Mi a teendõ, ha nem fogadják el külföldön az egészségbiztosítási kártyát?
2013.07.12
A legfrissebb adatok tanúsága szerint több mint 190 millió személy rendelkezik európai egészségbiztosítási kártyával, amelynek birtokában sürgõsségi egészségügyi ellátásban részesülhetnek, ezért gondtalanul élvezhetik szabadságukat az Európai Unióban, Liechtensteinben, Norvégiában vagy Izlandon. A kártyatulajdonosok száma folyamatosan nõ: 2012-ben 15 millióval voltak többen, mint a megelõzõ évben.

Andor László, a foglalkoztatásért, a szociális ügyekért és a társadalmi befogadásért felelõs európai biztos kijelentette: „Az európai egészségügyi kártyának nagy sikere van. Jelenleg öt európai polgár közül kettõ használja, és ezzel idõt és pénzt takarít meg, ha külföldi útján megbetegszik vagy sérülést szenved. Az egészségügyi kártya használata az esetek túlnyomó többségében problémamentes. Ha azonban egy tagállam elmulasztja teljesíteni az uniós jogból fakadó kötelezettségeit, és visszautasítja a kártyát, a Bizottság meg fogja tenni a szükséges lépéseket az európai polgárok jogainak védelme érdekében.”

Az európai egészségbiztosítási kártya megerõsíti tulajdonosa azon jogosultságát, hogy a fogadó ország közegészségügyi rendszerében ugyanolyan feltételekkel és ugyanazon az áron jusson sürgõsségi ellátáshoz, mint az illetõ ország polgárai. A kártyát a hazai egészségbiztosítási pénztár térítésmentesen bocsátja ki a kérelmezõknek. A kártya nem jogosít tervezett kezelés igénybe vételére egy másik országban.

A közegészségügyi szolgáltatásokat nyújtó kórházak a kártyát kötelesek elismerni. Az esetek túlnyomó többségében az európai egészségügyi kártyát bemutató betegek fennakadás nélkül megkapják a szükséges ellátást és a költségeiknek megfelelõ térítést. Ha a kártyát egy intézmény nem fogadja el, a betegeknek a fogadó ország illetékes egészségügyi hatóságához kell fordulniuk. A vészhelyzet esetén hívható telefonszámok az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” elnevezésû okostelefon- és táblagép-alkalmazáson keresztül könnyen elérhetõk. További elutasítás esetén a betegek saját országuk egészségügyi hatóságához fordulhatnak segítségért. Ha itt is problémák merülnének fel, kapcsolatba léphetnek az Európai Bizottsággal. A Bizottság a panaszokat kivizsgálhatja, és az érintett ország hatóságai elé tárhatja azokat, amint ez a közelmúltban Spanyolország esetében történt. Szabálysértési eljárás indul minden olyan tagállam ellen, amely nem alkalmazza az európai egészségügyi kártyára vonatkozó uniós jogszabályokat.

Töltse le az alkalmazást!

Az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásban megtalálhatók a kártyára vonatkozó általános információk, a vészhelyzet esetén hívható telefonszámok, a biztosítás által fizetett kezelések, az árak, a visszatérítés igénylésének módjai, valamint az, hogy kivel kell felvenni a kapcsolatot a kártya elveszítése esetén. Az alkalmazás kiterjed az összes uniós tagállamra, továbbá Izlandra, Liechtensteinre, Norvégiára és Svájcra. 24 nyelven érhetõ el, a nyelveket váltogatni is lehet. Az alkalmazás Horvátország közelmúltban történt uniós csatlakozására figyelemmel hamarosan módosulni fog.

Az alkalmazás nem helyettesíti az európai egészségbiztosítási kártyát:

iOS

Android

Windows