Döntöttek a takarékok: az ügyfelek minden körülmények között hozzájuthatnak pénzükhöz!
2013.05.27
Új szabályok elfogadásával jelentõsen megerõsítették az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alapot (OTIVA) a Takarékszövetkezeti Integráció tagjai. A módosuló szabályozás révén az OTIVA megkaphatja a legmagasabb felügyeleti minõsítést, így a tagok nemcsak mentesülnek a többlettõke-képzés kötelezettsége alól, de több mint 4 milliárd forint összegben meg is takaríthatnak tõkét.

Közeleg a szövetkezeti hitelintézeti intézményvédelmi rendszerek szokásos éves minõsítése, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a rendszerekre vonatkozó és június 15-ig beérkezõ adatok, információk alapján végez el. A megmérettetésnek komoly tétje van, ugyanis ha egy intézményvédelmi rendszer nem éri el a legmagasabb, „Elismert” kategóriát, akkor a PSZÁF 20-60 százalékos többlettõkét ír elõ a tag-hitelintézetek számára. Az országos integrációba tartozó takarékok a kihívást szem elõtt tartva májusban jelentõsen megújították intézményvédelmi hálójukat, az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alapot. Az elfogadott új szabályok révén olyan biztonsági háló jön létre, amely megfelel a PSZÁF által elõírt és a legmagasabb minõsítési kategória eléréséhez szükséges összes feltételnek. A döntéssel kötelezettségek is járnak, például közös kockázatminõsítõ rendszert kell kidolgozni és csoportszintû mérleget kell készíteni.

„Új mérföldkõhöz érkezett a Takarékszövetkezeti Integráció intézményvédelme, az új szabályok segítségével ugyanis az OTIVA tagintézményei valódi kockázati egységet képeznek, így nem kell külön tõkét rendelni a tagszervezetek közötti kihelyezések, mint például a TakarékBanknál elhelyezett takarékszövetkezeti betétek mögé” – emelte ki Bodnár Ottó, az OTIVA ügyvezetõje. Csupán ennek a változásnak köszönhetõen az OTIVA számítása szerint mintegy 4,6 milliárd forinttal kevesebb tõkét kell az Integrációban tartani. Ez a tõkemennyiség 8-9 százalékos megtakarítást jelent csoportszinten a szabályozói tõkekövetelményhez viszonyítva.

Az OTIVA tagjai többek között döntöttek a tõkegarancia-rendszer megerõsítésérõl, emellett kötelezettséget vállaltak arra, hogy kisegítik egymást likviditási problémák esetén is és biztosítják a tagbankok mindenkori fizetõképességét a Takarékszövetkezeti Integráció központi bankján, a TakarékBankon keresztül. Ez a döntés szavatolja, hogy a Takarékszövetkezeti Integrációba tartozó hitelintézetek ügyfelei minden körülmények között hozzájuthassanak a számlán lévõ pénzükhöz.

Az integrált takarékszövetkezetek körében eddig sem volt példa arra, hogy az ügyfelek pénze veszélybe került volna, likviditási problémák kizárólag az OTIVA tagsággal nem rendelkezõ takarékoknál következtek be. A meghozott döntésekkel – a tõkegarancia-rendszer és a likviditási biztonsági háló megerõsítésével – azonban az OTIVA-tag hitelintézetek ügyfelei még nagyobb biztonságban tudhatják megtakarításaikat.