Sokat kockáztat, aki a biztosítójának hazudik
2013.08.13
Egy felmérésbõl kiderült, hogy a biztosítottak közül igen sokan, és egyre többen hamis információkat adnak meg biztosítójuknak.

Az Egyesült Királyságban minden 12. vezetõ ismerte el a Consumer Intelligence felmérése során, hogy hamis információkat közölt biztosítójával. A piackutatás szerint közel 2,4 millió ügyfél kockáztatja azt, hogy egy balesetet követõen biztosítása nem fedez minden kárt, de a biztosítók akár teljes mértékben érvényteleníthetik is ilyen esetekben a biztosítási szerzõdéseket, ami a kárigény elutasításával jár – figyelmeztet a piackutató cég.

Azok az autótulajdonosok, akik hamis információkat adtak meg gépjármû-biztosítójuknak, akár a biztosítási szerzõdésük törlésével is szembesülhetnek, ami az Egyesült Királyságban akár teljesen lehetetlenné teheti számukra a jövõbeli biztosítás vásárlást. A brit Experian által vezetett gépjármû-biztosítási adatbázisban szereplõ mintegy 30 millió biztosítási szerzõdés mintegy 8%-át fenyegeti ez a veszély.

Hazugságok listája

A tanulmányban azt is megkérdezték a vezetõktõl, hogy mivel kapcsolatban hazudtak a biztosítójuknak. A válaszokból kiderült, hogy 9% nem a valós lakcímét adta meg, 10% alacsonyabb éves gépjármûhasználat becslést adott. Majdnem minden hatodik nem mondott igazat azzal kapcsolatban, hogy hol parkol az autójával éjszaka és 14% pedig nem mondott igazat a jogosítványát terhelõ büntetõpontokkal kapcsolatban.

Az ügyfelek azt is elismerték, hogy a lakásbiztosításuk esetében is hazudtak már biztosítójuknak, különösen az ingatlan értékének megbecslésekor. Az összes válaszadó mintegy harmada vallotta be, hogy csak találgatott az érték, valamint az ingóságok értékének megbecslésekor.

A biztosítók közül sokan a hálószobák száma alapján adnak becslést, azonban az ügyfeleket is megkérik, hogy a nagyobb értéktárgyak, például ékszerek, mûvészeti alkotások értékét adják meg.

Arra a kérdésre, hogy miét adtak téves információt biztosítójuknak, az ügyfelek 60%-a beismerte, hogy az alacsonyabb biztosítási díj reményében csalt. Minden ötödik azt mondta, hogy tévedett, vagy nem tudta a helyes választ, 9% mondta azt, hogy a biztosító rendszere kényszerítette arra, hogy helytelen választ adjon, további 5% pedig a korábbi, túl magasnak ítélt díjak egy részét szerette volna ilyen formában visszakapni.

Jóhiszemûség mindenek felett

A Consumer Intelligence vezérigazgatója, Ian Hughes szerint az ügyfelek közül sokan anyagi problémákkal küzdenek, vagyis érthetõ, hogy próbálnak mindenhol számlát csökkenteni, ahol csak tudnak. Azonban a nem megfelelõ információk szolgáltatásával azt is kockáztatják, hogy kárbejelentés esetén nem kapnak semmit a biztosítójuktól, hiszen az információk nem stimmelnek – figyelmeztet Hughes.

A biztosítás egyik legfontosabb alapelve ugyanis a „jóhiszemûség”, ami nem csak a biztosítókra, de a biztosítottakra is vonatkozik. Biztosításkötés elõtt ezért inkább érdemes sok idõt eltölteni a legjobb ajánlat kiválasztásával, mintsem a helytelen információk útján történõ díjcsökkentéssel, hiszen utóbbi nem csak a szerzõdés érvénytelenségét eredményezi, de csalásnak is számít – tette hozzá Hughes.