Sokan keverik az utasbiztosításokat a balesetbiztosításokkal
2013.06.20
Elkezdõdött az év balesetek szempontjából legveszélyesebb idõszaka, a nyári szünet, a Mabisz adatai szerint százból mégis csupán 6 honfitársunknak van balesetbiztosítása. Pedig akár napi 50 forintért teljes körû védelmet nyújt ez a szolgáltatás. A PBA Biztosítási Alkusz Kft. kiszámolta: ha egy négyfõs család a Balatonra készül, akkor akár napi fél liter benzin áráért gondoskodhatnak biztonságukról: hiszen a zsúfolt autópálya és a vízpart is veszélyeket rejthet. Ráadásul utasbiztosítást belföldi út esetében nem köthetünk.

Indul a balatoni szezon, vele pedig a szaporodó veszélyhelyzetek az autópályákon, fõutakon és persze a vízparton. Évekre visszamentõ tapasztalat, hogy júliusban és augusztusban megemelkedik a közúti balesetek száma. A rendõrségi statisztikák szerint már az év elsõ négy hónapjában 5078 ember sérült meg összesen 3807 közúti balesetben. A nyár sajnálatosan hasonló számú balesetet hoz – ám mindössze két hónap alatt. A rendõr-fõkapitányság külön figyelmeztetéssel készült a vakációra: az iskolapadból kiszabaduló gyerekek gyakori elszenvedõi a baleseteknek, többnyire gyalogosként vagy biciklisként. Éppen ezért érdemes minél hamarabb mindenkinek balesetbiztosítást kötnie.

„Ráadásul sokan nem is tudják, milyen alacsony díjjal tudjuk magunkat kiemelkedõen magas kifizetésekre és szolgáltatásokra biztosítani” - mondja Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. alkusz üzletág igazgatója. A piacon évi 15 és 29 ezer forint között sávban mozognak a némileg eltérõ kockázatú balesetbiztosítások. Ez annyit jelent, hogy napi 50 forintért már a legfontosabb vészhelyzetekre fizet a biztosító (baleseti halál, rokkantság, munkaképtelenség, mûtéti térítés). Ennek ellenére e szolgáltatás nem kifejezetten népszerû itthon: a MABISZ adatai szerint mindössze 656 ezer magyarnak van valamilyen önálló bõvebb szolgáltatási skálát tartalmazó balesetbiztosítása.

A táblázatból kiderül, hogy rendkívül sokszínû és széles körû a Magyarországon elérhetõ balesetbiztosítási választék; különbözõ kockázatok közül választhatunk a biztosítóknál, attól függõen, hogy milyen tragédiától tartunk a leginkább. A képzeletbeli 4 fõs (apa, anya, 2 gyerek) családunknál maradva, pedig jól látszik, hogy napi fél liter benzin árából teljes körû védelmet biztosíthatunk minden családtag részére.

Példák balesetbiztosítási csomagokra

A balesetbiztosítás iránti érdektelenség oka lehet, hogy sokan összekeverik az utasbiztosítással, hiszen utóbbihoz kiegészítésként jár az elõbbi. A PBA által megkérdezettek 80%-a nem tudta, hogy önállóan is létezik balesetbiztosítás. „Pedig a kiegészítõként kötött biztosítások egy-két élethelyzetre adnak csak megoldást. Ahhoz, hogy teljes védelemben legyen részünk a balesetekkel szemben, egyéni igényeinkhez igazított csomagot kell választanunk, vagy a szolgáltatási tábla alapján összeválogatjuk azokat a kockázatokat, amelyeket balesetbiztosítással akarunk lefedni” – magyarázza el Vass Gábor.
Ráadásul utasbiztosítást belföldre nem is köthetünk, csak külföldi útra.

Sokan keverik az utasbiztosításokat a balesetbiztosításokkal, pedig fontos alapvetõ különbségek vannak a két termék között.

Az utasbiztosítás ugyanis olyan, betegbiztosítási szolgáltatásokat is tartalmazó kombinált termék, amelyet a külföldre utazók részére fejlesztettek ki. Az utasbiztosítási szerzõdés egyszeri díjas, a biztosítási díjat azonnal, egy összegben kell megfizetni. A biztosító által kiállított kötvény érvényessége az elõre meghatározott utazási idõtartamhoz igazodik. Belföldre azonban nem lehet utasbiztosítást kötni, csak külföldre.

Ezzel szemben a balesetbiztosítás esetén a szerzõdõ a díjat nem egy összegben elõre fizeti (bár ilyen termék is van), hanem a szerzõdésben vállalt ütemezés szerint. Általában elõre meghatározott biztosítási összeget utalnak át egy káresemény kapcsán. Személyre szabhatóvá válik, ha nem csak a baleseti alapkockázatokat fedjük le a szerzõdésünkkel, hanem gondolunk egy estleges mûtéthez kapcsolódó költségtérítésre, kórházban töltött napok utáni térítésre is.

A PBA Biztosítási Alkusz adatai szerint leggyakrabban baleseti halál és baleseti munkaképesség csökkenés esetérõl akarnak gondoskodni az emberek. Különös módon e szolgáltatást itthon gyakrabban igénylik lakás- és életbiztosítás, mint a gépjármû-biztosítások mellé. Pedig az autó az igazi veszélyes üzem: a már említett rendõrségi statisztika szerint a balesetek 63%-át a személygépjármûvek vezetõi okozzák.

Sokan azért nem kérik külön a balesetbiztosítást, mert azt gondolják, hogy a bankkártyájuk mellé ajándékba kapott biztosítással már a baleseti kockázatukat megoldották. Vass Gábor Szerint azonban célszerû megnézni a biztosítási összegeket, mert lehet, hogy nem fedik le elégséges módon az igényeinket. Az, hogy a bankkártyánk mellett van biztosításunk, vagy a lakásbiztosításunkban kértünk ilyen jellegû szolgáltatást is, még nem jelenti azt, hogy a balesetekkor teljesen biztosítva vagyunk.