Sandy miatt nem tudnak árat emelni a viszontbiztosítók
2013.01.04
A 2012-es természeti katasztrófák által okozott veszteségek nagyjából 120 milliárd dollárra tehetõk, amely közel 50%-kal alacsonyabb, mint a megelõzõ évben. Ennek megfelelõen a Willis Re szerint a legtöbb viszontbiztosítónak sikerül tartania magát az éves katasztrófa büdzséjéhez, ami nem tesz indokolttá díjnövelést.

Mindez a vagyonbiztosítások árainak stabilizálódását eredményezte – derül ki a Willis Re 2013 januári szerzõdésújítási jelentésébõl. A jelentés azt is megállapította, hogy általában a vagyonbiztosítások esetében a nemzetközi viszontbiztosítási díjak -5%-kal korrigálódtak, a legnagyobb piacon, az USA-ban a veszteségmentes szerzõdések esetében az árak 5%-kal csökkentek, a veszteséggel érintett szerzõdések esetében pedig 10%-kal emelkedtek.

A jelentés bevezetõjében a Willis Re elnöke, Peter Hearn és vezérigazgatója, John Cavanagh azt nyilatkozták, hogy Sandy nélkül a viszontbiztosítók meglehetõsen nehezen tudtak volna ellenállni az ügyfélnyomásnak, hogy további engedményeket, tarifacsökkentéseket vezessenek be.

Magyarul a Sandy hurrikánnak köszönhetõen tudott stabilizálódni az árazás a viszontbiztosítási piacokon. Mivel a szuperviharnak viszonylag csekély hatása volt a nemzetközi piacokra – az ígéretes 2012-es szerzõdéskötési eredmények ellenére – még mindig a globális pénzügyi válság következményei befolyásolják leginkább az árakat és a szerzõdési feltételeket.

A megtérülési ráták csökkennek, az érett piacokon a legnagyobb viszontbiztosítók is nehezen tudnak növekedni, a nagyobb biztosítási csoportok pedig kezdik átszervezni a viszontbiztosítás kötésének módjait.

A 2012-es év különösen nehéznek számított a tengeri biztosítások piacán, amely az utóbbi évek legrosszabb évét zárta, miután a Sandy szupervihar minden idõk legnagyobb tengeri biztosítási veszteségét eredményezte, a Costa Concordia, valamint a 2011-es Rena olajszállító hajó katasztrófáját követõen.

A jelentés szerint különösen nagy veszteségek keletkeztek a jachtok, a kedvtelési célú vízi jármûvek, az általános rakományok, az importált autók biztosítási piacán. Ráadásul a 2013 januári szerzõdésmegújítások a tengeri biztosítások piacán különösen késõn zajlottak le, a Sandy hurrikán által okozott veszteségek körüli bizonytalanságok miatt.

A kölcsönös biztosító (P&I) klubok piacán legalább 10%-os áremelkedésre lehet számítani, míg a nemzetközi csoportos viszontbiztosítások esetében ez akár a 40%-ot is elérheti. A P&I klubok ugyanis igyekeznek áthárítani a megnövekedett viszontbiztosítási költségeket, amely 7,5-10% közötti tartományban mozog a Willis Re szerint.

A Willis Re a viszontbiztosítási szerzõdések megújítása kapcsán az alábbi trendekre hívta fel a figyelmet:

  • A globális viszontbiztosítási iparág tõkehelyzete továbbra is megfelelõnek mondható, ráadásul gyorsul a friss tõke beáramlása is, különösen a hosszú távú befektetõk részérõl, akik a gazdaság általános teljesítményével kevéssé korreláló eszközosztályokat keresnek.
  • A Willis Re szerint kellõen versenyképes környezet alakult ki a katasztrófa kötvénykibocsátások számára, ahol a befektetõi kereslet jelenleg meghaladja a kibocsátói kínálatot.
  • A visszaengedményezési piacra ugyan nem valószínû, hogy jelentõs hatással lenne a Sandy vihar, a díjak lefelé történõ korrekcióját azonban mindenképp lelassította a szupervihar.
  • Az Egyesült Királyság gépjármû-biztosítási piacán a várható veszteségeket meghaladó - excess of loss, XL – viszontbiztosítások igen nehéz és kései megújítási idõszakon estek túl, ahol a feltételek is jelentõsen megváltoztak a súlyos veszteségek, és a kapacitások csökkenése nyomán.

A fenti megállapítások kapcsán Peter Hearn elmondta: „A globális viszontbiztosítási piacnak sikerült megõriznie a mindinkább ügyfél-centrikus hozzáállását azáltal, hogy megfelelõ kapacitást mutatott fel az ügyfelek felé, miközben az ügyfelek és termékosztályok szintjén is egyre differenciáltabb megközelítést alkalmaz.”