Komoly változás elõtt állhat a kgfb piac?
2012.11.29
Az idei kgfb kampány a végéhez közeledik, így néhány, a szektorra vonatkozó, általánosan érvényes trendet már látni lehet. A Generali Biztosító elmúlt néhány hetes tapasztalatai alapján az ügyfelek az idén már kevésbé voltak motiváltak a szolgáltató váltásra, a maguk számára vásárolt kiegészítõ biztosítások ugyanakkor egyre népszerûbbek. A Generali szakértõi szerint az aktív kárrendezés – vagyis amikor a vétlen fél kérésére saját biztosítója rendezi a kárt, majd utólag elszámol a károkozó biztosítójával – illetve a direkt kárrendezés, amikor mindez már valamennyi biztosító esetében automatikusan, törvényileg elõírva mûködik, kitörési pont lehet a jövõben. Ez a kívánatosnak tartott változás, ami már több európai országban megtörtént, alapvetõen rendezheti át a kgfb piacot, hiszen érdekeltté teszi az autósokat abban, maguknak és ne egy harmadik félnek válasszanak biztosítót. Ezzel az árverseny mellett elõtérbe kerülhet a biztosítók közötti szolgáltatási verseny.

Az egész hazai biztosítási szektorra jellemzõ volt az idei évben, és a Generali tapasztalatai is azt mutatták, hogy a kötelezõ biztosítást váltók száma elmaradt a tavalyi évhez képest. Feltehetõen a régió legalacsonyabb átlagdíjainak további minimális csökkenése már nem jelentett elég motivációt a váltásra az ügyfelek döntõ többségének. Emellett ugyanakkor megjelentek azok a kiegészítõ biztosítások, melyeket a szerzõdõk a maguk számára, személyre szabottan, egy-egy speciális kockázatra vonatkozóan illeszthettek a kgfb mellé. A Generali például bevezette a kátyúkár biztosítást, a vad-és háziállattal való ütközésre szóló biztosítást, és kifejezetten a természeti károk ellen vagy a poggyászokat ért sérülésekre is kínál már az ügyfeleknek megoldást a biztosító.

A kiegészítõ biztosítások közül legalább egyet a Generali ügyfelei átlagosan minden negyedik esetben kötöttek az idei kampány idején, de jellemzõbb volt, hogy 2 vagy 3 kiegészítõt választottak az autósok. A legnépszerûbbek eddig a Kátyúkár, illetve a Vad- és háziállatkár biztosítások bizonyultak. Érdekes tendencia, hogy összességében minden negyedik kgfb biztosításra jut egy casco biztosítás is, melyek azonban nem minden esetben jelentenek együttes kötést. Mindez egyébként összecseng a Generali október végén elkészült reprezentatív kutatásával is, melybõl kiderült, hogy csupán a megkérdezettek autósok 26%-a rendelkezik casco biztosítással.

Szintén az idei év újdonsága, hogy 2013-tól az év közbeni díjhirdetés liberalizációja a társaságoknak lehetõséget ad arra, hogy folyamatosan fejlesszék a termékeiket, kiegészítõ szolgáltatásaikat, és ezzel állandósuljon a verseny az ügyfelekért. A liberalizáció mellett komoly változást jelenthet az aktív kárrendezés kiterjesztése, a direkt kárrendezés is. Mindez azt jelenti, hogy az ütközésben vétlen fél a saját választott biztosítójával rendeztetheti a kárát, függetlenül attól, hogy a vétkes félnek kinél van a biztosítása. Ezt követõen a társaságok pedig utólag, átalánydíjak alapján számolnak el egymással. Ezt a rendszert 2013. január 1-tõl például már Romániában is bevezetik.

Mindez a kgfb-vel kapcsolatos attitûdöket is gyökeresen megváltoztathatja: az autósok érdekeltté válnak abban, hogy a legjobb szolgáltatást válasszák, hiszen innentõl kezdve már nem véletlenszerû, hogy ki rendezi a kárukat akkor sem, ha õk voltak a vétlen fél. A Generali szerint a díjhirdetés liberalizációja az elsõ lépés lehet azon az úton, ami végül elvezethet a megfelelõ törvényi szabályozás melletti direkt kárrendezéshez. Az aktív kárrendezést egyébként a Generali már jelenleg is nyújtja az ezt igénylõ ügyfelei részére abban az esetben, ha a kötelezõ és a casco is a társaságnál van, ugyanakkor ennek a szolgáltatásnak a kiterjesztése, a direkt kárrendezés teljesen megváltoztathatja a kgfb piacot a társaság szerint. Ekkor ugyanis alapjaiban dõlhet meg az a szemlélet, hogy a kötelezõ egy harmadik félnek szolgáltat, ezért annak csak az ára számít, és a szolgáltatás milyensége háttérbe szorul. Az idei kampány megmutatta, hogy a kötelezõ mellé magának a szerzõdõnek szolgáltatásokat nyújtó kiegészítõ biztosítások esetében az autósok alaposan megnézték, mit vásárolnak. Mindez egy, a jelenleginél sokkal egészségesebb helyzetet teremt, hiszen az ügyfél magának választ biztosítót. A Generali a maga részérõl készen áll a direkt kárrendezésre – mondta Simon Zsolt, a Generali gépjármû-biztosítási igazgatója.

