Az ügyfélkapcsolatok elmélyítése érdekében a biztosítóknak mindinkább együtt kell működniük insurtech vállalatokkal, amelyek a leginnovatívabb technológiákat és a rengeteg ügyféladatot kihasználva már az ügyfélélmény mestereinek számítanak – állapítja meg idei insurtech jelentésében a Capgemini.
A World Insurtech Report 2019 betekintést enged az újonnan kialakuló biztosítási ökoszisztémába, illetve annak nyitott piacterébe, melynek középpontjában az ügyfélélmény áll.
A jelentés legfőbb megállapításai közé tartozik, hogy átállás történik a termékorientáltságtól az ügyfél-élmény irányába: a megkérdezett biztosítási és insurtech cégvezetők 70%-a szerint kiemelt fontosságú az ügyfelek számára holisztikus kockázatkezelési megoldásokat nyújtani. Emellett az adatok egyre inkább kritikus eszköznek számítanak: a megkérdezettek 70%-a szerint az adatkezelési képességek kulcsfontosságúak.
A közösségi gazdaság (shared economy) térnyerése, a tulajdonlás háttérbe szorulása szintén befolyással van a biztosítókra, illetve az ökoszisztémára. A felmérésben résztvevők 35%-a már felismerte, hogy erre a tendenciára is összpontosítania kell.
A hagyományos "gyártsd vagy vedd meg" megközelítés helyett egyre inkább a specialistákkal való partnerség jellemzi a biztosítókat és az insrutech-eket is, előbbiek 90%-a, utóbbiak 70%-a mondta, hogy szívesen együttműködne a másikkal, valamint más ágazatok képviselőivel, például egyészségügyi szolgáltatókkal, utazási, szállítási vagy vendéglátóipari szereplőkkel.
A jelentés szerint az együttműködéseket és partnerségeket prioritásként kell kezelni. A biztosítók 68%-a egyetért ezzel a kijelentéssel, ugyanakkor csak 32%-uk működik együtt az ökoszisztéma más szereplőivel annak érdekében, hogy hozzáadott értéket képviselő szolgáltatásokat nyújtsanak.
A digitális élmény iránti igény a biztosítási ügyfelek körében is megvan: már ma is a digitális szolgáltatások rendelkezésre állása alapján döntenek egy-egy biztosító mellett. A jelentés szerint a megkérdezett biztosítási ügyfelek több mint fele kiemelte a mobil és az internet fontosságát a biztosítási ügyletek lebonyolításában.
A digitális csatornák akkor működnek legjobban, ha a termékek és a folyamatok egyszerűek, szabványosítottak, hogy az ügyfelek megértsék és így online megvásárolják azokat. Magyarul a digitális termékekhez le kell egyszerűsíteni a kínálatot. Ehhez a szerződéseket is le kell rövidíteni, egyszerűsíteni, a folyamatokat a teljes értéklánc mentén automatizálni az ügyfeleket pedig képezni kell, méghozzá interaktív formában.