Egyre kevesebb az ügyfélpanasz a hazai biztosítókra
2019.09.03

Az MNB ügyfélszolgálatához érkezett fogyasztói kérelmek 27 százaléka, a megkereséseknek pedig a 23 százaléka érintette a biztosítási szektort. Mind a kérelmek, mind a megkeresések száma csökkent az előző évhez képest – derül ki a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Jelentéséből.

Az ügyfélszolgálati tapasztalatok szerint a szektoron belül a korábbi évekhez hasonlóan 2018-ban is a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatban érkezett a legtöbb ügyféljelzés. A legtöbb kérdés a kárügyintézéssel, valamint a díjtarifa szerint változó biztosítási díjjal és az évfordulós tájékoztatással kapcsolatban merült fel. A lakásbiztosítási termékkel kapcsolatban is nagy számban érkeztek megkeresések és panaszok, melyek elsősorban a kártérítési igény elutasításával és a kártérítés mértékével összefüggésben merültek fel. Az életbiztosítási ág termékei közül a legtöbb megkeresés, valamint panasz az indexhez, vagy befektetési egységekhez kötött életbiztosítási termékkel összefüggésben érkezett, ugyanakkor ezek száma 2017-hez képest jelentősen mérséklődött, amelyet a 2017-ben bevezetésre került etikus szabályozás is elősegíthetett. Ezen ügyféljelzések esetében a fogyasztók legnagyobb része az egységszámla értékét kifogásolta, valamint nagy számban érkeztek ügyféljelzések a szerződéskötést megelőző tájékoztatás hiányosságával kapcsolatban is.

A biztosításközvetítők esetében, a független pénzpiaci közvetítőkhöz hasonlóan, a fogyasztóvédelmi tevékenység ellenőrzése a prudenciális vizsgálatok keretében valósult meg. A kérelemre indult eljárásokat illetően a biztosításközvetítőket érintő beadványok száma a felére csökkent.

Versenyt sürget az MNB a lakásbiztosítási piacon

A 2018-as évi fogyasztóvédelmi jelentés a lakásbiztosítási piac erős koncentráltságával is foglalkozik, miszerint az üzletágban működő öt legnagyobb piaci szereplő részesedése díjbevétel alapján tartósan 90 százalék körül alakult az elmúlt 15 évben. A lakásbiztosítási szerződések átkötése továbbra sem került olyan reflektorfénybe, mint a KGFB vagy akár a casco, annak ellenére, hogy a lakásbiztosítási lefedettség magas (70 százalék feletti).

Hiányzik a közgondolkodásból, hogy a lakásbiztosítások esetében is érdemes újra és újra körülnézni egy kedvezőbb szerződésért. Emellett a hitelhez kötött biztosítások cseréje további adminisztratív akadályt jelent. A mutatók összességében gyenge versenyre utalnak, amelyet a lakossági fogyasztók körében végzett Századvég kutatás ezen témával kapcsolatos eredményei is alátámasztanak. E szerint az új szerződők alacsony hányada, mindössze 14 százaléka váltott biztosítót az elmúlt öt évben. A hazai lakásbiztosítási piacon jelenleg tapasztalt alacsony intenzitású verseny élénkítése szükséges – összegzi a jegybank.