Mikor érdemes egy biztosítónak mobilba fektetni?
2014.08.29
A digitális világ mindent megváltoztat. Néhány év leforgása alatt a fogyasztók által kommunikációs és vásárlási célból használt eszközök teljesen átalakultak: az asztali gépeket a hordozható számítógépek, majd késõbb a tabletek és okostelefonok váltották fel. Ennek eredményeként a biztosítóknak is váltaniuk kellt: nem elég beleszagolniuk a mobil alkalmazások világába, hanem komoly összegeket kell fordítaniuk különféle alkalmazások fejlesztésére, melyek mára a fogyasztói élmény középpontjába kerültek.

Ez derül ki a Forrester Research legújabb jelentésébõl is, mely szerint tavaly összesen a megkérdezett biztosítók 52%-a mondta, hogy legalább 5%-kal növelni szándékozik mobil költségvetését, 14%-uk pedig több mint 10%-os növekedést is el tud képzelni.

A Forrester jelentése szerint a biztosítóknak muszáj reagálniuk a változó vevõi igényekre, hiszen csak így tudják növelni piaci részesedésüket és márkahûséget építeni.
A jelentésben a Forrester azt is pontokba szedi, hogy milyen elemeket kell, hogy tartalmazzon egy erõs mobil üzleti megvalósíthatósági terv, illetve, hogy milyen kérdéseket érdemes feltenniük a biztosítóknak.

1. Üzleti probléma meghatározása
Meg kell tudni fogalmazni, hogy mirõl is szól az egész mobil-kezdeményezés, és mik az ehhez kapcsolódó legfontosabb kérdések.

2. A célcsoport fogyasztói igényeinek meghatározása
Fel kell tudni vázolni, hogy miként illeszkedik a mobil abba a folyamatba, ahogy a fogyasztók kapcsolatba lépnek egy adott márkával. Fontos feltérképezni azt is, hogy a biztosító jelenlegi és megcélzott ügyfelei miként használják a mobileszközöket mindennapi életükben.

3. A várható elõnyök felvázolása
Ennél a pontnál kell tudni megfogalmazni, hogy milyen üzleti problémára, vagy kihívásra adhat megoldást a mobil, hogy miként illeszkedik, vagy nem illeszkedik az általános üzleti célok közé, illetve, hogy miként – ha egyáltalán – fogják növelni a tervezett mobil-kezdeményezések a bevételeket, az ügyfelek/ügynökök lojalitását, illetve csökkenteni a költségeket.

4. Becsült költségek
Meg kell becsülni a mobil-fejlesztésekhez szükséges külsõ és belsõ erõforrásokat, a projekt teljes várható költségét.

5. Kockázatok beazonosítása
Olyan kérdéseket kell ezen a ponton megválaszolni, mint hogy mi a kockázata annak, ha nem történik meg a fejlesztés/beruházás? Mik lehetnek a hatásai, következményei a mobil technológia megváltozásának, egyáltalán, mik a technológiai kockázatok?

6. Megtérülés kalkulálása
A legfõbb kérdés, hogy mekkora a lehetséges legjobb és legrosszabb megtérülése a mobil-befektetésnek, továbbá hogy mire van szükség – és kitõl – a megtérülés maximalizálásához?

7. Siker mérõszámainak meghatározása
Itt kell meghatározni, hogy mik a legjobb és legrosszabb becslések az úgynevezett kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI) esetében, és hogy miként kapcsolódnak ezek a mutatók az általános üzleti bevétel- és eredmény-célokhoz.

A sikeresen telepített mobil alkalmazások három cél elérésében segíthetik a biztosítókat a Forrester szerint .
1. Bevételek növelése: elsõsorban az ügyfélszerzés, illetve a meglévõ ügyfelek inkrementális vásárlásai miatt növekedhet a mobil alkalmazásoknak köszönhetõen a biztosítók díjbevétele.
2. Kárkifizetésekkel járó költségek csökkenése: A Forrester szerint az USA-ban a gépjármû-biztosításokból származó díjbevételek mintegy 10%-a a kárszakértõknek került kifizetésre. Egy olyan alkalmazás, ahol az ügyfelek telefonjuk segítségével, egy fotó elküldésével képesek egy káreseményt bejelenteni, kárszakértõ igénybevétele nélkül, rengeteg költséget megtakaríthat a biztosítók számára.
3. Kockázatok csökkentése: ma már számos olyan mobilalkalmzás létezik, amely figyelmeztetést küld a várható idõjárási eseményekrõl, természeti veszélyekrõl, amellyel komoly károk elõzhetõk meg. Elég csak egy jégesõ közben rossz helyen parkoló autóra, illetve az ezzel járó lehetséges károkra gondolni, amely egy jól idõzített figyelmeztetõ üzenettel nagy eséllyel elkerülhetõ.

Egy jól megtervezett és bevezetett mobil stratégia ugyanakkor számos egyéb elõnnyel is jár a Forrester szerint, beleértve a jobb ügyfélszolgálatot, például a mobil fizetésen keresztül, az ügyfelek gyakoribb kapcsolatba lépését a szolgáltatóval, vagy munkavállalók, közvetítõk növekvõ elégedettségét.