Kátyúvadászat indul: országos program az úthibák ellen
2013.04.16
Az úthibák feltérképezését és azok hatékony kijavítását segíti a Generali a Biztonságért Alapítvány által elindított új kátyúfigyelõ rendszer. A Kátyúvadász elnevezésû webes és okostelefonos alkalmazás segítségével az autósok feltölthetik az õket leginkább zavaró kátyúk fotóit egy, a kátyú GPS koordinátáit is mutató térképre, megadva azok méretét és állapotát. Az egyes kátyúk története is nyomon követhetõ: az úthibák állapotának romlása, ideiglenes vagy végleges kijavítása is mindenki számára megtekinthetõvé válik. A kátyúfigyelõ alkalmazás célja, hogy az autósok és a közútkezelõk számára képet nyújtson az utak aktuális állapotáról. Így egyrészrõl figyelmezteti az autósokat, mely utakon kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, az autósok szerint hol van rájuk a legnagyobb szükség.

A szokatlanul kemény és elhúzódó tél nyomot hagyott az utakon: becslések szerint csak a fõvárosban 5-700 új kátyú keletkezik naponta. A Generali 2012-es reprezentatív felmérésébõl kiderül, hogy a hazai autósok közel 30%-a már hajtott bele kátyúba úgy, hogy mindez sérülést is okozott a gépjármûvében. A fõvárosi autósok helyzete még rosszabb: a felmérés szerint az õ esetükben 40 százalékos ugyanez az arány, ami a bosszúságon kívül komoly károkat okozhat a gépkocsikban.

A szélsõséges idõjárás miatt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt 30 ezer kilométeres közúthálózaton az elõzõ évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett. Az elhúzódó tél miatt ráadásul a közútkezelõ legalább 3 héttel késõbb tudta elkezdeni a tartós kátyúzási munkákat, mint ahogy azt korábban tervezte. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a társaság a kátyúzási munkák elvégzéséhez, ez 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást jelent a tavalyihoz képest. A közútkezelõk mostantól a kedvezõ idõjárásnak köszönhetõen teljes kapacitással azon dolgoznak majd, hogy nyár elejére a kátyúk és burkolathibák jelentõs részét kijavítsák a hazai közúthálózaton. Az utakat karbantartó szervezetek és önkormányzatok javítási munkálatait ugyanakkor sokszor az is megnehezíti, hogy nem értesülnek a kátyúk és úthibák pontos helyérõl. Ebben segít nekik a Kátyúvadász alkalmazás, amely segítségével pontos képet kapnak az autósokat leginkább zavaró kátyúkról, és arról, hol van rájuk a legnagyobb szükség.

A problémás útszakaszok pontos feltérképezésére és nyilvántartására kifejlesztett Kátyúvadász.hu oldalról ingyen letölthetõ okostelefonos alkalmazás segítségével bárki feltöltheti az oldalra az általa felfedezett kátyú méretét és fotóját, amit az applikáció a GPS koordináták pontos meghatározásával azonnal elhelyez egy térképen. Okostelefon nélkül, internetes felületen is feltölthetõk a kátyúk fotói, ebben az esetben térképen kell kiválasztani a kátyú pontos helyét. Az úthiba súlyosságának függvényében a feltöltött kátyút egy ötös skálán - minimális úthibától egészen a nagyon súlyos úthibáig - osztályozhatja a képet feltöltõ autós. Hogy a képek alapján látható legyen a kátyúk méretaránya, a fotózáshoz kátyúmérõ háromszögeket vehetnek fel az autósok országszerte több mint 40 Kátyúvadász Ponton. A kátyúvadászok kommentálhatják, rangsorolhatják a mások által feltöltött kátyúkat is. Az Alapítvány több díjat is hirdet: kiosztják majd a Legnagyobb Kátyú Díját, a Hónap Kátyúvadásza címet, valamint a Legaktívabb Kátyújavító Térség Díját is. Érdekesség, hogy a kátyúvadászat a nemzetközi együttmûködésnek köszönhetõen a határt átlépve Szlovákia és Csehország útjain is mûködik, ezek az információk a helyi közútkezelõknek nyújtanak értékes támpontot.

A közlekedés biztonsága érdekében fontos az úthibák mielõbbi kijavítása, hiszen a kátyúk számos komoly sérülést okozhatnak az autóban. A Generali kárszakértõi szerint nagyobb ugratás a motor leállásához, az üzemanyag ellátást megszakító rendszer aktivizálódásához is vezethet, amit csak szervizben tudnak orvosolni. Egy jelentõsebb kátyú szálszakadást is okozhat a gumiabroncsban, ami késõbb durrdefekthez, veszélyes baleseti helyzethez is vezethet. Elõfordulhat azonnali defekt is, és ha egyszerre több kerék kap defektet, szinte biztosan autómentésre van szükség. A legsúlyosabb, és szerencsére legritkább kátyúbalesetnek számít, amikor megsérül a futómû, és kitörik az autó kereke. Érdemes a kátyúktól sorozatos ütéseket kapott futómûvet ellenõrizni a nyári gumicserénél, ha ugyanis nem fut egyenesen az autó, \"megeszi\" az út a gumiabroncsot.

„A Kátyúvadász programmal alapítványunk legfõbb célja mindennek megelõzése azáltal, hogy egy interaktív felület segítségével párbeszédet kezdeményezünk az utak állapotáról az autósok és a közútkezelõk között” – hangsúlyozta Simon Zsolt, a Generali gépjármû-biztosítási igazgatója. „Tapasztalataink szerint az úthibák okozta kárbejelentések megnövekednek a tél utáni hónapokban, az idén eddig már 350 kátyúkárt jelentettek be nálunk, összesen mintegy 80 millió forint értékben. A biztosító 2012-ben megközelítõleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, a keményebb és hosszabb tél miatt azonban 2013-ban 20%-kal több kátyúkárra számítunk.”

\"Noha a versenygépek kis túlzással mindent kibírnak, az utcai autókkal már más a helyzet, azokra jobban kell vigyázni. A Kátyúvadász kezdeményezés ebben segít, amivel nemcsak az utak állapota, hanem a közlekedés biztonsága is jelentõsen javul, márpedig ennél fontosabb nincsen. A Dakaron számtalanszor bebizonyosodott: nincs leküzdhetetlen akadály, ha az autód ép. A közúton is így van ez, ezért kell minden lehetõ módon vigyáznunk az autónk épségére. Örömmel állok az olyan kezdeményezés mellé, amely az autók és autósok biztonságát növeli az utakon, illetve az utak állapotát javíthatja.\" – mondta Szalay Balázs autóversenyzõ.