A szolgáltatási verseny létjogosultságát jelzi az is, hogy a Generali már említett kutatásából kiderült, a megkérdezett autósok 46%-a kifejezetten fontosnak tartotta az ügyintézés gyorsaságát is, amikor arról kérdezték, milyen szempontok szerint választ kötelezõ biztosítást. Ezen a területen egyébként a Generali kiemelkedõ eredményeket mutatott az elmúlt évben. Jelenleg is több mint száz kárszakértõvel és több mint 250 ügyfélszolgálati és képviseleti ponttal dolgozik a biztosító, ez is garantálja a gyors és hozzáértõ kárfelmérést, javíttatást és kifizetést. Egy káreset bejelentésétõl számítva 24 órán belül felveszik a kapcsolatot a károsulttal a biztosító munkatársai, 48 órán belül elvégzik a helyszíni szemlét, és a kárfelvételtõl számítva 5 nap alatt – ha nincs egyéb hatóság vagy harmadik fél közremûködését igénylõ körülmény – le is zárják az ügyet. Ezt követõen a Generali jóváhagyása után meg is történhet a kifizetés.

A javítások hatékony megszervezésének egyik kulcsa a megfelelõ szervízhálózat. A Generalinak jelenleg 1500 szervizzel van szerzõdése, ezek harmada márkaszerviz. Ezzel a biztosító piacvezetõnek számít ezen a téren, hiszen ennél nagyobb szervízhálózattal egyetlen biztosító sem rendelkezik az országban. Tudatosan, olyan szempontok alapján került kialakításra a hálózat, hogy minden autós számára megtalálható legyen a legmegfelelõbb szerviz, legyen szó új, nagy értékû, vagy régebbi, használt jármûvekrõl. A Generali emellett 50 autójavítóval kötött olyan megállapodást, melynek értelmében a hivatalos gyári alkatrészeket alacsonyabb áron, ellenõrzött minõségû, utángyártott alkatrészekkel pótolják. A Generali ügyfelei ráadásul a kárbejelentést már interneten vagy akár okostelefonon is megtehetik, és iPhone vagy androidos telefon segítségével fel is tölthetik a fotókat a helyszínrõl, és az alkalmazást használva ki is választhatják a hozzájuk legközelebb esõ szervizt.

A piacon igen jónak számít az az eredmény, hogy a kárügyeink 80 százalékánál 2 napon belül megtörténik a kárfelvétel, minden ötödik esetben pedig a kárfelvételtõl számított 5 napon belül le is zárjuk az ügyet. Erõsségünk, hogy stabil, kiszámítható és következetes kárrendezési gyakorlatot folytatunk, és ezt a biztosításközvetítõk is értékelik. Büszkék lehetünk a gépjármû kárrendezésünk színvonalára, és ezt visszaigazolja számunkra a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) által gépjármû kategóriában az eddigi hét szavazás során immár hatodik alkalommal nekünk ítélt elsõ díj a Szolgáltatásminõségi Versenyben. Kiemelkedõ emellett a panaszkezelési gyakorlatunk is. A panaszok döntõ többségét – 95 %-át – 10 napon belül megválaszoljuk, és a maradék 5%-ot is 15 napon belül rendezzük. A következõ idõszakban ezt az eredményt szeretnénk tovább javítani az ügyfelek még magasabb szintû kiszolgálása érdekében – mondta Zsombori Levente, a Generali gépjármû-kárrendezési igazgatója.

A Generalinál idén az elsõ 10 hónapban összesen több mint 58 ezer gépjármû károsultat regisztráltak, ami átlagosan napi 200 káresetet jelent. Az esetek döntõ többségét a jármûvek ütközése, illetve az egyéb tárgyakkal történõ ütközések tették ki. Ez a két kártípus az összes kár több mint 80%-át tette ki 2012 elsõ 10 hónapja során.