Túlélési utak az életbiztosítási szektor számára
2012.12.06
A biztosítók a jövõben kénytelenek lesznek technológiai újítások felé fordulni az új termékek kialakításakor, miközben komplex folyamatokkal kell megküzdeniük a háttérben.

A PricewaterhouseCoopers US friss felmérése szerint az életbiztosítói- és nyugdíjszektor, mivel jelenleg jelentõs társadalmi, technológiai, környezeti politikai és gazdasági változásokon megy keresztül, elõnyt kell, hogy kovácsoljon a felmerülõ lehetõségekbõl.

Az életbiztosítási iparág kilátásait taglaló tanulmány szerint a következõ tíz évben az élet- és nyugdíjbiztosítók feladata, hogy idomuljanak az új piaci trendekhez, amibe beletartozik az öregedõ társadalom, az analitika fejlõdése, a kormány jóléti megszorítások, a gazdasági súlypontok eltolódás a fejlõdõ és fejlett országok között, az orvostechnika fejlõdése (hordozható egészségügyi felügyeleti eszközök) valamint az emelkedõ orvosi kiadások is.

„A biztosítóknak egyszerûbben kell tudniuk bemutatni termékeiket az ügyfelek és a tanácsadók számára, miközben a háttérben komplex folyamatokkal kell tudniuk megbírkózni” – nyilatkozta Jamie Yoder, a PwC US biztosítási szakembere. Ahhoz, hogy az új trendekhez az üzleti növekedéssel párhuzamosan tudjanak felzárkózni a biztosítók, a következõ négy fõ témát és kockázati faktort kell szem elõtt tartsák:

1. Kétsebességes globális növekedés

Az életbiztosítási szektor piacai közül egyre hangsúlyosabbak a feltörekvõ országok, míg a fejlett területeken visszaesés tapasztalható (fõként a USA-ban és Európában.) Az élet- és nyugdíjbiztosítók számára az hozhat növekedést, ha új ügyfélszegmensek, illetve ha alternatív disztribúciós csatornák, így a munkahelyi és a direktértékesítés felé nyitnak, miközben átfogóbb tanácsadási tevékenységet és innovatív megoldásokat nyújanak. Ugyanakkor a biztosítóknak a többi pénzügyi szolgáltatóval is versenybe kell szállniuk piacszerzés céljából, amihez újabb és újabb képességeket kell tudniuk kifejleszteni. A megszerzett új piacokon pedig több idõt kell szánniuk a az ügyfelek felvilágosítására, oktatására az élet- és nyugdíjbiztosítási termékekkel kapcsolatban..

2. Disztribúciós zavarok és ügyfél-elégedetlenség

A nyugdíjtervezés felelõssége a kormányok és a munkáltatók felõl egyre inkább az egyének felé tolódik. Mivel az ügyfelek hozzászoktak a digitális ügyintézéshez, valamint ahhoz, hogy ott, akkor és olyan csatornán keresztül végezhetnek el egy tranzakciót, hogy neki kényelmes, a biztosítói termékek disztribúciós megoldásai is gyors változásra kényszerülnek. A tanácsadók szerepe egyre fontosabbá válik, miután õk az egyik legfontosabb forrásai az ügyfelek tervezési folyamatának. Mivel az ügyfelek irányító szerepbe kerültek, egyre több információt akarnak az élet- és nyugdíjbiztosítói termékek kiválasztása elõtt, ráadásul több csatornán keresztül, kényelmesen, és nem is csak néhány biztosítási termékrõl, hanem a lehetõ legtöbb, szóba jöhetõ pénzügyi termékrõl.

3. Információelõny a big data-n keresztül

A vezetõ biztosítók a jobb ügyfél-kommunikáció és a hatékonyabb termékfejlesztés érdekében fejlett analitikát és külsõ adatforrásokat használnak, melyekkel többek között a közösségi oldalakról összegyûjtött ügyfél-adatokat elemzik. Az igazi kihívást az jelenti, hogy ezen információk a változó igényeknek és életkoroknak megfelelõ termékeket tudjanak létrehozni, személyre szabni, összetetté, ugyanakkor egyszerûvé is tenni.

4. Gyorsan fejlõdõ üzleti modellek

A technológiai fejlesztéseknek köszönhetõen egyre több új szereplõ képes belépni a piacra, méghozzá új üzleti modellekkel, kedvezõbb költségszerkezettel. A velük való versenyhez a régebbi cégeknek is újra kell gondolniuk költségstruktúrájukat, egyszerûsíteniük kell termékeiket és az ügyfél-interakció köré kell szervezniük magukat. A vállalatoknak korszerûsíteniük kell mûködési folyamataikat, hogy a gyorsan növekvõ piacokra tudjanak összpontosítani.

A technológiai újításoknak jelentõs a szerepe abban, hogy az ügyfelek mit várnak el, illetve a termékek hogyan kerülnek piacra, azonban az „örökölt”, a biztosítók által eddig alkalmazott rendszerek miatt versenyhátrányba kerülhetnek. Az élet-és nyugdíjbiztosítási piacban jelentõs növekedési potenciál rejlik, a kérdés csak az, hogy a bekövetkezõ változásokból ki fog valójában hasznot húzni és hogyan?