A modernebb berendezések üzembe állítását indokolja, hogy a pénzintézetek számára egyre nagyobb jelentõséggel bír ügyfeleik elégedettségének megõrzése, ugyanakkor az erõforrásaik egyre szûkösebbek. A feladatok egy részét viszont az automaták képesek átvenni a pénztárosoktól, akik így egyéb bevételtermelõ banki alaptevékenységekre koncentrálhatnak.
A magyar háztartások több mint 85 százaléka rendelkezik legalább egy bankszámlával, és hasonló a bankkártyával rendelkezõk aránya is. Ugyanakkor a magyar társadalom készpénzcentrikusságát jelzi, hogy a lakossági tranzakciók értékének alig 10 százalékában kerül sor elektronikus fizetésre, bankkártya használatára.
Tekintettel arra, hogy a magyar társadalom még mindig elsõsorban a készpénzfelhasználást preferálja az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben, a berendezéseknek számos olyan funkcióval kell rendelkezniük a jövõben, ami a készpénzhasználat során igényként felmerülhet az ügyfelek részérõl. Ilyen a számlák közötti utalás lehetõsége, az azonnali készpénzbefizetés, vagy akár a sárga csekkek befizetésének lehetõsége.
A kisebb bankfiókok bezárásával párhuzamosan a pénzintézetek nem szeretnének ügyfeleket veszíteni. Ehhez biztosítani kell a kétirányú számlamozgások lehetõségét - a készpénzfelvétel mellett az azonnali befizetéseket is kezelni kell, de a számlák közötti utalások alapjait is meg kell teremtenie a pénzintézeteknek. „Erre tökéletes, költséghatékony megoldás lehet egy többfunkciós terminál, amely segítségével a fenti feladatok elvégezhetõk” – mutat rá Kárpáti Balázs, a hazai piacon stabil pozíciókkal rendelkezõ Brink’s Hungaria vezérigazgatója.
A készpénz mellet a magyar háztartások kiemelkedõ mértékben használják fizetésre a készpénz-átutalási megbízásokat, az úgynevezett sárga csekkeket. A tranzakciók 8 százaléka sárgacsekkes fizetés, miközben a tranzakciók értékét vizsgálva az látszik, hogy a készpénz-átutalási megoldás az fizetett érték közel 30 százalékát jelenti. A sárgacsekkes befizetések értéke havonta 22-25 ezer forintot tesz ki egy átlagos magyar háztartásnál.
„Ez egyértelmûen piaci lehetõséget, egy értelmezhetõ kényelmi pluszszolgáltatást jelenthet a pénzintézetek számára. Az ATM-flottának pedig legalább egy része rentábilisan alkalmassá tehetõ a sárgacsekk-fizetési lehetõség biztosítására” – mutat rá Kárpáti Balázs.
A technológia már néhány hazai bankautomata esetében is mûködik. A hasonló elven mûködõ berendezésekbõl – azaz a csekkeket felismerõ, és azok ki-, illetve befizetésére alkalmas technológiával felszerelt ATM-ekbõl – a Brink’s úgy Nyugat-Európában, mint az Egyesült Államokban számos egységet telepített.
Hasonló népszerûségnek örvendhetnének a sárga csekkek befizetését lehetõvé tevõ berendezések Magyarországon. Nem véletlenül: a felmérések szerint a háztartások körülbelül 90 százaléka ad fel havonta legalább egy sárga csekket, de az átlagos csekkes befizetések száma havi 4 körül mozog. Ez átlagosan 20-30 percet, esetenként még ennél is több idõt vesz igénybe alkalmanként, az utazással és a sorban állással együtt.
„A sárga csekkek kezelésére felkészített ATM-ek megfelelõ helyeken történõ elhelyezése – bevásárlóközpontok, nagy élelmiszer-áruházak, közlekedési csomópontok – az eddigi tapasztalatok szerint beváltották a hozzájuk fûzött reményeket, az ügyfelek megelégedéssel használják az extra funkciókat is” – mondja Kárpáti Balázs, az innovatív megoldásokban globálisan élenjáró vállalat magyar leánycégének vezetõje. Magyarországon jelenleg mintegy tucatnyi ilyen berendezés üzemel.