A várható hõség miatt Borsod-Abaúj-Zemplén megye kivételével az egész ország területére figyelmeztetéseket adott ki mától az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ), tizenegy megyére másodfokú figyelmeztetést adtak ki, ahol a napi középhõmérséklet tartósan 25 fok felett alakulhat. A többi megyében és a fõvárosban elsõfokú figyelmeztetést rendeltek el. Az elõrejelzések szerint a legalacsonyabb hõmérséklet 14 és 19 fok között alakul, ám 31-34 fokig melegedhet a levegõ. Szerdáig marad a hõség.
Az extrém UV-B sugárzás is meghaladhatja a figyelmeztetési értéket. Hétfõn 7,6-os (nagyon erõs) UV-B sugárzás várható, ilyenkor egy normál bõrtípusú ember is már 15-20 perc napon töltött idõ után is komolyan "megpirulhat".
A melegebb évszakban gyakrabban fordulhatnak elõ meghibásodások: a fékek, a fényszórók, a kormánymû és a lengéscsillapítók vizsgálatára is figyelmet kell fordítani, hangsúlyozta Kiss Csaba, az ORFK autópálya-felügyeleti és baleset-megelõzési osztályának vezetõje. Ugyancsak megnövekednek az egészségügyi kockázatok: az idõseknek és krónikus betegségben szenvedõknek kánikula idején érdemes kerülniük a közvetlen napfényt, vagy csak magas UV védelmet biztosító naptejjel, UV-napszemüveggel, sapkával – mondta Kis Ádám, az Országos Mentõszolgálat kommunikációs munkatársa.
Az autóvezetõknek mindemellett számolniuk a nagyobb forgalommal, a motorosok megjelenésével, hiszen közülük télen sokan nem vettek részt a közlekedésben. Ráadásul július elsejétõl az új Btk. életbe lépésével az ittas vezetésre vonatkozó szankciók is változnak. Az eddigi 0,8 ezrelékes érték helyett már 0,5 ezrelékes véralkoholszintnél is büntetõeljárás indul a volán mögé ülõ sofõrök ellen, szabálysértés helyett már bûncselekménynek minõsül majd már az is, ha valakit a közforgalomtól el nem zárt magánúton ittas vezetésen kapnak. Az új Btk. szerint pedig hosszabb, vagy rövidebb idõre, de feltétlen el kell venni az ittasan vezetõk jogosítványát.
A balesetek 60 százalékát személygépkocsik, 11 százalékát teherautók, további 11 százalékukat kerékpárosok, míg 7 százalékukat gyalogosok okozták - derült ki az Országos Rendõr-fõkapitányság (ORFK) baleset-megelõzési bizottságának tájékoztatójából.
Évente átlagosan legalább 25-30 esetben a defekt nevezhetõ meg a balesetet okozó tényezõként. Több száz baleset következik be csak a kopott, nem megfelelõ légnyomású, vagy az évszakhoz illõ gumik miatt. A nyári gumi felszerelése már plusz 7 fok felett indokolt, mivel jobb tapadást biztosít a száraz úton. A nyomásérték ellenõrzését mindig hideg abroncsokon kell elvégezni, a profilmélységnél pedig ügyelni kell arra, hogy az ne legyen kisebb 3 milliméternél.