Drágábban dolgoznak a szervizek, mert nőnek a bérköltségek, és az alkatrészek ára is emelkedik. Ennek köszönhető, hogy egy átlagos autós 50 ezer forint fölött talál csak kötelező biztosítást – olvasható a Napi.hu-n.
Az idén is tovább drágult a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb). A díj nem csak azért emelkedik, mert januártól beépült a tarifába a 30 százalékos biztosítási adó. A CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.-nél az idén átlagosan 50 328 forintos díjért kötöttek kötelezőt a személyautóval rendelkező ügyfelek. A Netrisknél is 50 ezer forint körül alakult az átlagtarifa. Utóbbi internetes alkuszcég a honlapján folyamatosan közzéteszi az úgynevezett kgfb-indexet, amely hétről hétre méri az ott kötött szerződések átlagdíját. Júliusban már 52 500 forint fölé ment ez az összeg. Néhány biztosítónál ennél alacsonyabb volt az átlagdíj, a Groupamánál például 48,8 ezer forint volt,a K&H-nál pedig nem érte el a 40 ezer forintot sem.
A nagyobb autóknál természetesen magasabb a kgfb-díja, a legnagyobb mértékben azonban az elmúlt években a kisautók kötelezője drágult, B10 kategóriában 2016 eleje óta 76 százalékos volt az áremelkedés.
A biztosítók bármikor módosíthatnak a díjaikon. Vannak, amelyek évente ezt csak egyszer-kétszer teszik meg, de olyan cégek is vannak, amelyek havonta igazítanak a díjakon, a legtöbb biztosító háromszor-négyszer változtat évente. Az viszont közös az összes cégben, hogy a tarifamódosítások rendszerint áremeléssel is járnak.
Ennek a mértéke az idén már nem lesz olyan nagy, mint a korábbi években, a Netrisk például csupán 2-3 százalékos drágulással kalkulál. Az Aegon szakértői mindenesetre úgy becsülik, 5-8 százalékos lehet az áremelkedés, a Generalinál pedig 3-5 százalékot várnak.
Nagyobbak a károk
A díjak emelkedésének elsődleges oka, hogy egyre nagyobbak a károk, pontosabban egyre többe kerül azok javítása. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) néhány hete tette közzé a 2018. évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra vonatkozó adatait, ez alapján a növekvő gépjármű darabszám mellett a kárgyakoriság csökkent az elmúlt évekhez képest, az egy kárra jutó kárfelhasználás viszont több mint 12 százalékkal nőtt. A díjemelkedés mértéke is nagyjából ezt a változást követte. 2018-ban a kárhányad 68 százalékos volt, vagyis 2017-hez képest ugyan valamelyest csökkent, de a mértéke nem jelentős.
A kereskedők és autójavítók elmondása alapján a javítási árak emelkedését elsősorban a szakemberhiánnyal küzdő piacon történt béremelkedés okozzák. Drágulnak az alkatrészek is, gyorsabban, mint az infláció, ebben szerepet játszik a forint gyengülése is. A kgfb-díját emellett az is növeli, hogy a gazdasági konjunktúra miatt emelkedett az átlagos futásteljesítmény, és ez növeli a balesetek számát.