Brüsszel lazítana a nyugdíjalapok tõkekövetelményein
2012.12.05
Az Európai Bizottság azt fontolgatja, hogy lazítson a foglalkoztatói nyugdíjintézményekre vonatkozó, felülvizsgált IORP-irányelv elsõ pillérjén, amely a tõkekövetelményekre vonatkozik.

Az Európai Bizottság tagjaival folytatott konzultáció alapján, melyre az Európai Biztosítás-és Foglalkoztatóinyugdíj-felügyeleti Hatóság (EIOPA) múlt hónapban, Frankfurtban megrendezett konferenciáján került sor, arra lehet következtetni, hogy Brüsszel meg kívánja változtatni a felülvizsgált IORP-irányelv végrehajtásának tervét. 

A Bizottság tagjai ott ugyanis elismerték, hogy a 2008-2009-ben, a pénzügyi válság közepén elfogadott Szolvencia II intézkedések jelenlegi gazdasági környezetben történõ átültetésének komoly hatása lehet Európára. Iparági források szerint a Bizottság most egy olyan javaslaton dolgozik, amely gyengítené az IORP-irányelv elsõ pillérjét. 

A biztosítókra vonatkozó Szolvencia II szabályok késlekedése, valamint Karel Van Hulle EIOPA konferencián tett kijelentései alapján tehát sokan úgy vélik, hogy Brüsszel nem lesz képes bevezetni az irányelv elsõ pillérjét. Van Hulle beszédében ugyanis megerõsítette, hogy a Bizottság a nyugdíjpénztárak tõkekövetelményei csak a csak a már megszerzett jogosultságokra vonatkoznak majd. Ez magyarul annyit jelent, hogy a nyugdíjpénztárak most meglévõ könyveire nem vonatkoznának az új tõkekövetelmények.

Iparági számadatok alapján ugyanis, ha a tõkekövetelmények a felhalmozott és a most megszerzett jogosultságokra is vonatkoznának, az igen súlyosan érintené az európai foglalkoztatói nyugdíjszektort. 

Ehelyett Brüsszel célja inkább az, hogy bevezesse a második és harmadik pillért, melyek középpontjában a minõségi követelmények és a szabályozó hatóságok és tagok felé történõ közzétételi követelmények állnak. Ez a két pillér azonban szintén jelentõs költségterhet jelent az európai nyugdíjalapok számára. A második pillér irányításra vonatkozó követelményei miatt ugyanis számos nyugdíjalap kénytelen lesz plusz munkaerõt alkalmazni, a harmadik pillér pedig az IT rendszerek felülvizsgálatára kényszerítheti õket, hogy megfeleljenek az új jelentéstételi szabályoknak. 

Az EIOPA foglalkoztatói nyugdíj érdekképviseleti csoportjának elnöke, Chris Verhaegen ugyanakkor szkeptikus a menetrenddel, illetve a Bizottság elsõ pillért elsöprõ szándékával kapcsolatban. A tervek szerint ugyanis 2013 júniusában kerülhet bevezetésre az felülvizsgált IORP-direktíva, ahhoz pedig, hogy az elsõ pillért ebbõl kivegyék, a Bizottságnak még idén döntést kellene hoznia errõl, hiszen a politikai döntésnek a jogszabályokban is meg kell jelennie. Ha a Bizottság úgy is határoz, hogy elveti az elsõ pillért, akkor is tárgyalásokba kell kezdenie az iparággal és az Európai Tanáccsal is. 

Az IORP direktíváról

A foglalkoztatói nyugdíjintézményekre vonatkozó IORP direktíva megteremtette az ún. pán-európai nyugdíjalap fogalmát, mely székhelye az unió egyik tagállama és másik tagország – ugyanazon munkáltató által foglalkoztatott – állampolgárai számára is szervez és nyújt határon túl nyúló nyugdíjszolgáltatásokat. Ezek a foglalkoztatói nyugdíjintézmények kötelesek figyelembe venni a határon túl nyúló tevékenységük során érintett államok releváns szociális és munkajogi szabályozását. A tagállamoknak szabad keze van abban, hogy az életbiztosítók által kínált vagy az egyéni szerzõdéseken alapuló egyéb kiegészítõ nyugdíj-megtakarításokat kívánják-e ezen direktíva hatálya alá helyezni. 

Az IORP-irányelvet 2003. szeptember 23-án tették közzé a Hivatalos Lapban és a tagállamoknak 2005. szeptember 23-ig kellett átültetniük. 2007-ig valamennyi tagállam bejelentette végrehajtási intézkedéseit, bár a nem megfelelõ átültetés miatti számos jogsértési eljárást kellett lefolytatni.

Az Európai Parlament 2011. februári állásfoglalásában szintén megjegyezte, hogy az IORP-irányelv tagállamok által történõ végrehajtása általánosságban késik és felszólította a Bizottságot, hogy szükség esetén lépjen fel a tagállamokkal szemben a pontos és idõben történõ végrehajtás biztosítása érdekében.