A használtautó piac évek óta lejtmenetben van; 2012-ben 9 %-os csökkenést regisztráltak 2011-hez képest. A legfõbb érdekesség mégsem ez, hanem a szerkezeti átalakulás; szinte eltûntek a 3-4 éves jármûvek, a piacot a 10 évnél idõsebb autók uralják, ma Magyarországon a forgalomban lévõ autók átlag életkora 12 év. Mivel folyamatosan öregszik a hazai jármûállomány, ezért idén várhatóan kitolódik 13 évre az átlagkor.
„A hazai használt-autópiacon az 500 ezer-és másfél millió forint közötti jármûvek a legkelendõbbek, finanszírozási piac átalakulásának következtében a vásárlások kilencven százaléka készpénzben történik. Egyre kevesebbet költenek a gépjármû-tulajdonosok mûszaki karbantartásra, ezért az állomány mûszaki állapota is folyamatosan romlik” – összegezte a piacot dr Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetõ igazgatója.
Autót egy millióért
A használtautó-forgalom több mint felét a 900 ezer-1 millió átlagárú kisautó, illetve alsó-középkategóriás autók teszik ki, míg a felsõkategóriás nagykocsik a piac alig 2-3 százalékát. A PBA mind a három kategóriából egy-egy közkedvelt típust választott ki és kiemelt autókereskedõ partnerei segítségével öt megyében és a fõvárosban megvizsgálta a gépjármûvek eladási árait. A táblázatból jól látszik, hogy érdemes akár a lakóhelyrõl messzebbre is elmenni, ha használtautó vásárlásban gondolkodunk, hiszen néhány százezret vagy akár közel 1 millió forintot is megtakaríthatunk a vételárból.
Biztosítást néhány ezerért
A PBA egy korábbi felmérése szerint az autósok közel 75 százaléka úgy gondolja, hogy a jelenlegi árak mellet nincs kerete a casco biztosításra, azok közül, akik mégis emellett döntenek, a döntõ többség még mindig elsõsorban az ár alapján választja ki a biztosítását és csupán 15-15 százalék vesz figyelembe egyéb szempontokat.
2012-ben a casco díjak átlagosan 80ezer Forint körül voltak és nem tapasztalható szignifikáns változás az évközi casco szerzõdések díjaiban 2013-ban sem. Kis-és középkategóriás autók esetén ez az összeg 50 ezer alatt, míg a felsõ kategóriában 150 ezer ft felettiek. Ráadásul néhány biztosító termékkínálatában már megjelentek a 8 évnél idõsebb, 10-12 éves autókra is köthetõ casco biztosítások.
„2012-ben jelentõs díjcsökkenést tapasztaltunk a casco piacon. A közhiedelemmel ellentétben idõsebb autókra is érdemes és lehet elérhetõ áron casco biztosítást kötni; akár már havi 4-5 ezer forintért is találhatunk teljes körû cascót.” – hívta fel a figyelmet Galántai Zsolt, a PBA dealer üzletág igazgatója.
A példánknál maradva; Suziki Swift és Fiat Punto esetében havi szinten már 2-3 ezer, illetve 4 ezer forintért köthetünk teljes körû cascot. Ha ehhez hozzávesszük a kötelezõ árát; akkor a két biztosítással együtt havonta már 4-5 ezer forintból teljes körû védelemmel rendelkezhetünk.
Pozitívumként említem meg, hogy a piac tisztulásának köszönhetõen megjelentek a százezer feletti km-ert futott jármûvek is. A vásárlás elõtt állóknak fontos információ lehet, hogy sok esetben egy magasabb futásteljesítményû folyamatosan karbantartott jármû vásárlása jóval kevesebb kockázatot rejt, mint egy kétséges múlttal rendelkezõ kecsegtetõ áru jármû által késõbb okozott veszteség.”
Bodó László, ügyvezetõ igazgató, Formont Kft.: „A mi tapasztalatunk alapján lényegesen megnövekedett a használt autók kilométer teljesítménye,ami sok esetben az óra tekerés visszaszorulásából adódik. Mára már nem jellemzõ, hogy 8-10 éves autót, öt éves flottás múlttal, második vagy harmadik tulajdonostól 50-60000km-el akarjanak eladni vagy beszámítani. Sajnos szinte eltûntek a négy- öt éves elsõ tulajdonosos autók.
A készletünk jelentõs része hétéves vagy annál régebbi 130-180000-km futásteljesítményû autókból áll, ezeknél nagy probléma, hogy az új tulajdonos szavatosságra vagy garanciára való hivatkozással ,olyan igényekkel lép fel, amit a gyári új autós garancia sem fedne le.
Amíg a hazai új autó eladások ilyen mélyponton vannak, valamint a svájci frankos hitelek nem futnak ki, véleményem szerint megmarad a külföldrõl behozott, többségében öreg autók dominanciája a használt autó piacon.”