Stílusosan de biztonságosan: öltözködési tippek vezetéshez
2013.01.30
Télen nemcsak hasznos vezetéstechnikai trükkökkel, hanem megfelelõen kiválasztott öltözettel is hozzájárulhatunk a biztonságos vezetés megteremtéséhez, hívja fel a figyelmet a Groupama Garancia Biztosító. Bár sokan tudják, mégis kevesen figyelnek oda a cipõ talpára, a nadrág hosszára vagy a kabát vastagságára, mielõtt beülnek a volán mögé. A Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora és egy népszerû stylist, Igor Deseatnikov elemezik, hogyan fér meg a divat és a biztonság a volán mögött.

Tökéletes cipõ a vezetéshez

Az instruktor elsõ számú tanácsa, hogy legyen egy váltás cipõ az autóban, amely vékony talpú és könnyû viselet. Amennyiben erre nincs lehetõség, akkor mindenképpen érdemes arra figyelni, hogy lapos talpú, nem túl merev anyagból készült cipõt viseljünk, amely engedi a láb finom mozgásait, hiszen ez a pedálkezelésnél elengedhetetlen. Mindenképpen kerülni kell – vagy a vezetés idejére cserélni – a vastag talpú hótaposó csizmákat és bakancsokat, mert ezekben kevésbé érzékeljük a pedálokat és emiatt, illetve a méretükbõl adódóan is elõfordulhat, hogy egyszerre két pedálra is rátapos vele az óvatlan sofõr.

Igor, a stylist véleménye szerint idén még mindig divatosak a letisztult, egyszerû formájú bõr- és gumicsizmák, amelyek megfelelõek lehetnek az instruktor által támasztott elvárásoknak és alkalmasak a téli vezetéshez.

A nadrág hossza és fazonja is fontos

Az instruktor szerint két fontos szempont alapján válasszunk nadrágot: az elsõ, hogy ne legyen olyan szûk vagy bõ, amely korlátozza a láb mozgását, a második pedig, hogy olyan hosszú legyen a szára, amely nem akad bele a cipõ sarkába.

A stylist szerint igen kedveltek mostanában az extra szûk farmerek. Azonban fontos, hogy mindenki a lába hosszának megfelelõ méretet válasszon, vagy ha erre nincs lehetõség, akkor szánjon egy kevés összeget ruhaklinikára, ahol szükség esetén méretére igazítják a hosszt. „Normál esetben a cipõ sarkáig kell, hogy érjen a nadrág, viszont, ha valaki magas sarkút hord, akkor pedig a sarok tetejéig.”- teszi hozzá Igor Deseatnikov.

A kabát is akadályozhat vezetés közben

A vezetéstechnikai szakértõ szerint az a legfontosabb, hogy komfortosan érezzük magunkat vezetés közben, ez egyaránt igaz arra, hogy ne korlátozza a kabátunk a szabad mozgást, valamint arra is, hogy ne legyen túlságosan melegünk, vagy ne fázzunk, mert mindkettõ túlzottan elvonhatja a figyelmünket a vezetésrõl. Figyelni kell továbbá arra is, hogy a tenyerünk mindig legyen szabadon, tehát ne lógjon bele a kabátunk ujja.

„A szép kidolgozású, különleges fazonú, szövetkabátok nagyon csinos viseletek az átmeneti idõszakban, azonban a téli hidegben elõkerülnek a tollal bélelt darabok. Itt is nagyon fontosnak tartom, hogy letisztult stílusú kabát legyen, és alkatunknak megfelelõen válasszunk „pufi” kabátot. Vezetéshez pedig csak olyat vegyünk fel, amelyben megerõltetés nélkül érjük el a kormányt és a sebességváltót.”- mondta Igor.

Kesztyû, sapka kérdése


A téli kesztyût mindenképpen kerüljük vezetés közben, mert a sofõr tenyere könnyedén elcsúszhat a kormány markolatán és nagyon hamar veszélyes helyzetbe kerülhet. Amennyiben fázik a kezünk, akkor érdemes egy vezetéshez tervezett bõrkesztyût keresni magunknak, ami kimondottan erre a célra lett kifejlesztve. A biztonságos vezetés szempontjából a sapkával szemben az az elsõdleges elvárás, hogy ne akadályozza a vezetõt a szabad kilátásban. Divat tekintetében idén igen népszerûek a kötött, pomponos sapkák és usánkák, a legtrendibb pedig az aviator sildes sapka. Bármelyiket is választjuk, ügyeljünk arra, hogy ne korlátozzon sem a sild, sem egyéb kiegészítõ a tükrökre való rálátásban, valamint az elsõ-hátsó és oldalsó kilátásban.