Az igényesebb szegmensben a magyarok – európai lakásbiztosítási körkép
2011.07.25
Az ügyfelek tudatosságát a lakásbiztosítási penetráció is mutatja, ennek erõsítésében pedig nagy szerepet játszik az internetes szerzõdéskötés térnyerése. Míg évekkel ezelõtt ötven százalék alatt volt a biztosított lakások száma, addig mára ez az arány elérte a hetven százalékot. A környezõ országokban nagyjából hasonló tendenciákat figyelhetünk meg; kivételt képez Románia, ahol az ingatlanok alig tíz százaléka biztosított, a másik végletet Csehország és Németország jelenti, 80 százalék feletti penetrációval. Az interneten elérhetõ biztosítások nem csak olcsóbb tarifákat és egyszerûbb, gyorsabb ügymenetet eredményeznek, de az innovatív, extra szolgáltatások iránt is felkeltik az ügyfelek igényét.

A Genertel direktbiztosító nemzetközi hálózatában végzett felmérésbõl kiderül, hogy a magyarországi lakásbiztosítási penetráció az európai országokhoz képest a középmezõnyben helyezkedik el. A MABISZ adatai szerint 71 százalék a lakásbiztosítással rendelkezõ háztartások aránya, ami több mint 3 millió szerzõdést jelent. Az európai uniós országok vegyes képet mutatnak; Németország és Csehország a felsõ mezõnyben helyezkedik el; a biztosítottsági arány megközelíti, illetve meghaladja a nyolcvan százalékot, Lengyelországban ötven, Olaszországban huszonöt, míg Romániában alig tíz százalékos a penetráció.

A Cseh piac rendkívül telített, számos alap- és kiegészítõ szolgáltatás, valamint magasabb díj jellemzi, a lengyel piac ezzel szemben mindkét szempontból mérsékeltebb képet mutat. Romániában kettõség figyelhetõ meg: az ügyfelek döntõ többsége alacsony fedezeti körrel és díjjal, a meglévõ hiteléhez kapcsolva köti a biztosítását, a többiek önkéntes indíttatásból viszont inkább az összetettebb, drágább biztosítások iránt érdeklõdnek. „A penetráció mértéke jellemzi a piac fejlettségét, úgy a szolgáltatás színvonalában, a termék fejlettségében, mint az átlagdíjak nagyságában. Szerepet játszik az értékesítési csatornák száma és minõsége, valamint a kötési lehetõségek, mindezek együttes hatása alapvetõen befolyásolja a biztosított lakások számát is egy adott országban.” – mondta Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója.

A Genertelnél a termék bevezetése óta közel hétezer lakásbiztosítási szerzõdést kötöttek, döntõ részben az interneten. A szerzõdések átlagdíja éves szinten 21 400 ezer forint, ami a direktbiztosítási értékesítési modellbõl adódóan a piaci átlagárnál (MABISZ adat szerint: 26 900 Ft) 21 százalékkal olcsóbb szintet jelez. „Az uniós statisztika szerint a magyar lakásbiztosítási tarifák az alsó szegmenshez tartoznak, de Olaszországban és Spanyolországban is hasonlóan alacsony árak figyelhetõk meg. Mindez összefüggésben van azzal, hogy ezeken a piacokon egyre jelentõsebb a direktértékesítési modell elterjedése” – tette hozzá Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója.

Annak ellenére, hogy az ügyfelek a lakásbiztosítást is elsõsorban az ár alapján választják, ma már egyre többeknek fontos a szolgáltatás minõsége, és a kiegészítõ módozatok köre is. A klasszikus vagyonbiztosítás-és kiegészítõ fedezeteken kívül napról-napra népszerûbbek itthon is a baleset-és felelõsségbiztosítási többletszolgáltatások. A Genertel adatai szerint a legnépszerûbb fizetõs kiegészítõk itthon a készpénzlopás, rablás és tolvajlás elleni biztosítások, emellett a különbözõ vészelhárító-és asszisztencia-szolgáltatások, amelyekkel az ügyfelek az elõre nem látható kiadások ellen próbálják védeni magukat. Olaszországban hasonló tendencia figyelhetõ meg, míg például a német piacon sajátosan erõs a kerékpárlopásra kiterjedõ extra szolgáltatás iránti igény.

Az egyik legérdekesebbnek tûnõ, itthon és külföldön is egyre népszerûbb extra szolgáltatás, a családi jogvédelem, amely kártérítési-, büntetõjogi és szabálysértési, munkaügyi- valamint általános szerzõdéses viták esetén a jogi szakmai segítséget és anyagi támogatást nyújt, akár többszázezer forint erejéig. Ez a szolgáltatás az európai biztosítók többségénél nem képezi részét az alap biztosítási csomagnak, jellemzõen külön termékként értékesítik. Itthon is egyre több társaság nyújtja ezt a szolgáltatást; a Genertelnél a két hónapja bevezetett és a biztosítást kötõk közel egyharmada számára vonzó családbarát csomagban alapfedezetként, míg az alapbiztosításhoz külön díj mellett igényelhetõ.

„Az online értékesítés gyors piaci innovációt, új termékeket és szofisztikált, kiegészítõ szolgáltatásokat tesz lehetõvé. Bár ma még ezek nagy része pótlólagos díj mellett vehetõ igénybe, a tendencia mindenképpen az, hogy egyre több elem beépül az alapszolgáltatásokba” - mondta Sebestyén László.