A csalások drágítják a biztosításokat – összefogásra van szükség!
2013.03.06
A biztosítási csalás egyre komolyabb problémát jelent a biztosítók számára, jelentõs hatást gyakorolva kárhányadukra. A biztosítási csalások ráadásul egyfajta láthatatlan költséget jelentenek, melyet végsõ soron az ügyfelek viselnek. A veszteségek kompenzálása érdekében ugyanis a biztosítók kénytelenek magasabb tarifákat alkalmazni.

Számos európai országban végeztek kutatásokat a probléma súlyosságának felbecsülésére. Bár ezek eltérõ eredményekkel zárultak, mégis kijelenthetõ, hogy a kárbejelentések mintegy 10%-a potenciáliasan csaláshoz kapcsolódik.

A csalók igen kreatív elkövetési módokat választanak, amit ha egyik biztosítótársaságnál elkövetnek, figyelmeztetés hiányában könnyen másik társasággal szemben is sikerrel alkalmazhatnak. A biztosítók ugyan külön-külön is megfeszített küzdelmet folytatnak a csalások felderítésére és megelõzésére, a legjobb eredményeket azonban csak együttmûködés, a felhalmozott tudás megosztása révén lehet elérni.

Máltán már összefogás született

Az európai biztosítók számára teljes körû, csalás-megelõzési és kockázatkezelési megoldásokat kínáló vállalat, a FRISS, a máltai biztosítók szövetségével (MIA) közösen 2012. szeptemberben hozott létre egy platformot, melynek célja a csalásokkal, biztosítási kárigényekkel kapcsolatos információk, tudás megosztása a máltai biztosítók között.

A platformhoz létrejöttekor csatlakozott 4 máltai biztosítótársaság is, hogy megosszák egymással csalásokkal, kárigényekkel kapcsolatos tapasztalataikat, tudásukat.

A platformban résztvevõ biztosítók Máltán jó példaként szolgálnak arra, hogy az együttmûködés hatékonyabb lehet a csalások ellen küzdelemben. A Malta Insurance Fraud Platform (MIFP) néven futó kezdeményezés infrastruktúrát biztosítás a résztvevõk számára a tudás megosztásához.

Mivel információk megosztásáról, bizalmas adatok kezelésérõl van szó, ezért a kezdeményezésben résztvevõ biztosítótársaságok mindent megtettek annak érdekében, hogy ezen tevékenységük ne sértse az adatvédelmi elõírásokat – közölte a MIA fõigazgatója, Adrian Galea. A platformban résztvevõ minden egyes biztosítótársaság egyfajta benchmark-ként tekinthet az egész platformot, illetve az abban résztvevõ többi biztosítótársaságot jellemzõ csalás-felderítési sikermutatókra.