Az úthibák feltérképezése és hatékony kijavítása érdekében a Generali a Biztonságért Alapítvány pontosan egy hónapja indította el kátyúfigyelõ rendszerét. A Kátyúvadász elnevezésû, webes és okostelefonos alkalmazás segítségével az autósok feltölthetik az õket leginkább zavaró kátyúk fotóit egy, a kátyú GPS koordinátáit is mutató térképre. Az úthiba súlyosságának függvényében a feltöltött kátyút egy ötös skálán - minimális úthibától egészen a nagyon súlyos úthibáig - osztályozhatja a képet feltöltõ autós. A kátyúvadászok folyamatosan nyomon követhetik a kátyúk állapotának változását is. Hogy a képek alapján látható legyen a kátyúk méretaránya, a fotózáshoz kátyúmérõ háromszögeket vehetnek fel az autósok országszerte 40 Kátyúvadász Ponton. A kátyúfigyelõ egyrészrõl figyelmezteti az autósokat, mely utakon kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, az autósok szerint hol van rájuk a legnagyobb szükség.
A kezdeményezéshez eddig több mint 200 kátyúvadász csatlakozott, õk összesen 214 úthibát fotóztak le az ország szinte minden megyéjébõl. Az oldalra feltöltött adatok tanúsága szerint az autósoknak a fõvárosban kell a legjobban figyelniük a kátyúkra, ami egybevág a Generali korábbi reprezentatív felmérésével is. Ebbõl kiderült, hogy míg a hazai autósok közel 30%-a már hajtott bele kátyúba úgy, hogy mindez sérülést is okozott a gépjármûvében, a fõvárosi autósok esetében 40 százalékos ugyanez az arány. Budapesten ugyanakkor már biztosan van olyan, a Kátyúvadászon is közzétett úthiba, amit javítottak az illetékes útkarbantartók.
Az országszerte lefotózott kátyúk közel felét súlyos vagy nagyon súlyos úthibának (ötös skálán 4-es vagy 5-ös osztályzat) minõsítették a kátyúvadászok. Az eddig feltöltött fotók alapján Borsod-Abaúj Zemplén megye a kátyúkkal leginkább terhelt terület. A legrosszabb útszakasz is ebben a megyében (Onga), és a Nógrád megyei Héhalom közelében található, de a Békés megyei Gyuláról és a Pest megyei Aszódról feltöltött fotók is bekerülhettek az öt legnagyobb kátyú közé.
Az Alapítvány által meghirdetett és ajándékcsomaggal díjazott Hónap Kátyúvadásza címet, összesen 10 feltöltött kátyúval egy Jász-Nagykun-Szolnok megyei felhasználó nyerhette el áprilisban, de a Legaktívabb Kátyújavító Térség Díjáért még továbbra folyik a verseny.
A Generali biztosítóhoz az idén eddig 350 kátyúkárt jelentettek be, összesen mintegy 80 millió forint értékben. A biztosító 2012-ben megközelítõleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, a keményebb és hosszabb tél miatt azonban 2013-ban 20%-kal több kátyúkárra számít a társaság. A közlekedés biztonsága érdekében fontos az úthibák mielõbbi kijavítása, hiszen a kátyúk számos komoly sérülést okozhatnak az autóban. Egy jelentõsebb kátyú szálszakadást is okozhat a gumiabroncsban, ami késõbb durrdefekthez, veszélyes baleseti helyzethez is vezethet. Érdemes a kátyúktól sorozatos ütéseket kapott futómûvet ellenõrizni a nyári gumicserénél, ha ugyanis nem fut egyenesen az autó, "megeszi" az út a gumiabroncsot.
A szélsõséges idõjárás miatt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt 30 ezer kilométeres közúthálózaton az elõzõ évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a társaság a kátyúzási munkák elvégzéséhez, ez 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást jelent a tavalyihoz képest.
Nézze meg, hogyan kerülgetik az egyik legkátyúsabb útszakaszt Bana térségében:
https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10151350080366230
2013.05.16
Országszerte eddig több mint 200 kátyút és súlyosan hibás útszakaszt térképeztek fel az autósok a Generali a Biztonságért Alapítvány által egy hónapja indított kátyúfigyelõ rendszer használatával. A Kátyúvadász.hu oldalra Budapestrõl töltötték fel a legtöbb kátyút a kátyúvadászok, és a fõvárosban a közútkezelõk már javítottak is jelzett úthibát. Az oldalon közzétett adatok szerint a legrosszabb útszakasz a Borsod-Abaúj Zemplén megyei Onga, és a Nógrád megyei Héhalom közelében volt található. A Kátyúvadász felhívja az autósokat, hogy folyamatosan kövessék nyomon, kijavították-e már a feltöltött kátyúkat, és töltsenek fel friss képeket az út jelenlegi állapotáról.