Mit árul el az autó színe a tulajdonosáról?
2012.12.10
A Groupama Garancia Biztosító felkérésére a GfK Hungária idén novemberben háromszáz Groupama ügyfelet kérdezett meg, hogy feltérképezze az autóvezetési szokások és az autóválasztás közötti összefüggéseket. A felmérésébõl kiderül, hogy a megkérdezetteknek legnagyobb arányban, 29 százalékban szürke- vagy ezüstszínû autója van és a sofõrök csak 33 százaléka mondja magáról, hogy jellemzõen sportosan vezet.

Autók és színek, avagy divat vagy praktikum az utakon

A válaszadók, és közülük is a diplomások legnagyobb arányban szürke autót választanak maguknak. A piros szín is igen elõkelõ helyet foglal el a ranglistán, a kék után a harmadik legkedveltebb szín 15 százalékkal. A színválasztást több irányból is meg lehet közelíteni, hiszen az emberek egy része praktikusság alapján választ, míg mások a színhez való vonzalom alapján, esetleg azért, hogy feltûnõbb legyen autójuk a forgalomban. Az biztosan elmondható, hogy a szürke vagy ezüstszín, sokkal jobban beleolvad a környezetbe, ám pont emiatt télen, ködös idõjárás esetén nehezebb észrevenni. Ellenben a piros színû autók feltûnõek a forgalomban és mivel manapság divatszínnek mondható, sok autómárka szívesen kínálja az ügyfeleinek. A hölgy tulajdonosok egy része kiegészítõként tekint az autójára, aminek passzolnia kell az amúgy is kedvelt kiegészítõihez, ezért fordulhat elõ, hogy a piros színû autók száma a nõk körében kiemelten magas.
A kutatásból kiderült az is, hogy a magukat sportos vezetõnek nevezõ autósok kevésbé szívesen választanak maguknak fehér jármûvet, míg a megfontoltakra leginkább a piros autójellemzõ.

Akár bizonytalan, akár magabiztos a vezetõ, a lényeg, hogy ismerje saját korlátait


A válaszadók 62 százaléka minden nap, hétköznap és hétvégén is egyaránt autóba ül, a 17-39 éves korosztály körében ez az arány jelentõsen magasabb, 77 százalék. A gyakran vezetõk között az 1300 és 1500 köbcentiméter közötti autók a leggyakoribbak. Nagyon magas, 99 százalék azoknak az aránya, akik megfontolt vezetõknek vallják magukat és szintén magas, 98 százalék állítja magáról, hogy betartja a KRESZ szabályait.

Palágyi István, az Országos Rendõrfõkapitányság (ORFK) vezetõ fõtanácsosa szerint ugyanolyan mértékben lehet veszélyes az utakon a sportosan vezetõ sofõr, mint az, aki bizonytalan a tudásában. A bizonytalan vezetõ könnyen hibázik, lassabban halad, feltartja a forgalmat és sokkal lassabb a reakcióideje is, míg a sportosan közlekedõ ugyan tudja, hogy mire készül, magasabbra szökik az adrenalin szintje és jobban figyel a körülöttelevõkre, viszont a megválasztott sebessége miatt lecsökken a korrigálási lehetõségre jutó ideje.

„A közúti közlekedés egy veszélyes üzem, ezért nem az a fontos, hogy ki milyen színû autót vezet, hanem az, hogy mindenki ismerje a saját képességeit, tartsa be a KRESZ szabályait és ne veszélyeztesse se a saját, se a mások életét az utakon.” – tette hozzá a szakértõ.