Ezek az autók a tolvajok kedvencei
2013.04.26
A luxusautók után az alacsonyabb kategóriás kocsikat vették célba a tolvajok. A biztosítók statisztikája szerint most a drágább autók után, az olcsóbb és öregebb kocsikat viszik, mivel azokban már nehezen beszerezhetõ alkatrészek vannak. A rendõrség statisztikája szerint a listán például a BMW a korábbi ötödik helyrõl a kilencedik helyre került, „vezet” a Volkswagen, második a Suzuki, harmadik az Opel, negyedik a Ford, ötödik a Renault - hangzott el Kossuth Rádió Napközben címû mûsorának csütörtöki adásában.

Varga Balázs, az Országos Rendõr-fõkapitányság (ORFK) bûnmegelõzési osztályának munkatársa elmondta, az utóbbi két esztendõben kissé nagyobb ütemben nõtt a kocsik eltulajdonításával járó bûncselekmények száma, mint korábban. A adatok szerint évente nagyjából 12 százalékkal emelkedett az autólopások száma. Oka az lehet, hogy a gazdasági válság hatására az emberek nem tudják olyan gyakran lecserélni jármûveiket, mint régebben, ez pedig fellendítette a használt alkatrészek piacát.

Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szóvivõje szerint a casco-kötések tekintetében nagyon nem jók a trendek Magyarországon. Az elemi károk, valamint a saját hibás balesetek mellett a lopásnál bekövetkezõ veszteségek enyhítésére is szolgáló biztosítás díját egyre nehezebben tudják kifizetni az emberek. Több évvel ezelõtt az autósoknak még 21-22 százaléka rendelkezett cascóval, tavaly ez a szám 19 százalék alá esett. Ez azt jelenti, hogy körülbelül tízezer casco-biztosítás szûnt meg, amely az újautó-értékesítés erõteljes visszaesésével is összefügg. Gilyén Ágnes azonban felhívta a figyelmet, hogy ma már nagyon sokféle casco közül választhatnak az autósok. Létezik szûkebb szolgáltatással, de alacsonyabb díjjal járó változat is, például csak lopás ellen, igaz, ebben nincs benne egyebek mellett a töréskockázat – tette hozzá a Mabisz szóvivõje.

Fontos a megelõzés is, a riasztók használata – hangzott el a mûsorban. Styaszni Gyula, az Autóvéd Kft. ügyvezetõ igazgatója elmondta, a GPS-es riasztórendszerek „elég jó” védelmet biztosítanak, ami azt jelenti, hogy az elmúlt tizenkét évben az ügyfeleiket sújtó százötven lopási kísérletbõl csak hét volt sikeres.

Varga Balázs azt is megemlítette, a tolvajok a GPS-jelek lefedésére is szoktak gondolni: az ellopott autót nagyon gyorsan olyan helyre viszik, ahol megszûnik a jeltovábbítás lehetõsége, majd szintén rendkívül rövid idõ alatt szétszedik a jármûvet.
Styaszni Gyula autóvédelmi szakember elmondta, létezik olyan szolgáltatás is, amely a jel eltûnése elõtti utolsó pontig követi a kocsi mozgását, így jóval nagyobb a megtalálás esélye.