Százból harmincheten mobiloztak, négyen szexeltek már vezetés közben
2012.12.11
A közlekedési balesetek majdnem nyolcvan százaléka gondatlanságból – nem az útviszonyoknak megfelelõ vezetésbõl –, illetve figyelmetlenségbõl fakad. Az óvatos vezetéssel kapcsolatban az aktuális idõjárási viszonyok miatt számos felhívás született a közelmúltban, a Genertel felmérésébõl pedig most arra is választ kapunk, hogy melyek azok a leggyakoribb tevékenységek, amelyek a sofõrök figyelmét elvonják a vezetéstõl – idõrõl idõre súlyos baleseteket is okozva.

A Genertel idén december elején lezajlott felmérésének adatai szerint a válaszadók pillanatnyi figyelmetlenségét leggyakrabban a padlóra leesõ, illetve a kesztyûtartóban vagy a táskájukban lévõ tárgyak utáni kutatás okozza – 46 százalékuk számolt be arról, hogy tett már ilyet. Emellett a sofõrök figyelmét – és legalább egyik kezét – leginkább a kihangosító nélküli telefonálás, illetve az evés-ivás vonja el a vezetéstõl: 37, illetve 35 százalékuknál már elõfordult ilyen tevékenység, 10 százalékuk esetében rendszeresen is. Emellett SMS olvasása és írása, GPS beállítása, illetve utassal való heves veszekedés szerepel a lista elsõ helyein.

Szintén igen gyakran okoz pillanatnyi figyelmetlenséget a dohányzás, de a leginkább hajmeresztõ adat, hogy a vezetõk négy százaléka menet közben élt már szexuális életet, kétszázaléknyian pedig már legalább egyszer elaludtak a volánnál.


Minden harmincadik válaszadó számolt be arról, hogy az elmúlt években balesetet is okozott már azzal, hogy a vezetés közben mással is foglalkozott. A legtöbb ilyen baleset azért következett be, mert váratlan szituációban a fülénél tartotta a telefont, képtelenné válva a gyors és megfelelõ reakcióra.

„A legsúlyosabb következménnyel az járhat, ha a figyelmetlenség gyalogosnak vagy kerékpárosnak okoz személyi sérülést. Szerencsére a legtöbb figyelmetlenségbõl eredõ baleset csak anyagi kárral, jármûvek ütközésével jár, leggyakoribbak ezen belül is az utoléréses balesetek – magyarázta Petar Dobric, a Genertel nemzetközi és direkt értékesítésért felelõs igazgatója. – Ám ezek a helyzetek sem járnak probléma nélkül, hiszen ilyenkor a károkozó autójában keletkezett kárt saját zsebbõl kell kifizetni, amennyiben a jármûre nem kötöttek cascót vagy a jármûvek ütközése esetén térítõ, évi néhány ezer forintért megköthetõ minicascót.”