Erõsödik a magyar családi cégek nemzetközi szerepvállalása
2013.06.25
Minden eddiginél komolyabb lendületet igyekeznek adni a családi vállalatok jövõbeli vezetõinek a világszerte mintegy 29 nemzeti, köztük a hazai szervezetet is, ezzel együtt mintegy 5 ezer családi vállalkozást összefogó Family Business Network legújabb úgynevezett NextGen programjai. A fókuszban továbbra is a minél szélesebb körû tapasztalatcsere, a kapcsolatépítés, és a fenntartható - felelõs tulajdonlás, vállalatirányítás áll – mondja Kürti Tamás, a Felelõs Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alapító alelnöke, elnökségi tagja, aki évek óta aktív tagja a nemzetközi Family Business szervezetek vezetõségének is. Az FBN-H kiemelt prioritásként kezeli külföldi kapcsolatai erõsítését, és szerepvállalását a nemzetközi szervezetekben.

A családi vállalatok szervezeteiben, és csúcsszervükben Family Business Network International-ben világszerte egyre több a támogató, mentori program, illetve az olyan esemény, amely a tapasztalatcserét, a tehetségek felkarolását, a know-how átadását hivatott szolgálni. Jelenleg több mint 90 cég és következõ generációs fiatal vesz részt világszerte az FBN-H internship programjában, azaz fogadják be a cég, illetve annak sajátos jellegébõl adódóan a család kötelékébe az erre pályázó fiatalokat. Ugyancsak érdemes kiemelni a minden évben megrendezett NextGen versenyt, melyre gyakorlatilag bármilyen újító jellegû tevékenységgel – legyen az saját kisvállalat létrehozása, vállalatirányítási reform, vagy épp termékfejlesztés – pályázhatnak mindazok, akik úgy gondolják igazán figyelemreméltót alkottak. Figyelemreméltó az EFB (European Family Businesses) szövetség tevékenysége is, amely mintegy 12 európai ország családi vállalkozásait egyesítõ érdekképviseleti szervezetként a legfrissebb adatok szerint az teljes Európai Unió GDP-jének mintegy 9 százalékát adja tagjai révén, és komoly érdekképviseleti tevékenységet végez.

Az elmúlt évben elkészültek az egyes tagországok jogszabályi és adókörnyezetét, illetve azoknak a családi vállalkozások számára kedvezõbbé tevésének lehetõségeit vizsgálták, továbbá hamarosan útjára indul a családi vállalatokról szóló, õket érintõ adatok begyûjtésének rendszere. Elsõ körben hat ország kap európai forrásokat arra, hogy saját statisztikai hivatalát megfinanszírozza, jelen állás szerint pedig ezek egyike Magyarország lehet. Kürti Tamás, aki az európai és a nemzetközi szervezeteknek is vezetõségi tagja, hangsúlyozza: a jövõben a magyar egyesület is jóval nagyobb hangsúllyal tud szerepet vállalni a külföldi partnerszervezetekkel való közös munkában, hiszen idén hárman is tagjai lettek az európai szervezet legfontosabb munkacsoportjainak, ezzel kölcsönös elõnyhöz juttatva a külföldi szövetségeket és az FBN-H-t is. Kalocsai Zsolt (RSM DTM) az adójogi, Essõsy Zsombor (MAPI) a vállalkozás és tulajdonlás, míg Varga Szabolcs (Bank Gutmann) a versenyképesség, foglalkoztatás és iparági kapcsolatok munkacsoportnak lett aktív tagja a European Family Businesses szövetségben.

Nem kérdés, hogy a hazai know-how adott, a magyar családi vállalatok elkötelezettsége is stabil, emellett a magyar szervezetben az alapító alelnök mellett többen is vállalnak különféle tisztségeket az egyes nemzetközi szervezetekben. „Mindezen törekvéseket a magyar egyesület frissen kinevezett elnöksége a következõ évek kiemelt prioritásaként kezeli, a hazai pályán való érdekérvényesítés mellett, ugyanis rendkívül fontos, hogy a külföldi, akár évszázados múlttal rendelkezõ családi vállalatokkal való együttmûködés során, tapasztalataikat beépítsük saját mûködésünkbe.” – hangsúlyozza Bárány László, az FBN-H új elnöke.

Tisztújítás az egyesületben

A FBN-H szegedi konferenciáján megtartotta tisztújító közgyûlését. Az egyesület megválasztott elnöke Bárány László (Master Good), új társelnöke pedig Boross Dávid (Oázis Kertészet) lett. Az elnökség további tagjai: Kalocsai Zsolt (RSM DTM Hungary), Kürti Tamás (Kürt Zrt.) korábbi alapító alelnök, valamint Rózsa Tamás (Elektro Profi). Az egyesület újonnan megválasztott elnöke, Bárány László beszédében azt hangsúlyozta, hogy a jövõben a következõ generáció vezetõi, tulajdonosi és együttmûködési potenciáljának megerõsítése mellett a tagok összefogásával fokozottabban kívánják megjeleníteni és képviselni azokat az értékeket, amelyek alapján a magyar családi vállalatok mûködnek, például a társadalmi felelõsségvállalást, az adóteljesítményt, vagy azt a foglalkoztatottsági súlyt, amellyel a családi vállalatok komolyan hozzájárulnak a gazdaság teljesítményéhez. Hozzátette: az egyesület a következõ 2-3 évben a jelenlegi közel ötvenes taglétszámról 100-ra bõvítené tagjainak számát jelezve ezzel, hogy az egyre erõsödõ családi vállalkozások keresik és meg is találják azt a fórumot, ahol közösen képviseltethetik érdekeiket, és ahol egymás között is lehetõségük nyílik a know-how átadására, cseréjére.