi teljesítménye már jelentõsen gyengébb, ezért ezekkel a gumikkal már vigyázni kell. Persze még ilyenkor is lényegesen jobbak csúszós felületen, mint egy nyári gumi, ugyanakkor jóval gyengébbek, mint újkori önmaguk. Ezért javasolt ilyenkor már inkább új gumiban gondolkozni. A törvény által meghatározott minimális profilmélység (1,6 mm), amit minden gumi profiljában a kopásjelzõ mutat. Ez a szám bõven alatta van a 4 mm-nek, emiatt már messze nem biztonságos.
A másik ismérv a gumi kora. A gyártási idõpont (DOT szám, hét/év, pl.: 2309 = 2009-es év 23. hetében gyártották) rá van sütve a gumik oldalfalára, leggyakrabban a DOT számsor utolsó elemeként. Ez az, amit új guminál is érdemes ellenõrizni, nehogy egy „akció” során egy erõsen túltárolt gumit vásároljunk meg.
„Még egy jó körülmények között raktározott gumi felett sem múlik el nyomtalanul az idõ. Persze jóval hamarabb öregszik az anyag, ha autón van – UV sugárzás, hõingadozás, mozgás -, de egy 5, 6, 7 éves gumiért nem érdemes egy fillért sem adni, hiába nem volt még autón. Nagy csapda lehet az is, ha egy gumi nem fut sokat, így a profilja még rendben van, de közben már elszaladt 6-8-10 év. Ránézésre (és ilyenkor zömmel az emberek a profilmélységet nézik) nincs vele semmi baj, mégsem tud vele megállni csúszós úton a vezetõ. Sõt ezek az erõs korú gumik már aszfalton is veszélyesek, ezt a körpályán szoktuk megmutatni a vendégnek- mondta a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum szakembere.
A szakértõ szerint az egyik leggyakoribb autós hiba, hogy az elsõkerék-meghajtású autó esetén a sofõrök elõre teszik fel a jó állapotú gumit, hátulra pedig a jelentõsen gyengébbet. A kettõ között nem csak profilban, hanem korban is eltérés lehet, ami alattomosan túlkormányzottá, azaz farolásra hajlamossá teszi az autót leginkább csúszós felületen, de ha a hátsó gumi nemcsak kopott, hanem öreg is, akkor aszfalton is könnyen megcsúszhat az autó.
A fagyálló folyadékok életet is menthetnek
Amikor a télre felkészülünk, akkor nemcsak az útviszonyok és az idõjárás különbözõ változásait kell átgondolnunk, hanem az autónk felkészítését is. A téli gumi mellett ugyanis fontos, hogy a folyadékok tekintetében is megbizonyosodjunk fagyállóságukról, melyek viszontagságos idõjárási körülmények között akár életet is menthetnek.
Hasznos tipp, amirõl sokan megfeledkeznek, hogy az ablakmosó-tartályba és a hûtõvízbe feltétlenül tegyünk fagyállót, ugyanis ha befagy, amellett, hogy nagyon komoly mûszaki károkat okozhat, megnehezíti a szélvédõ tisztán tartását, és így a kilátást, valamint az idõben történõ vészhelyzet elkerülését is gátolja. A szélvédõn keresztüli megfelelõ kilátás az önmagunk és az utakon közlekedõk biztonságát is elõsegíti, mellyel sok esetben megelõzhetõ egy közúti baleset.
Az idõjárás és az útviszonyok változása miatt, nemcsak az észlelés lehet nehezebb, hanem jelentõs tapadáskülönbségek érhetik a sofõröket, ami nem biztos, hogy mindig látható, meglepetésszerûen érkezhet, ezért mindenképpen érdemes óvatosan, minden apró jelre figyelve, kisebb tempóval és nagyobb követési távolsággal közlekedni.
2012.11.29
Ma már egyre több helyrõl halljuk, hogy milyen veszélyes lehet, ha valaki lustaságból, vagy spórolásból nem cseréli le idõben nyári gumiját, vagy nem gondoskodik megfelelõ fagyálló folyadékokról. Nem szabad megvárni a havat, hiszen már 7 Celsius fok alatti hõmérséklet esetén is erõsen ajánlott a gumiabroncsok cseréje, azonban nem mindegy, hogy milyenre! A Groupama Garancia Biztosító adatai szerint 2012. februárban a hidegrekordnak, havazásnak és a megváltozott útviszonyoknak köszönhetõen 18%-kal több káreset történt, mint az év elsõ 6 hónapjában átlagosan, ami a megfelelõ felkészüléssel megelõzhetõ lehetne.