A Magyar Turizmus Zrt. kutatása szerint az elmúlt évben a hazai háztartások több mint 60%-a vett részt több napos üdülésen. Belföldi utazáson a megkérdezett háztartások több mint fele vett részt. Itthon a legnépszerûbbnek a balatoni régió bizonyult, míg a legkedveltebb külföldi úti cél Ausztria volt, de Romániát és Olaszországot is sokan választották. A statisztikák szerint, míg a hosszabb üdülésekre a nyári hónapokban kerül sor, addig a tavaszi idõszakban – különösen május hónapban – a rövidebb városlátogatások, kirándulások, túrák a jellemzõek. A fent idézett kutatás szerint 2012-ben a belföldi utazások majdnem 70%-a 1-3 éjszakás idõtartamú volt. Sokan a drágább fõszezon helyett az elõ- és utószezonra idõzítik nyaralásukat is, vagy egyszeri, hosszabb távollét helyett több hosszúhétvégére osztják el szabadságukat.
„Sajnos jellemzõ, hogy a rövid hazai utazásokra, vagy közeli országokba sokan biztosítás nélkül, vagy nem a megfelelõ biztosítással indulnak el. Ilyenkor egy baleset, vagy nem várt körülmény miatt a személyi sérülésen és a kellemetlenségeken kívül komoly költségekkel is szembesülniük kell az utazóknak.” – mondta el Lengyel Márk, az EUB vezérigazgatója.
Az utasbiztosító adatai szerint a tavaszi kirándulások jellemzõ esetei a poggyászkárok, lopások, a leggyakoribb balesetek pedig a végtagtörések, rándulásos sérülések. Ausztriában egy végtagtörés esetén például az ambuláns ellátás 150-500 euró, míg a kórházi tartózkodás 600- 900, sõt mûtét esetén akár 1500 euróba is kerülhet naponta. A hegyi mentésért, vagy a mentõhelikopteres szállításért ennél is nagyobb, 3500- 6000 eurós összeg terhelheti a szerencsétlenül járt utazókat.
„Az EUB – nál bejelentett eset volt például azé a hegymászócsoporté, akik ausztriai túrájuk közben elszakadtak egymástól, a hátramaradottak felkutatásához a hegyi mentõk segítségét kellett kérni. A hegyi mentés költsége itt több, mint egymillió forintra rúgott, amelyet a túrázók biztosítása csak részben tudott fedezni. Érdemes tehát még indulás elõtt tájékozódni az adott ország árszínvonaláról, és ennek megfelelõen kötni meg a legoptimálisabb biztosítást” – fûzte hozzá Lengyel Márk.
„Egy másik ügyfelünk mindössze 1 napos bécsi kirándulásra ment, városnézés, vásárlás céljából. Minden elõzmény nélkül szívinfarktust kapott. Szerencsére sikerült õt újraéleszteni, mentõhelikopter szállította a bécsi kórházba, ahol 10 napos kezelésre szorult. Az utasbiztosítása fedezte a szállítás, a kórházi ellátás, és felesége számára a beteglátogatás és a szállás költségeit is. A teljes összeg csaknem 2 millió forintot tett ki, amit – ha nem rendelkezett volna utasbiztosítással – ügyfelünknek kellett volna kifizetnie.” – tette hozzá.
Általános tapasztalat, hogy az ilyen rövid utakra jellemzõen nem kötnek biztosítást. A kirándulók egy hétvégi városlátogatáson vagy túrán kevésbé tartanak balesettõl, vagy egyéb káresettõl. Nagyon fontos éppen ezért a megelõzés: ha körültekintõen járunk el, megkímélhetjük magunkat az utazás közbeni veszõdségektõl, és minimálisra csökkenthetjük a kockázatot. Az EUB-nál az ügyfelek az utasbiztosítások széles kínálatából választhatják ki az igényeiknek leginkább megfelelõ biztosítási csomagot, legyen szó egyéni, csoportos, belföldi vagy külföldi, gépkocsis, buszos, vagy repülõútról.
2. Amennyiben autóval utazunk, a poggyászokat csak addig szabad a jármûben tárolni ameddig az feltétlenül szükséges.
3. Az értékeket, okmányokat szintén nem tanácsos a jármûben vagy a repülõre feladott útipoggyászban hagyni, illetve benzinkutaknál, parkolókban ki- és bepakolni ezeket az értékeket, ahol könnyen felkelthetik a tolvajok figyelmét.
4. Érdemes továbbá mindig bezárt ajtókkal utazni.
Ha már megtörtént a káreset
1. A lehetõ legrövidebb idõn belül be kell jelenteni a balesetet vagy bûncselekményt az illetékes helyi rendõrségen, egyéb hatóságnál, a tetthelytõl függõen a közlekedési vállalatnál, vagy szálláshelyen.
2. Szükség esetén feljelentést kell tenni, valamint névre szóló részletes jegyzõkönyvet, helyszíni szemlét kérni.
3. Ha légipoggyászunk sérült meg vagy tûnt el, fontos, hogy a kárt közvetlenül a légitársaság felé is bejelentsük a repülõtéren kapott igazolással.
4. A káreseményrõl kérjünk részletes jegyzõkönyvet, õrizzük meg az utazással kapcsolatos dokumentumokat! Légipoggyászt érintõ kárnál õrizzük meg a poggyász-címkéket is, mert arra szükség lehet a kárrendezésnél.
5. Repülõút esetén lehetõleg mindig a saját nevünkre adjuk fel a poggyászt, ne legyen egy névre feladva több személy csomagja, mert eltûnés vagy sérülés esetén ez megnehezíti az azonosítást!
6. Légipoggyász-károk esetén a légitársaság az utas bejelentése alapján keresteti a csomagot néhány hétig, és ha ez eredménytelen, akkor elismeri a károkozást és kártérítést fizet. A légitársaság által nyújtott – általában limitált összegû – kártérítést egészíti ki a biztosító az utasbiztosítás alapján.