A magyar gépjármûvezetõk többsége attól tart leginkább, hogy közlekedési balesetben kárt szenved, mivel ilyenkor a balesetet okozónak csupán az adatait kell átadnia, igazolnia a biztosítottságát és kitölteni a kárbejelentõt, minden egyéb, hosszadalmas ügyintézés a károsultra hárul. Egy tavaly év végén készített felmérés szerint a károsultak közel harmada a saját bõrén tapasztalta már, mennyire megterheli a családi költségvetést a balesetben megsérült jármûvük helyreállítási költsége. Ennyien mondták ugyanis, hogy volt már részük közúti balesetben, amikor pedig konkrétan a kifizetett összegekrõl kérdezték õket, a többség rendre 150 és 250 ezer közötti tételeket említett, amelyet a károkozó biztosítója késõbb megtérített, kivéve a saját hibás baleseteket, amelyeknél a felelõsség õket terheli. Ezek a számok továbbra is azt igazolják, hogy a legkisebb veszteséget még mindig azoknak kellett elkönyvelniük, akik rendelkeztek casco-biztosítással, az önrész kifizetése ugyanis jóval kisebb terhet jelentett, mint a tényleges kár fedezése.
Õrizzük meg a nyugalmunkat, ha bekövetkezett a baj
„A felmérésünkbõl az derült kiderül, hogy az elmúlt öt évben közúti balesetben érintett autósok 20 százalékának gondot okoz a kárrendezéssel járó adminisztráció. Pedig egyszerû praktikákkal, illetve kis elõvigyázatossággal a nehézségek elháríthatók.” – mondta dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetõje.
- A kárrendezés alapvetõ követelménye a felelõsség megállapítása. Lényeges, hogy a baleset helyszínén azonnal írásos nyilatkozatunk legyen a felelõsség elismerésérõl, valamint megfelelõen kitöltött kárbejelentõt kapjunk.
- Mind több biztosító kínálja a telefonos, internetes bejelentés lehetõségét, ám fontos megjegyezni, hogy ez az elõbb említett dokumentumokat ezzel nem pótolhatjuk. Ha rendelkezünk kamerás vagy úgynevezett okos telefonnal, azt inkább használjuk arra, hogy a helyszínen fényképeket készítsünk.
- A káreseményt két napon belül jelezni kell a biztosítónak. Egyfelõl ezzel meggyorsítjuk az eljárást, és hamarabb juthatunk a javításhoz szükséges pénzhez, másrészt forgalombiztonsági okokból sem célszerû törött gépjármûvel közlekedni.
- Ha alkuszon keresztül kötjük meg biztosításukat, akkor ahhoz tanácsért és segítségért bármikor díjmentesen fordulhatunk. Ezzel rengeteg idõ megspórolható, mivel az ügyintézés napokig, hetekig, nemzetközi károknál esetenként akár hónapokig is elhúzódhat.
• \"kék-sárga\" baleseti bejelentõ, ha rendõri intézkedés történt, az errõl szóló igazolás, vagy határozat
• kitöltött kárbejelentõ lap
• a gépjármû forgalmi engedélye
• a gépjármûvet vezetõ személy jogosítványa (kivéve, ha parkolt)
• a gépjármû törzskönyve (amennyiben rendelkezésre áll)
• jogi személyek esetén ÁFA-nyilatkozat, aláírási címpéldány a kárügyben eljáró személytõl
Tanácsok külföldön bekövetkezett baleset esetére
- Fontos, hogy legyen a kocsiban baleseti bejelentõ. Az internetrõl letölthetõ az adott országban használatos formanyomtatvány, ezek formátuma hasonló, mint a magyaré.
- Célszerû, hogy legyen nálunk biztosítottság igazolására szolgáló zöldkártya, amely az Európai Unión belül már nem kötelezõ, de sok esetben ajánlott. A dokumentumot a MABISZ honlapjáról lehet letölteni.
- Rendõrségi intézkedést lehet kérni, ha a jogalap nem tisztázott vagy a részes fél nem ismeri el a felelõsséget, mert a késõbbiekben a nemzetközi kárrendezésben illetékes biztosító munkáját megkönnyíti az adatrögzítésre való hivatkozás.
- Casco biztosítás esetén kérhetünk elõzetes kárrendezést, azt követõen indítja el a biztosító a behajtást, tehermentesítve ezzel a szerzõdésünket. Ebben az esetben csak az önrészt kell megelõlegezni, de az is megtérül a többi járulékos igényünkkel együtt. Amennyiben nincs casco biztosításunk, érdemes erre az idõre határozott idejû casco biztosítást kötni.
- Ha a szállodában más parkolja le a gépkocsit a tulajdonos helyett és azt sérülés éri, akkor azonnal készíttessünk cégszerûen aláírt jegyzõkönyvet, amely rögzíti a biztosítótársaság nevét, ahol ilyen balesetekre a hotel biztosítva van. Amennyiben ilyennel nem rendelkezik a szálloda, kérni kell tõlük kötelezettség vállalásra vonatkozó nyilatkozatot arról, hogy a javítási költséget õk állják.
Olykor kell egy kis plusz
„A biztonságérzet tovább növelhetõ asszisztencia biztosítás megkötésével, amely gépjármû meghibásodása esetén nyújt azonnali segítséget. A szolgáltatást igénybe vevõk személyre szóló ügyfélkártyát kapnak, a biztosítás pedig elérhetõvé teszi a 24 órás telefonos ügyfélszolgálatot. Ügyfeleink számíthatnak helyszíni javításra, a jármû mentésének, illetve szállítási költségeinek megtérítésére, az autójuk tárolására, valamint az õ szállásuk díjának fedezésére. Ha a körülmények ezt követelik, a biztosítás megkötésével garantálva van az ügyfél hazautazásával járó kiadások kifizetése, a visszautazás a javított jármûért, esetleg annak elszállítása a lakóhelyre, adott esetben a csereautó használata” – összegezte a PBA Asszisztencia Plusz nyújtotta lehetõségeket Horváth László, a PBA vagyon és gépjármû biztosítási szakreferense.
A téli útviszonyokra, illetve az ilyenkor gyakori panaszokra utalva, a szakértõ külön kitért arra, hogy a belföldi gépkocsi-használatra érvényes termék esetén ebben benne foglaltatik a kátyúbiztosítás is, ami szintén jelentõsebb veszteségtõl óvhatja meg az autósokat.