Kevés és nagyon drága a használtautó Magyarországon
2013.01.30
A tavalyelõtti csaknem húszezer helyett most alig kilencezer darab háromévesnél fiatalabb személyautó közül válogathatnak az érdeklõdõk. A felezõdõ kínálat mintegy 30 százalékos átlagos áremelkedést okozott ezen a részpiacon, a hiányt importból is egyre nehezebb pótolni.

2008-ig még évi 160-180 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, 2010-ben ezzel szemben már csak 43 ezer darabot, márpedig ha nincs új autó értékesítés, újszerû, néhány éves használt autók sincsenek.

A Használtautó.hu elemzése szerint tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a gazdasági körülmények miatt mind a magánszemélyek, mind a flottákat üzemeltetõ cégek igyekeznek kitolni az autók cseréjét, amelyek így 4-5 éves koruk elõtt egyre ritkábban jelennek meg a kínálatban. Az autókereskedések a beszámítási akcióik keretében kénytelenek folyamatosan nyitni az öregebb autók felé.

A hiányzó belföldi kínálatot részben ugyan pótolhatja a használtautó-import, azonban a vásárlók itt is egyre nehezebben tudják kielégíteni igényeiket. Az autóipar teljesítményét fenntartani hivatott sikeres roncsautó-programok ugyanis szinte mindenütt lezárultak 2009-ben, ami Nyugat-Európa szerte az eladások zuhanását eredményezte az elmúlt években.

Az idõsebb személykocsik esetében az elmúlt két évben mérsékelt árnövekedés vagy inkább stagnálás volt jellemzõ, a 0-3 éves, eladásra kínált autók átlagára a Használtautó.hu portálon közel 30 százalékkal emelkedett. Az új autók ára eközben alig változott.

A drágulás miatt a márkák jelentõs részénél csökken az új és használt autók ára közötti különbség, ami a vevõk egy részét az újautó-piacra terelheti. Ezt az a tény is megkönnyíti, hogy a szalonok ma már nem csupán szolgáltatásban és extrákban licitálnak egymásra, hanem árban is jelentõsen engednek - egyes szalonautók esetében a listaárhoz képest akár 25 százalékos kedvezményt is kínálnak. Egy átlagos autó értéke az eddigi négy év helyett öt-hat év alatt csökken eredeti szintjének felére.