A bankok miatt késnek a biztosítók kifizetései
2013.01.08
Az amerikai lakástulajdonosok több mint két hónapja várják pénzüket a biztosítóktól, hogy megkezdhessék az újjáépítéseket a Sandy szuperhurrikán sújtotta területeken.

A biztosítók hetekkel ezelõtt megkezdték a jogosultak részére a csekkek kiállítását, de többségüket egyelõre nem fizették ki. Ez azért van, mivel a nagy összegrõl szóló csekkeket általában mindkét érintett félnek, a lakástulajdonosnak és a jelzáloghitelezõnek is kiállítják. Amíg a bankok jóvá nem hagyják a csekket és ki nem fizetik az összeget, addig a károsult lakástulajdonosok nem tudják elvégezni a szükséges felújításokat.

Ügyvédeik szerint a probléma leginkább abból adódik, hogy a megszokott gyakorlat, amely eredetileg a biztosítási csalásokat igyekszik elkerülni, ütközik a jelenlegi rendkívüli katasztrófa helyzettel. Az eljárások nem a lakástulajdonosok érdekeit szolgálják, arra kényszerítik õket, hogy elhalasszák a felújításokat, vagy akár hosszú távú megtakarításaikat felhasználva, saját költségükre végezzék el a szükséges munkálatokat. Jelenleg ez a legnagyobb akadálya a katasztrófa sújtotta területek helyreállításának.

Ha nem építik újjá az otthonokat, melyek rájuk, vagy egyéb célból felvett hitelek mögötti jelzálogot képezik, akkor a hitelezõk és a befektetõk milliókat veszíthetnek. A bankok jellemzõen azt is megkövetelik, hogy a csekkek ellenében kapott pénzösszeget a lakástulajdonosok egy adott számlán tartsák, és arról mindig az adott felújítási munka elvégzéséért kifizetésre kerülõ összeget vegyék le, ezzel garantálva, hogy a pénzt valóban a felújítási munkákra költik el. Jellemzõ gyakorlat az is, hogy a felújítási munkákat csak a bankok által elismert, engedéllyel mûködõ vállalkozókkal végeztessék el.

Az is probléma a rendszerrel, hogy vállalkozókat is nehéz találniuk a károsultaknak, mivel õk a pénzt általában elõbb szeretnék megkapni a munkálatokért, ráadásul a vállalkozók bankok általi ellenõrzése is rendkívül hosszadalmas. Nehézkes az egyeztetés a bankokkal, folyton várniuk kell, hogy érkezzen egy újabb ellenõr, és órákig egyeztetnek a folyamatokról telefonon, miközben esetleg éppen ázik be a tetõ.

„Long Island polgárai válságban vannak, a bankok pedig ezt nem értik” panaszkodott az egyik érintett, aki szintén heteket várt a pénzére. Alvállalkozót már csak akkor talált, aki elõleg nélkül dolgozik, mikor már összeomlott a mennyezet. Három héttel a határozat után megkapta a megállapított összeg felét. Még mindig várja a többit.
Az emberek csalódottak, hogy magukra lettek hagyva a válságban.