Az öreg autópark miatt népszerûek a minicasco-termékek
2012.11.30
Vezetõ alkuszi portálok adatai szerint a kötelezõ biztosításhoz kötött kátyú- és defektbiztosítások mellett a legnépszerûbb kiegészítõ termék a minicasco: a kampányban a biztosítást kötõk hatoda veszi igénybe ezt a szolgáltatást. Mi az oka a limitált védelmet kínáló casco-termékek sikerének? Külföldön milyen népszerûséget tud elérni egy ilyen termék? Milyen eséllyel téríti meg a teljes kárt egy ilyen biztosítás? Ezekre a kérdésekre ad választ a Genertel alábbi összegzése.

Idõs autóra ma is nehéz jó cascót találni
A kgfb-kampányban már gyakran találkozhatnak az autósok évi 40-50 ezer forintért kínált teljes körû cascóval, ugyanakkor a jelenlegi gazdasági helyzetben sokak számára ez az összeg is magasabb annál, amit az autójuk biztonságára költeni képesek. Ez azonban csak az egyik oka annak, hogy ma is csupán az autósok 20 százaléka köt ilyen biztosítást.

„A hazai jármûpark jelentõsen elöregedett, átlagos életkora immár több mint 12 év. Bár egyre többször találkozhatunk idõsebb autókra formált ajánlatokkal, az autó értékétõl függõen 5-8 év felett egyre kevésbé éri meg cascót kötni, ráadásul még ma is gyakori, hogy a biztosítók eleve kikötnek egy maximális életkort – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – A minicasco viszont életkortól független, havi néhány száz forintért elérhetõ szolgáltatás.”

Az ilyen jellegû termékek iránti piaci igény más, hasonló problémákkal küzdõ országokban is érzékelhetõ: a Genertel által Szlovákiában is bevezetett minicascót a kgfb-t kötõ szerzõdõk 17 százaléka kötötte meg a direktbiztosítónál.

Mekkora a védelem?
Egyes szakértõk szerint a limitált casco csak nagyon korlátozott védelmet nyújt, limitált összeget fizet és csak autók ütközése esetén térít a károkozó félnek. Érdemes megvizsgálni, hogy a statisztikák szerint milyen esetben, mekkora arányban térít egy ilyen biztosítás.

A Genertel kárstatisztikája szerint az összes cascóval térített káresemény leggyakrabban gépjármûvek ütközése miatt következik be: az összes kár 41 százalékában ilyen baleset történik. A jelenleg 250 ezer forintos kártérítési limit pedig az ilyen balesetek több mint felében teljes fedezetet nyújt, amint azt az alábbi ábra is mutatja.

Ha figyelembe vesszük azt, hogy a minicasco esetében a teljes körû cascónál leggyakoribb 50 vagy 100 ezer forintos önrészt sem kell az ügyfélnek kifizetnie, a statisztika még kedvezõbb képet mutat.

„Teljesen egyértelmû, hogy a minicasco jellegû termékek nem nyújtanak akkora védelmet, mint amit a teljes körû cascó, ugyanakkor ma jelentõs réteg számára az egyedüli lehetõséget jelenti arra, hogy az autó ne maradjon teljesen casco-védelem nélkül. Ráadásul néhány évesnél idõsebb autóknál a törésvédelem hasonlóan kedvezõ összegért lopásvédelemmel is kiegészíthetõ, tehát az autóra olcsón mozaikszerûen egyedi biztosítási fedezet szerezhetõ. Ennek köszönhetõ, hogy alkuszi partnereink információi szerint a kötelezõ mellé különbözõ kiegészítõket is választó autósok 36 százaléka választja a minicascót az idei kampányban” – tájékoztat Csikós Dániel.

Példa
Az idõsebb autók számára a részcascók jelenthetik a megoldást
Személygépkocsi: 2006-os VW Passat, benzines, piaci érték:. 2-2,1 millió forint
Üzembentartó havi nettó jövedelme: 200 ezer forint / hó

Teljes körû casco: 65 000 forint / év (ügyfélnek nem gazdaságos, a biztosítók többsége nem is kínál ilyet)
Eredmény: Ilyen autóra szinte senki sem köt teljes körû cascót – teljes kockázatot az ügyfél viseli, akár 10 havi jövedelemnek megfelelõ összeget veszítve