Kiszervezett ATM-ek: külsõ partnerekre bízzák a bankok a feladatok 70%-át
2013.07.25
Továbbra is töretlenül hódít világszerte, így Magyarországon is, a készpénz-logisztikai funkciók és feladatok kiszervezése. A hitelintézetek elsõsorban a készpénzszállítást és az ATM-készülékek üzemeltetését bízzák partnervállalatokra. A konstrukció népszerûségét jelzi, hogy míg 2011-ben az ATM-berendezéseknek és a készpénzszállítási szolgáltatásoknak alig 50 százalékát outsourcingolták, ma már körülbelül 70 százalék a kiszervezett feladatok aránya. A mozgatórugó a költségmegtakarítás és a minõség biztosítása.

A készpénz-logisztikai funkció kiszervezése – a globális trendet követve – a hazai hitelintézeti szektorban is mind erõsebb tendencia – derül ki a készpénzszállítással és -feldolgozással foglalkozó Brink’s Magyarország friss körképébõl. Az iparág harmadik legnagyobb hazai szereplõjének számító társaság úgy látja, különösen az ATM-ek kiszolgálása terén erõsödött tovább a professzionális külsõ szolgáltatók szerepe az elmúlt két évben. Utóbbit jelzi, hogy a hazai készpénzkiadó automatáknak immáron több mint 70 százalékánál külsõ partner végzi a bankjegyfeltöltést, illetve a kapcsolódó egyéb üzemeltetési, távfelügyeleti, karbantartási feladatokat.

A készpénz-logisztikai feladatok banki outsourcingjának azonban a költségcsökkentési törekvések mellett az utóbbi két évben a minõségi szolgáltatásokra való törekvés is nagy lökést adott. „A motiváció kettõsége érthetõ: a készpénzzel kapcsolatos feladatok kiszervezése jelentõs hatékonyságtöbbletet eredményez, amelynek révén a hitelintézet a magtevékenységével tud foglalkozni, illetve a minõségi kiszolgálás révén hatékonyabban üzemelõ berendezések növelik az ügyfelek elégedettségét is” – mondja Kárpáti Balázs, a Brink’s Magyarország vezérigazgatója. A vezetõ szerint a folyamat világszerte a nagybanki szektorban pörgött fel elõször, de ma már a középméretû hitelintézetek számára is reális alternatíva készpénz-logisztikai feladataik kiszervezése.

A gazdaság vérkeringésének a fenntartására, készpénzzel történõ ellátására ma még a nyugati világban is számos modell létezik. A költségtakarékosság és a fókuszált mûködésbõl fakadó minõségi szolgáltatás miatt jellemzõen a magánszféra, a készpénz-logisztikai szolgáltatók látják el ezt a feladatot. Így van ez a többi között az Egyesült Államokban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, és természetesen Magyarországon. „A tapasztalat azt mutatja, hogy a modell hatékony. Csökken az ATM-ekben álló készpénz mennyisége, közel nullára csökken a készpénzhiány miatt haszn& aacute;lhatatlan automaták száma, növekszik a biztonság. Ezek hatására pedig a készpénz is olcsóbbá válik, aminek pozitív össztársadalmi hatásai lehetnek” – mondja a Brink’s Magyarország vezérigazgatója.

Nem véletlen, hangsúlyozza Kárpáti Balázs, hogy az utóbbi idõben a feltörekvõ piacokon is megnõtt a magánszféra szerepe a készpénz-logisztikai szolgáltatások területén: immáron Oroszországban, illetve Törökországban is professzionális készpénz-logisztikai szolgáltatók oldják meg outsourcingban az említett feladatokat. „Látható tendencia az is, hogy az ellátásbiztonság érdekében a hitelintézetek egyre inkább megosztják ezt a tevékenységet, és több szolgáltatóval állnak kapcsolatban” – teszi hozzá.