Csak a Balatonon ötezer vitorlás: érdemes biztosítást kötni!
2013.06.05
A pénzügyi szektor közel 600 képviselõje mintegy 60 hajón bont vitorlát a hétvégén Balatonkenesén, a XVII. Generali Bankár Kupán, valamint az ahhoz kapcsolódó XIII. Generali Biztosítási Kupán és a IV. Volvo Lízing Kupán. A Generali Biztosító 2012-ben vált a két esemény névadó szponzorává, és idén is fokozott figyelmet fordít a hajós társadalom igényeire. A társaság a Balatoni Hajózási Zrt.-vel kötött megállapodása értelmében 2013-tól több mint 1500 kishajónak szolgáltat felelõsségbiztosítást összesen tíz balatoni kikötõben. Emellett olyan új, komplex casco, felelõsség- és balesetbiztosítást fejlesztett ki, mely eddig egyedülálló módon személyekre vonatkozó kiegészítõ balesetbiztosítást is tartalmaz.

Idén immáron 17. alkalommal rendezi meg Litkey Farkas tízszeres Kékszalag-gyõztes vitorlázó a Bankár Kupát a pénzügyi szektor képviselõi számára. A sikeres rendezvényhez ezúttal is csatlakozik a biztosító társaságok Biztosítási Kupája, valamint ezévben már negyedszer a Lízing Kupa is. A június 8-9-én megrendezésre kerülõ eseményekre összesen 60 hajót és 600 versenyzõt várnak a szervezõk. A Generali Biztosító 2012 óta névadó szponzora a Biztosítási és Bankár Kupának. A társaság idén újabb lépéseket tett, hogy erõsítse kapcsolatát a vitorlás társadalommal, és rajtuk keresztül elsõsorban a Balaton térségének közösségével.

„Örömmel várom az idei Generali Biztosítási és Bankár Kupát. Nem csupán amiatt, mert személyesen is részt veszek a versenyben, hanem azért is, mert úgy vélem, ez az esemény a Generali számára fontos értékeket is közvetít: a kemény munkát, az egymásra figyelést, a közösség erejét, a biztonság fontosságát. Bízom benne, hogy ez a verseny minden nyári szezon kezdetén példát mutat a hajósoknak arra, hogyan sportoljanak felelõsen, mégis nagy élvezettel” – mondta Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.

A vasárnapi napon megrendezésre kerülõ Bankár Kupán a vitorlás élet legkiemelkedõbb hajói és versenyzõi is részt vesznek, jelentette be Litkey Farkas, a regatta szervezõje. „Itt lesz a tavalyi gyõztes Avatar, a Sponzor Wanted, a Lisa, valamint a Balaton legszebb hajója, a Tramontana, de a Sirocco, a Code8 és a Capella is rajthoz áll az eseményen. Idén elõször egyébként már három hajóosztályt kellett indítanunk a nagyszámú résztvevõknek köszönhetõen, így a Nauticok és a klasszikus 50-esek mellett Jeannau 36-os osztály is lesz a versenyen” – tette hozzá a felelõs rendezõ.

A statisztikák szerint Magyarországon csak a Balatonon ma közel 5000 vitorlás és hozzávetõlegesen 3000 motoros hajó rendelkezik hajólevéllel. Hasonlóan a szárazföldi jármûvekhez, itt is az üzembentartót terheli a felelõsség, amennyiben a hajójával kárt okoz, és mivel ezek a hajók amúgy sem olcsók, a javíttatásuk is meglehetõsen költséges. Egy kisebb ütközés, vagy egy balul sikerült kikötés, mólónak ütközés is több százezer forintba is kerülhet, a legrosszabb esetben pedig akár a hajó is elsüllyedhet, vagy komoly személyi sérülés történhet.

Mégis a balatoni hajók közül sok nem rendelkezik biztosítással, ami különösen a másnak okozott károk esetében fenyeget a kártérítés elmaradásával. Ennek elkerülését szolgálja az az
1 millió forintos fedezetû felelõsségbiztosítás, melyet a Balatoni Hajózási Zrt-vel kötött megállapodás értelmében 2013-tól két éven át a Generali szolgáltat a kedvtelési célú vitorlás kishajókra 10 balatoni kikötõben. Ez jelenleg több mint 1500 hajó biztosítási védelmét jelenti.

A társaság továbbá Kikötõ biztosítás néven egy olyan új, komplex biztosítási csomagot állított össze a hajótulajdonosok számára, ami a casco és felelõsség- mellett egyben balesetbiztosítást is kínál. Egy kis vitorlásra a hajózási szezonra már akár 30 ezer forinttól is lehet biztosítást kötni, ami káreseménynél 10 millió forintos biztosítási összeget térít.

Nem árt ugyanakkor az elõvigyázatosság és a biztosítási védelem. A biztosító tapasztalatai szerint vitorlások esetében nagyon gyakori a viharkár, az erõs szél ugyanis gyakran kisodorja a hajókat a parti szikláknak, de a rossz navigáció, a helytelen horgonyzás vagy a figyelmetlenség miatt sokszor fordul elõ hajótörés is. „A múlt évben emlékezetes káresetünk volt egy vitorlás hajó „partra futása”. A baleset következtében kettétört árboc javíttatása 15 millió forint körüli összegbe került a tulajdonosnak, és csak a szerencsén múlt, hogy a lezuhanó árboc nem okozott személyi sérülést” – mondta el Ilics László.

Az autóvezetéshez hasonlóan itt is elõfordult már, hogy a hajó kormányosa elaludt és homokpadra futtatta a hajót” – tette hozzá a szakember. A versenyek alkalmával a hibából fakadó ütközések jellemzõek. Tavaly egy esetben például az egyik hajó kormányosa nem jól mérte fel a fordulót és nekiütközött egy másik hajó hátsó részének, aminek következtében a bal hátsó farkorlátja deformálódott, az elgörbült korlát hátsó lábainál a fedélzet megrepedezett. A hibázó kormányos a versenyt követõen elismerte a felelõsségét, de mivel volt felelõsségbiztosítása, társaságunk az okozott 350 ezer Ft kárt megtérítette.
A Balatonon sok a patinás, régi fahajó is, ezek javítása meglehetõen munkaigényes feladat. Egy ilyen hajó tavalyi ütközése során a fa fedélzet és a vitorlás oldalán több palánksor is megsérült, a javításra a Generali több mint 600 ezer forintot fizetett ki. Egy-egy sérülésnél a hajó szétszedése, daruval történõ kiemelése és elszállítása önmagában százezres nagyságrendû költséget jelent, ehhez adódik még a javítás összege.